РИЗИКИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-5(33)-17Ключові слова:
сільські території; розвиток сільських територій; децентралізація; адміністративно-територіальна реформа; об’єднана територіальна громада; зайнятістьАнотація
В статті досліджено історію та причини виникнення децентралізації. Розглянуто позитивні та негативні сторони децентралізації. Виділено основні ризики, що виникають в об’єднаних територіальних громадах в результаті децентралізації, а саме: нерівномірності соціально-економічного розвитку громад; гальмування впровадження та застосування принципів макроекономічної політики, що може викликати макроекономічний дисбаланс; зменшення ефективності соціально-економічної системи (у різних проявах) та збільшенням неправомірних доходів на місцевих рівнях; намічені цілі розвитку не досягаються через нецільове витрачання бюджетних коштів; ослаблену цілісність та єдність країни за значної активізації протизаконної діяльності місцевих еліт. Окреслено завдання для створення підґрунтя коригування діяльності та розвитку об’єднаних територіальних громад та формування рекомендацій щодо вдосконалення національного плану, задля мінімізації ризику розвитку сільських територій, максимізації автономії кожного села у структурі об’єднаних територіальних громад, та забезпечення соціально-економічних можливостей розвитку громади, всіх територіальних одиниць, що входять до складу об’єднаних територіальних громад. Мета статті. Дослідити та конкретизувати наявні ризики, що виникають в об’єднаних територіальних громадах під час децентралізації, розглянути їх на теоретичному та емпіричному рівнях, вказати можливі шляхи усунення ризиків. Методологія. Теоретичною базою проведеного дослідження стали праці вчених і фахівців, наукові дослідження та документи щодо децентралізації об’єднаних територіальних громад і ризиків, що виникають унаслідок цього процесу. Використано методи дослідження, серед яких: аналіз, синтез, наукова абстракція, системний аналіз. Наукова новизна. За результатами проведеного дослідження на системних засадах визначено зміст дефініції «ризик децентралізації», під яким треба розуміти ситуацію, спричинену реформою децентралізації, яка загрожує соціальному добробуту, виживанню та подальшому розвитку сільських громад та впливає на все суспільство; обґрунтовано сукупність ризиків, що виникають в об’єднаних територіальних громадах у результаті децентралізації. Висновки. Соціальні ризики децентралізації об’єднаних територіальних громад можна розділити на такі категорії: ризик уповільнення реформи децентралізації; ризик надмірної концентрації землі у приватній власності урядовців чи торговців землею; ризик посягання на права звичайних фермерів на землю; ризик вступу фермерів, незадоволених профспілками, до спільної громади. Крім того, створення об’єднаних територіальних громад може бути ще одним способом використання коштів сільських громад для потреб обласних центрів. Лідери об’єднаних територіальних громад можуть захопити владу та контролювати кошти громад, а оскільки соціальна інфраструктура малих сіл закрита, соціальний комфорт мешканців, що не мають центральної влади, також погіршиться.
Посилання
Гавриленко А. С. Очікувані ризики у процесі децентралізації влади в Україні. Економічний простір. 2019. №141. C. 137-146.
Децентралізація. Короткий словник політологічних термінів. URL: http://politics.ellib.org.ua/encyclopedia-term-311.html (дата звернення 17.04.2021).
Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»: прийнятий 5 лютого 2015 року № 157-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/157-19#Text (дата звернення 17.04.2021).
Закон України «Про співробітництво територіальних громад»: прийнятий 17 червня 2014 року № 1508-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18#Text (дата звернення 17.04.2021).
Заяць Т. А. Розвиток сільських поселень в Україні в умовах децентралізації: можливості та ризики. Демографія та соціальна економіка. 2017. № 3 (31). С. 48–60.
Зеленкевич Л. Соціальні ризики реформи децентралізації. Соціологічні студії. 2019. Вип. 1(14), С. 19–25.
Іваненко І. А., Шубіна О. О. Інституційні пастки в країнах з перехідною економікою. URL: www.stattionline.org.ua/econom/60/8071 (дата звернення 17.04.2021).
Місцеве самоврядування в умовах децентралізації повноважень: навч. посіб. / А. П. Лелеченко, О. І. Васильєва, В. С. Куйбіда, А. Ф. Ткачук. Київ. 2017. 110 с.
Могилова М. М. Об’єднання територіальних громад в Україні: перспективи і ризики для розвитку сільських територій. Економіка АПК. 2019. № 5. С. 68-76.
Об’єднані територіальні громади. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua/kaznachejstvoinformuye/obyednani-teritorialni-gromadi (дата звернення 17.04.2021).
Пехник А. В., Кройтор А. В., Завгородня Ю. В. Теорія ризику: історія та сучасні підходи. Актуальні проблеми політики. 2019. Вип. 63. С. 33–47.
Реформа децентралізації. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/efektivne-vryaduvannya/reforma-decentralizaciyi (дата звернення 17.04.2021).
Сторонянська І. З. Ризики формування та функціонування об’єднаних територіальних громад Карпатського регіону : науково-аналітична доповідь. Серія «Проблеми регіонального розвитку». Львів : ІРД НАНУ, 2020. 63 с.
Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку: монографія / за ред. Кравціва В. С., Сторонянської І. З. Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України. Серія «Проблеми регіонального розвитку». 2020. 531 с.
Управление риском. Риск, устойчивое развитие, синергетика / В. А. Владимиров, Г. Г. Малинецький, Н. А. Махутов и др. Москва : Наука, 2000. 432 с.
European Charter of Local Self-Government. URL: https://rm.coe.int/ 168007a088 (дата звернення 17.04.2021).
Patterns of Local Autonomy in Europe / A. Ladner, N. Keuffer , H. Baldersheim, N. Hlepas, P. Swianiewicz, K. Steyvers, C. Navarro. Palgrave Macmillan, Cham, 2019. 360 p.