THE ‘IDEAL’ OF THE MANAGER IN THE PUBLIC MANAGEMENT IN CONTEXT OF INNOVATI ON OF THE POSTMODERN ERA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-172-183

Keywords:

postmodern, ‘ideal’, imaginary, collective unconscious imaginary, manager, public management

Abstract

The article describes the innovative essence of the postmodern era, because its very name does not define something specific, but only ‘post-’ allows us to imagine the plurality of the hidden and its deep uncertainty. The dynamics of innovation in the postmodern society is a constant process of overcoming some types of socially organized stereotypes and the formation of new ones, starting with the ‘vertical’, the archetypal, intuitively recognizable regardless of any time, which means the dominance of stereotypes over individual will, personal traits and aspirations. This process is without conservatism, acting in the spirit of radical renewal. The novelty is that this spirit has an ontological character and is associated not with the gradual improvement of something former, but with the idea of absolute perfection — the ‘ideal’. The ‘ideal’ is a specific human form of life, because it involves a special creation of the image of the purpose of activity for its actual implementation. The work of G. Durand is analyzed, which introduces into scientific circulation the concept of l’imaginaire — imagination, emphasizing its primacy, which is outlined by myths, archetypes, symbols and plots and creates the inner dimension of objects and subjects of the world. The basis for the development of a special ‘ontology of the imaginary’ as a matrix of the collective unconscious — the imaginary image, which is the ‘ideal’ of the manager in the public management. An analogy is made between the structure of the imaginary and its content with social processes that unfold at the level of archetypes ‘persona’ and ‘self’ — the sociological dimension of man in his relationship with social structures, processes, institutions, and statuses and roles. It is substantiated that the synchronicity of the individual and the collective unconscious is the ‘ideal’ of the manager in the public management who may lose touch with a particular object, but retain its typical features.

References

Durand G. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris : Dunod, 1984. 535 p.

Маффесолі М. Хвала релятивізму // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2017. № 3 С. 37–48.

Заєць Д. “Indie-rock соціологія” Мішеля Маффесолі // Соціологія : теорія, методи, маркетинг. 2011. № 3. С. 74–83.

Плющ В. А., Танчер В. В. Трансформація політичного в етичне : Мишель Маффесолі про моральні цінності постмодерного соціуму // Український соціум. 2017. № 2. С. 37–47.

Афонін Е. А., Плющ В. А. Неотрайбалізм і сучасна політика децентралізації : аналіз ідей професора Сорбонни Мішеля Маффесолі //Публічне урядування. 2017. № 4. С. 34–47.

Афонін Е., Мартинов А. Теоретичні та методологічні аспекти розвитку української школи архетипіки //Публ. упр.: теорія та практика: зб. наук. пр. спец. вип. березень, 2015. Х. С. 13–18.

Тойнби А. Философия культуры. Становление и развитие. СПб. : Лань, 1988. 352 с.

Ліотар Ж. Ф. Стан постмодернізму. URL : https://chtyvo.org.ua/authors/Lyotard_Jean-Francois/Sytuatsia_postmodernu/

Мафессоли М. Час племен Занепад індивідуалізму у постмодерному сусільстві. К.: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”. 2018. 262 с.

Юнг К. Г. Психология бессознательного. М. : Канон, 2001. 397 с.

Durand G. Le Retour des immortels, Le Temps de la réflexion, Paris, Gallimsrd, 1982, p. 207, 219.

Юнг К. Г. Человек и его символы М.-Л. фон Франц, Д. Хендерсен и др.; СПб., 1996. 454 с.

Французько-український словник / укл.: О. О. Андрієвська, Л. А. Яворовська. Editions P.I.U.F. Paris, 1994. 792 c.

Дугин А. Г. Социология воображения. Введение в структурную социологию. М., 2010. 564 с.

Новаченко Т. В. Архетипова парадигма керівника в державному управлінні: монографія. Ніжин-К., 2013. 320 с.

Published

2021-07-19

How to Cite

Новаченко, Т. В. (2021). THE ‘IDEAL’ OF THE MANAGER IN THE PUBLIC MANAGEMENT IN CONTEXT OF INNOVATI ON OF THE POSTMODERN ERA. Public Management, (1 (26), 172-183. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-172-183

Issue

Section

Статті