GREATER AUTONOMY HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE TODAY

Authors

  • Ekaterina Gunchenko

Keywords:

higher education, higher education system, education reform, higher educational establishments, the autonomy of higher educational establishment

Abstract

The article is devoted to specific issues of expanding the autonomy of higher education instituted as a fundamental principle of the institution of higher education. Despite the problems only if the consistent implementation of university autonomy in Ukraine becomes possible formation of a competitive education system. Bologna Process confirmed the independence and autonomy of universities as a basis for confidence that the system of higher education and research will continuously adapt to changing needs, society and the need for development of scientific knowledge. As to the signing of this declaration (statement) Ministers of Education, and after the signing process integrates higher school in Europe was at several levels, of which the principal is a specific level of universities, especially universities, forced to go to meet students interest in education, which were found in several countries simply to increase the chances of finding a job.

References

Вакарчук І. Удосконалення законо- давства про вищу освіту [Електрон- ний ресурс] / І. Вакарчук // ВРУ “Віче”. — Режим доступу: http://www.viche.info/journal/1056/

Закон України “Про вищу освіту” № 1556-VII, від 1 липня 2014 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/pravo/law_05/part_05.html

Квіт С. Інноваційність як норма освітніх реформ [Електронний ре- сурс] / С. Квіт // Дзеркало тиж- ня. — № 7 (735). — 28 лютого – 6 бе- резня 2009. — Режим доступу: http://www.dt.ua/3000/3300/65521/

Сінкевич Є. Г. До проблеми запро- вадження університетської авто- номії: вітчизняний та зарубіжний досвід / Є. Г. Сінкевич // Істо- рія. Наук. пр. — 2009. — Т. 104. — Вип. 91. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal

Університетська автономія — за- порука якості української освіти [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://press.ukma.kiev.ua/index.php?option

Хартія університетів України: ака- демічні свободи, університетська автономія та освіта: [створена на Міжнар. конф. “Ольвійський фо- рум – 2009” у Ялті 11–15 черв. 2009 р.] // Освіта України. — 2009. — 10 лип. — С. 5.

Ordorika I. 2003. The limits of university autonomy: power and politics at the Universidad National Autonoma de Mexico. Higher Education 46: 361– 388.

Romo de la Rosa A. 2007. Institutional Autonomy and Academic Freedom: A Perspective from the American Continent. Higher Education Policy 20: 275–288.

Fielden J. 2008. Global Trends in University Governance. World Bank Education Working Paper Series Washington: The World Bank.

Published

2015-11-18

How to Cite

Гунченко, К. (2015). GREATER AUTONOMY HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE TODAY. Public Management, (1 (1), 65-69. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/779

Issue

Section

Статті