WAYS TOWARDS ADVANCED AUTOMATIC MEASURES TO PREVENT VAT EVASION
Keywords:
stoppage of tax invoice registration, electronic governanceAbstract
This paper intends to bring a view on possible measures, which the Cabinet of Ministers and Finance Department of Ukraine are authorized to implement. These measures concern introducing new criteria for evaluating the level of risks, sufficient for stopping a registration of tax invoices/adjustment calculations, depending on a kind of the stated goods’ issue. Both the criteria and implementation of those are based on the information, received from an automated VAT payers’ inventory accounting system, necessary for creationas a component of VAT electronic administration system. The paper brings a view on measures, intended to automate a processof reviewing tax payers’ written explanations by the SFS committee, established in accord to FDU’s order # 566 on 13.06.2017. In addition, some automatic measures to prevent realizing the “twisting” operations have been proposed in the paper. It was noted that the procedure for stopping the registration of risky tax invoices was introduced as a means of automatically preventing such a widespread VAT avoidance scheme as a “twist” for all goods, and not just for fuel. In this article, under the risky tax billing/ adjustment calculations, it is proposed to understand such tax invoices/adjustments calculations that satisfy the approved criteria of the Ministry of Finance to assess the degree of risk sufficient to stop their registration. It is noted that the principle of indiscretion has already been established in Ukraine. It is established prematurely, since it is not yet backed up by effective automatic measures to prevent VAT deviations. The real implementation of this principle is one of the key points in improving the investment climate and implementing economic reforms in Ukraine. It will sharply increase the level of freedom of doing business in Ukraine, will open the way for an automatic VAT refund procedure and deprive enterprises of unreasonable checks that are carried out in connection with the detection of tax breaches by their counterparties (and, more often, counteragents of their counterparties).
References
Мельник М. І., Лещух І. В. (2015), По- датковий контроль в Україні: про- блеми та пріоритети підвищення ефективності, ДУ “Ін-т регіональ- них досліджень ім. М. І. Долішньо- го НАН України” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// ird.gov.ua/irdp/p20150301.pdf (Дата звернення — 4 листоп. 2017).
Верховна Рада України (2010), По- датковий кодекс України [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/page (Дата звернен- ня – 4 листоп. 2017).
Верховна Рада України (2014), Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/71-19 (Дата звернення — 5 листоп. 2017).
Keen M., Smith S. (2006) VAT fraud and evasion: what do we know and what can be done?; National Tax Journal Vol LIX, No 4 December 2006; available at: https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2007/wp0731.pdf (Дата звер- нення — 6 листоп. 2017).
Інформаційне агентство “Главком” (2016), Ніна Южаніна: Мені здаєть- ся, що до президента не доходить вся інформація про Насірова [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://glavcom.ua/interviews/nina-yuzhanina-meni-zdajetsya-shchodo-prezidenta-ne-dohodit-vsya-informaciya-vidnosno-nasirova-353361.html (Дата звернення — 7 листоп. 2017).
Верховна Рада України (2016), За- кон України “Про внесення змін до Податкового Кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/909-19 (Дата звернення — 8 листоп. 2017).
Верховна Рада України (2016), За- кон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо покращення інвестиційного клімату в Україні)” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1797-19 (Дата звернення — 8 листоп. 2017).
Кабінет Міністрів України (2017), Постанова “Про встановлення під- став для прийняття рішення комі- сією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової наклад- ної/розрахунку коригування в Єди- ному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/190-2017-%D0%BF (Дата звернення — 9 листоп. 2017).
Міністерство Фінансів України (2017), Наказ “Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі по- даткових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі по- даткових накладних” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE30621.html (Дата звернення — 10 листоп. 2017).
Верховна Рада України (2016), Про- ект Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бю- джетних надходжень у 2018 році” [Електронний ресурс]. — Режим до- ступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62878 (Дата звернення — 12 груд. 2017).
Грона А. В. Закономірності форму- вання прозорої системи адміністру- вання ПДВ [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0B50J0x32KvJ8Nm9IVzdCeUJrSDg/view?usp=sharing (Дата звернення — 14 листоп. 2017).