ARCHETYPAL STRATEGY FOR OVERCOMING IDEOLOGICAL CONFLICT: OF ISRAEL
Keywords:
the State of Israel, the Knesset, Hebrew, the kibbutz, the Israeli Workers’ Party, the Mizrahi, the moshavs, ulpans, educational destinations, repatriates, zionismAbstract
In the article lessons are reflected creations of the state Israel, that deserve the use in practice of state building of Ukraine. It is marked that proceeding in the mother tongue and безальтернативне fixing became basis of educational politics of the young state her as languages of the state. In the first decade of development, Israel continued to assist three basic educational directions of country: so-called “general”; “working”; “religious”, that to the association of all possible community groups and even groups round the idea of creation of the state. The state through the educational sphere put maximum efforts to weaken the influence on the development of society of the main contradictions: ethnic, religious and interethnic — the main tools in this were politics and ideology, and technology — educational influence.
References
Аран Залман. Пути педагогики / Залман Аран; М-во образования и культуры. — Иерусалим, 1971. — С. 111.
Архетип [Електронний ресурс] // Вікіпедія. — Режим доступу : https://ru.wikipedia.org/wiki/Архетип (дата запиту: 9.04.2017).
Бар-Зохар М. Бен-Гурион. Биогра- фия: в 2 кн. / Макаэль Бар-Зохар. — Израиль, 1991. — Кн. 1. — 417 с.; кн. 2. — 299 с.
Бен-Гурион Д. Идеал и путь / Давид Бен-Гурион. — Тель-Авив : Изд-во Рабочей партии Израиля, 1962. — Т. 3. — С. 254.
Глузман А. Особенности современ- ного высшего образования за рубе- жом (Англия, Бельгия, Франция, США, Израиль) / А. Глузман // Культура народов Причерно- морья. — 2005. — № 58. — С. 8–11.
Государство Израиль / под ред. И. Звягельськой, Т. Карасова, А. Фе- дорченко. – Москва : Ин-т востоко- ведения РАН, 2005. — 560 с.
Идеология и деятельность в педа- гогике / под ред. И. Тверського. — Тель-Авив, 1963. — С. 197.
Израиль [Электронный ресурс] // Википедия: свободная энциклопе- дия. — Электрон. дан. — 2017. — 8 апр. — Из содерж.: Наука и образо- вание. — Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/Израиль (дата обращения: 9.04.2017). — Загл. с экрана.
Информация Центрального ста- тистического бюро // Культура и образование / под ред. Н. Нарди, М. Авигаль, И. Гантона. — Иеруса- лим: М-во образования и культуры, 1952. — Т. I. — С. 247.
Карпенко О. В. Децентралізаційні процеси у сфері надання освітніх послуг Ізраїлю / О. В. Карпенко, Є. Ф. Демида // Педагогіка і психо- логія. — 2013. — № 1. — С. 92–96.
Программа по углублению еврей- ского сознания в государственной школе / М-во образования и культу- ры. — Иерусалим, 1971. — С. 13.
Розенштейн Н. Наши педагогичес- кие программы / Н. Розенштейн // Гистадрут в 1945–1948 гг. Отчет седьмой конференции Гистадрута / под ред. Розенштейна. — Тель-Авив, 1949. — С. 366.
Стратегія і тактика менеджмен- ту [Електронний ресурс] // Теорія менеджменту. — Режим доступу: https://studme.com.ua/1580011910319/menedzhment/strategiya_taktika_menedzhmenta.htm (дата запиту: 15.03.2017).
Цамерет Цви. Развитие системы образования. Ч. 5 / Цви Цамерет // Общество, экономика и культура Израиля. Первое десятилетие / От- крытый университет. Израиль. — Тель-Авив, 2003. — С. 7–185.
Шейнин Н. Академический процесс подготовки педагогических кадров в Израиле / Н. Шейнин. — Иеру- салим: Изд-во им. И. Л. Магнеса, 1996. — С. 70.
Юнг К. Г. Душа и миф: шесть архе- типов / К. Г. Юнг; [пер. с англ.]. — Киев: Гос. б-ка Украины для юноше- ства, 1996. — 384 с.
Ben-Gurion D. Recollections / D. Ben- Gurion. — London : Macdonald unit seventy-five, 1977. — 216 с.