ADVERTISEMENT MYTH AS A DETERMINANT OF THE SOCIOCULTURAL TRANSFORMATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-235-247Keywords:
advertising, myth, mass communication, value system, socio-cultural transformations, regulationAbstract
The article uses a sociocultural approach to analyze advertising communication as an integral part of modern mass culture, social and cultural phenomenon. The problems associated with the phenomenon of advertising myth-making are considered. It is shown that through the use of mythological technologies, advertising acquires the functions of a myth as a manipulator of mass consciousness. The article shows that advertising space is symbolic and mythological. Advertising myth-making, as a part of mass culture, leads to the exploitation of people’s irrational thinking and, to a certain extent, exerts a destructive effect on society as a whole. This study is related to the direction of public administration and focuses on the problem of additional directions of advertising regulation. It is shown that advertising as a socio-cultural phenomenon requires an integrated approach to government regulation in this area in order to balance the interests of society and the advertising business, protect the rights of advertising consumers and the interests of society. The necessity of changing the conceptual foundations of regulation in the field of advertising on the basis of value attitudes, strengthening the role in the regulation of public institutions, involving the public in solving urgent problems of society and protecting its moral and ethical values is proved. A number of restrictions on advertising content, measures to strengthen legislative and development of social regulation have been proposed. According to the results of the study, it was concluded that advertising as a social institution actively forms the semantic characteristics of socio-cultural phenomena that determine the transformation of mass behavior, cultural and moral values of the Ukrainian society. It is shown that the use of the sociocultural approach opens the way to the study of the consequences of advertising, which determine social changes in society.
References
Рудакова И. В. Социокультурный подход как методологический принцип // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2017. № 11 (85). С. 159–162.
Ахиезер А. С. Философские основы социокультурной теории и методологии // Вопросы философии. 2000. № 9, С. 29.
Лисиця Н. М. Реклама як соціальний інститут: дис. ... д-ра соціологічних наук: спец. 22.00.03 “Соціальна структура, соціальні інститути та соціальні відносини”. Ун-т внутрішніх справ. Харків, 1999.
Лященко А. В. Соціально-культурний вплив реклами на формування та зміну ціннісних орієнтацій // Вісник Дніпропетровського ун-ту. Серія: Соціальні комунікації. Літературознавство. Вип. 10. Дніпропетровськ: Вид-во ДНУ, 2008. С. 71–76.
Набруско І. Ю. Споживання і реклама в сучасному світі: проблеми інституалізації // Вісник Київського нац. ун-ту імені Тараса Шевченка. Соціологія. 2010. № 1–2. C. 72–75.
Юнг К. Г. Психология бессознательного: пер. с нем. М.: Канон, 1998. 400 с.
Жильбер Дюран. Антропологические структуры воображаемого. Введение. “Бесполезные” образы [Электронный ресурс] // Касталия. Режим доступа: https://castalia.ru/perewody/eranos-perevody/2703-zhilber-dyuran-antropologicheskies t rukturyi -voobr a zha emogovvedenie-bespoleznyie-obrazyi.html — Название с экрана.
Durand Gilbert. Figures mythiques et visages de l’oeuvre: de la mythocritique — la mythanalyse. Paris: Dunod, 1992. 364 p.
Почепцов Г. Г. Символы в политической рекламе. К.: Принт Сервис, 1997. 332 с.
Элиаде М. Мифы современного мира [Электронный ресурс] Режим доступа: http://www.aquarun.ru/psih/relig/relig1p1.html — Название с экрана.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика: Пер. с фр. М.: Прогресс, 1989. 616 с.
Дорошкевич А. С. Суспільство споживання: морально-соціальні наслідки // Вісник Нац. юрид. академії України ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2012. №4 (14). С. 76–86.
Геращенко Л. Л. Реклама как миф: автореф. дис. ... д-ра философских наук [Электронный ресурс]. М., 2006. Режим доступа: https://static.freereferats.ru/_avtoreferats/01003306922.pdf
Притчин А. Н. Миф и реклама / А. Н. Притчин, Б. С. Теременко // Общественные науки и современность. 2002. № 3. С. 149–163.
Хавкіна Л. М. Сучасний український рекламний міф : монографія. Х.: Харківське історико-філологічне товариство, 2010. 352 с.
Hayko G. Effects of Advertising on Society [E-recource] / Regime to access:https://hilo.hawaii.edu/campuscenter/hohonu/volumes/documents/Vol08x16EffectsofAdvertisingonSociety.pdf
Марк М. Герой и бунтарь. Создание бренда с помощью архетипа / М. Марк, К. Пирсон. СПб.: Питер, 2005. 336 с.
Непряхина П. 7 историй, которые вы сможете использовать в рекламе бренда [Электронный ресурс] / Режим доступа: / https://rb.ru/opinion/7-stories/ — Название с экрана.
Львівське Різдвяне — Магія Різдва 26.12 [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=1gl4oTlok3c – Назва з екрана.
Харари Ю. Н. Sapiens. Краткая история человечества. М.: Синдбад, 2018. 512 с.
“Пятерка” популярных украинских реклам [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://www.cosmo.com.ua/5-luchshih-ukrainskih-reklamnih-rolikov-2017/ — Название с экрана.
Попова Р. Как реклама формирует современную мифологию [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.lookatme.ru/mag/live/inspiration-lists/197655-ad-myths — Название с экрана.
Почепцов Г. Г. Имиджелогия. М.: СмартБук, 2009. 575 с.
Вышеставцев Б. П. Кризис индустриальной культуры. [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://marsexxx.com/lit/vysheslavcev-krizis_industrialnoy_kultury.htm#078 — Название с экрана.