UNDERSTANDING THE CREATIVITY AND USE OF GILBERT DURAND’S METHODOLOGY IN SCIENTIFIC RESEARCH OF SCIENTISTS OF POST-COMMUNIST COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-85-101

Keywords:

Gilbert Durand, works, methodology, archetypes, post-communist countries

Abstract

The article analyzes the understanding of G. Durand’s work in scientific research of scientists of post-communist countries, primarily from the point of view of its creativity for understanding the processes of post-communist transformation. In particular, attention is focused on the ontological status of G. Durand’s ‘anthropological trajectory’, which implies positioning between subject and object, central and peripheral, rational and emotional, internal and external, and so on. This, according to the article authors’ opinion, makes it possible for scientists of post-communist countries to use the concept of ‘trajectory’ to characterize the transition period between two states of development of society. Psychological features of consciousness are also called significant, which are also used to characterize transformational states of societies. Identification, systematization and analysis of the works of scientists of postcommunist countries, in which G. Durand’s work is characterized or his ideas and scientific methodology are used, allowed us to conclude that there is a difference in approaches and emphasis on certain parts of Durand’s work. This is due to the political, social and cultural characteristics of individual countries and the need to consider and characterize the problems of our time. The best practices of participants of the Ukrainian School of Archetypes, M. Karwowska and S. Jasinowicz (Poland), A. Duhin (Russia) are highlighted and the notable role of Durand’s student M. Maffesoli (France) is noted. However, in the vast majority of postcommunist countries, G. Durand’s work is still little known, and his ideas are used primarily by psychologists and mythologists. Common in post-communist countries is the desire to comprehend the ideas of G. Durand and use them to explain the changing present, which leads to interest in Durand’s work sociologists, political scientists and scientists of public administration. Attempts to use the methodology of G. Durand to understand civilizational processes are also noted, in particular, to justify the peculiarities of Russian civilization to contrast it with Western ones or criticize such approaches. The analysis convincingly demonstrates the expediency of wider application of Durand’s methodological approaches to understanding the managerial, social and other problems of transit, as well as for the development of psychology, mythology and literary criticism, which leads to increased translation and publication of G. Durand’s works.

References

Маніфест Української школи архетипіки. URL: https://usarch.org (дата звернення: 15.10.2020).

Драненко Г. Міфокритика та рецептивна теорія: продуктивний діалог // Питання літературознавства. 2009. Вип. 78. С. 243–251.

Драненко Г. Символ та міф у теоретичній думці Ж. Дюрана // Біблія і культура. 2009. Вип. 11. С. 51–53.

Драненко Г. Поняття “міфологічного тла” в антропологічній теорії уявного Ж. Дюрана // Питання літературознавства. 2010. Вип. 79. С. 114–123.

Бондарчук Л. В. Рецепція міфології в художній творчості: літературноісторичний аспект // Закарпатські філологічні студії. 2019. Вип. 7. Т. 2. С. 172–176.

Бондарчук Л. Французька міфокритика в літературознавчому аспекті // Південний архів (філологічні науки). 2019. № 78. С. 94–97.

Маффесолі М. Час племен. Занепад індивідуалізму в масових суспільствах: пер. з фр. Київ: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2018. 264 с.

Афонін Е., Мартинов А. Українське диво: від депресії до соціального оптимізму. Київ: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2019. 296 с.

Неотрайбалізм і сучасна політика децентралізації. Відкрита лекція Мішеля Маффесолі. 29 травня 2017 р. Київ, 2017. 6 с.

Суший О. В. Соціальна архетипіка у проблемному полі публічного управління: сучасний стан і перспективи розвитку // Публічне урядування. 2018. № 4(14). С. 340–354.

Сердечна Л. Імажинер Ж. Дюрана як архетипне підгрунтя регулювання рекламної діяльності // Публічне урядування. 2016. № 2(3). С. 226–236.

Пономаренко Л. Імажинер Ж. Дюрана як теоретична основа дослідження архетипної природи національного символу. Архетипіка і державне управління: виклики та ризики суспільної трансформації. Київ-Тбілісі: НТЦ “Псіхєя”, 2016. С. 57–63.

Михайлов В. Міф як інструмент соціального управління // Публічне управління: теорія та практика. 2012. Спец. вип. C. 66–76.

Михайлов В. Теория управления в стиле “ноктюрн” как новая философия управления // Публічне управління. 2013. № 3. С. 5–9.

Jasionowicz S. Roland Barthes — Gilbert Durand. Wizje pluralizmy kultury. Krakow: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 1999. 154 s.

Potęga świata wyobrażeń czyli Archetypologia według Gilberta Duranda / pod red. Krystyny Falickiej. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002. 282 s.

Karwowska M. Prapamięć u śpiona. Świat wyobrażeń Bolesława Lesmiana. Warczawa, 2008. 194 s.

8. Karwowska M. Archetyp dnia, archetyp nocy. Ikonograficzne uksztaltowanie swiata przedstawiowego w “Basni o rycerzu panskim” Boleslawa Lesminana. Prace polonistyczne. Pory dnia, pory roku. 2010. Seria LXV. S. 51–70.

Karwowska M. “Coś go spętało i zmroczyło…nie może grać…”. Repartycja mityczna w dramatach mimicznych Bolesława Leśmiana // Prace Polonistyczne. 2014. № 69. S. 103–115.

Karwowska M. Antropologia wyobrazni tworczej w badaniach literackich. Swiat wyobrazony Brunona Schulza. Lodz: Wydawniztwo uniwersytetu Lodzkiego, 2015. 352 s.

Karwowska M. Mit we współczesnych badaniach literackich. Trwala obecnosc mitu w literaturze i kulturze; рod. red. M. Karwowskiej, M. Grabowskiego, K. Zukowskiej. Lodz, 2016. S. 11–22.

Karwowska M. Swiadomosc rodzaga obrazy. Studia z antropologii literatury. Lodz: Wydawniztwo uniwersytetu Lodzkiego, 2020. 190 s.

Obrazy świata, przestrzenie dzieła Literatura — sztuki plastyczne; pod redakcją Stanisława Jasionowicza (Imaginarium, 1). Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2016. 144 s.

Nowy Człowiek: wizje, projekty, języki; pod red. Stanisława Jasionowicza (Imaginarium, 2). Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2017. 292 s.

Lubelska-Renouf M. Struktury wyobrazni Czeslawa Milosza i Gilberta Duranda. Prace Polonistyczne. 2019. Seria LXXIV. S. 29–51.

Вальтер Ф., Пухлий Ю. Сегодняшний день французской школы сравнительной мифологии (На материале романов о короле Артуре XII–XIII веков). Перевод с французского, вступительная статья и примечания Ю. Пухлий // Вопросы литературы. 2007. № 2. С. 164–188.

Дугин А Г. Логос и мифос: социология глубин. Москва: Академический Проект; ТРИСТА, 2010. 364 с.

Дугин А. Г. Трансформация социальной структуры общества в контексте социологии воображения: дис. ... д-ра социол. наук. Ростов-н/Д, 2011. 453 с.

Дугин А. Г. Социология воображения. Введение в структурную социологию. Москва: Академический Проект; ТРИСТА, 2010. 564 с.

Центр консервативных исследований. URL: http://konservatizm.org/(дата звернення: 28.10.2020).

IMAGINAIRE. Лаборатория исследований воображения. URL: http://www.imaginaire.ru/ (дата звернення: 28.10.2020).

l’imaginaire Жильбера Дюрана. Фильм Дмитрия Ефремова. URL: https://vimeo.com/68985202 (дата звернення: 02.11.2020).

Слабинский В. Ю. Позитивная динамическая психотерапия: анализ сновидений в русле психологии отношений В. Н. Мясищева // Медицинская психология в России. 2016.№ 6 (41). URL: http://www.mprj.ru/archiv_global/2016_6_41/nomer05.php (дата звернення: 06.11.2020).

Полтораки И. Что наша жизнь? Траект! URL: https://maxpark.com/user/4294967877/content/2591473 (дата звернення: 06.11.2020).

Семенов С. А. Дугин и Ж. Дюран о времени и смерти. URL: http://samlib.ru/s/semenow_sergej_aleksandrowich/aduginijduranovremeniismerti.shtml (дата звернення: 10.11.2020).

Лебедько В. Феноменология Души. Лекция 10. 21.08.2010. URL: http://www.lebedko.su/nedavnie-stati/fenomenologiya-dushi-lekcziya-10(дата звернення: 10.11.2020).

Сурина Л. А. “Эранос” К. Г. Юнга: взаимоотражение Человека и космоса // Психотерапия. 2018. № 5. С. 24–31.

Дюран Ж. Антропологические структуры воображаемого; перевод Б. Носенок. URL: https://castalia.ru/translations/zhilber-dyuran-antropologicheskie-strukturyi-voobrazhaemogo-vvedenie-bespoleznyie-obrazyi (дата звернення: 14.11.2020).

Гулевич В. Жильбер Дюран против Виктора Ющенко. URL: https://odnarodyna.org/content/zhilberdyuran-protiv-viktora-yushchenko (дата звернення: 14.11.2020).

Гулевич В. Украина и Россия-матушка. URL: https://ukraina.ru/opinions/ 20140830/1010329859.html (дата звернення: 14.11.2020).

Published

2021-07-19

How to Cite

Лахижа, М. І., & Єгоричева, С. Б. (2021). UNDERSTANDING THE CREATIVITY AND USE OF GILBERT DURAND’S METHODOLOGY IN SCIENTIFIC RESEARCH OF SCIENTISTS OF POST-COMMUNIST COUNTRIES. Public Management, (1 (26), 85-101. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-85-101

Issue

Section

Статті