АРХЕТИПОВІ ПРОЕКЦІЇ АРХАЇЧНИХ ДУХОВНИХ ПРАКТИК НА СИМВОЛІЧНИЙ ЛАНДШАФТ ПОСТПОЛІТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-177-191Ключові слова:
символ, символізація, соціосеміозис, міф, постполітика, тотем, тотемізм, фетиш, фетишизм, архетипова проекціяАнотація
Досліджується актуальна тенденція сучасного постіндустрі- ального світу, пов’язана із символізацією суспільно-політичних відносин. Символізація трактується як перетворення на символ будь-якої дії, що сві- домо здійснюється її суб’єктом. Показано, що класичні підходи до концепту- алізації символу як складової політики розглядають його у координатах тра- диційного політичного порядку, побудованого на інституціональних засадах та усталених ідеологемах. Зазначено, що у добу постсучасності місце релігії та ідеології як ключових джерел символічного виробництва та інструментів смислоутворення, займає нова техніка — політичний соціосеміозис. Його сутність полягає у механізмі універсалізації практик інтерпретації політич- ної реальності та її феноменів, наслідком якого виступає символізм політич- ного простору.
Досліджується ресурсний потенціал соціосеміозису в ситуації постпо- літики. Посполітика визначається як перманентний процес деконструкції реальності з підміною сутності на її знак, символ, найменування, в резуль- таті чого відбувається автономізація символу. Причини цього криються не тільки у четвертій інформаційній революції, з її новими комунікативними практиками, але й в онтологічному характері самого явища.
Це зумовлює звернення до первинних джерел феномену символізації. Показано, що його виникнення припадає на доісторичні часи та зумовлено таки- ми принципами первісного міфологічного мислення як синкретизм, генетизм та етіологізм. Символотворчий потенціал міфологічних технік управління суспільством розглянуто на прикладі тотемізму та фетишизму — культових практик неорганізованих архаїчних релігій.
Доведено, що тотемізм та фетишизм на сьогодні широко представлені у символічному ландшафті постполітики як їх архетипові проекції. Як по- хідний від ритуалу фетиш безпосередньо стосується тотему, а разом вони складають підоснову усієї предметної політичної символіки ідентичності: від фізико-географічних об’єктів, репрезентантів світу фауни і флори до ар- хітектури, монументалістики та атрибутів державного суверенітету як пред- метів культу та колективних оберегів.
Посилання
Ионин Л. Г. Тотем / Л. Г. Ионин// Новая философская энциклопедия в 4 т. Т. 4. “Т–Я”. Институт философии РАН. М.: Мысль, 2001. С. 81–82.
Lévy-Bruhl Lucien Le surnaturel et la nature dans la mentalité primitive / Lucien Lévy-Bruhl. — Р.: Puf, 1963. 568 р.
Выготской Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготской (Изд. 5, испр.) — М.: Лабиринт, 1999. — 352 с.
De Brosses Charles, Du Culte Des Dieux Ftiches: Ou Parallle de L’Ancienne Religion de L’Egypte Avec La Religion Actuelle de Nigritie / CharlesDe Brosses. — Р.: Nabu Press, 2010. 298 р.
Tylor Edward Burnett Primitive Culture: Researches Into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art and Custom (V. 1) (1903 ) / Edward Burnett Tylor. Cornell University Library, 2009. 522 р.
Маркс К. Об атеизме, религии и церкви [Сборник], / К. Маркс, Ф. Энгельс. М.: Мысль, 1986. 670 с. (Серия: Научно-атеистическая библиотека).
Маркс К. Капитал. Критика полити- ческой экономии. Том 1. / К. Маркс, Ф. Энгельс. Избранные произведе- ния в 9 т.: Т. 7. М.: Изд-во политиче- ской литературы, 1984. 812 с.
Беньямин В. Париж — столица XIX века / В. Беньямин; [пер. с франц.] // Историко-философский ежегод- ник. Ин-т философии. М.: Наука, 1990. М., 1991. С. 235–247.
Сорокин П. Словесный фети- шизм революции / П. Сорокин // Заметки социолога: социологиче- ская публицистика (Сочинения). СПб.: Алетейа, 2000. С. 151–153.
Бурдье П. Делегирование и поли- тический фетишизм/ П. Бурдье // Социология политики; [пер. с франц. сост., общ. ред. и предисл. Н. А. Шматко] М.: Socio-Logos, 1993. С. 231–262.