ОСОБЛИВОСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН У БУДІВНИЦТВІ: ЗАРУБІЖНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-4(19)-156-165Ключові слова:
державне управління, соціально-економічні відносини, будівництво, нормативно-правове регулювання, механізм, зарубіжний досвід, архітектурно-будівельний контроль, нормування в будівництвіАнотація
Розкрито зарубіжний аспект особливостей нормативно-право- вого регулювання соціально-економічних відносин у будівництві. Зазначе- но, що сучасна економіка України перебуває у стані хронічної кризи, тому цікаво проаналізувати досвід будівництва США, Канади та країн Європей- ського Союзу з точки зору встановлення нормативно-правового механізму управління соціально-економічними відносинами у будівництві. Обґрун- товано, що у США особливістю державного управління нормативно-правовим регулюванням соціально-економічних відносин у будівництві є роз- роблення власного нормативно-правового механізму та системи контролю за дотриманням відповідних законодавчих вимог. З цією метою відбулося прийняття відповідних кодексів, законодавчих актів у сферах будівництва та іпотечного кредитування, надання пільгових кредитів, гарантій, забезпе- чення дієвих механізмів системи страхування тощо.
Визначено, що у більшості зарубіжних країн спостерігається тенденція “приватизації” функцій нагляду та контролю за дотриманням вимог буді- вельного законодавства, органів та організацій, відповідальних за функ- ціонування системи технічного регулювання у будівництві тощо. Причини цього — ускладнення та вдосконалення будівельних технологій, збільшення обсягів будівництва та перехід багатьох країн світу до використання пара- метричних норм.
Доведено, що світовий досвід впровадження архітектурно-будівельного контролю у зарубіжних країнах є необхідною основою для вдосконалення національної державної системи будівництва. Включення до системи наг- ляду та контролю незалежних приватних спеціалізованих установ або екс- пертів до виконання функцій контролю не тільки покращить якість заходів контролю, але й знизить рівень корупції у будівельній сфері.
Посилання
Марушева О. А. Тенденції норматив- но-правового регулювання соціаль- но-економічних відносин у будів- ництві в країнах розвинутої демо- кратії / О. А. Марушева // Актуаль- ні проблеми державного управління. № 1 (55). С. 63–68.
Стукаленко О. В. Теоретичні заса- ди державного контролю та нагля- ду в сфері будівельної діяльності / О. В. Стукаленко // Правова держа- ва. 2014. № 17. 135 с.
Олюха В. Г. Оптимізація капітально- го будівництва: господарсько-правові проблеми: монографія. К.: Центр учб. л-ри, 2015. 302 с.
New York City Building: Code. 2014 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www1.nyc.gov/site/buildings/codes/2014-constructioncodes.page#bldgs
Лиско Г. О. Процедура отримання дозволу на будівництво: досвід Спо- лучених Штатів Америки // Наук. вісн. Львів. держ. ун-ту внутрішніх справ. 2012. № 4. С. 175.
Overview of the International Building Code [Electronic resource]. Access mode: Overview of the International Building Code [Electronic resource]. Access mode: https://www.iccsafe.org/products-and-services/icodes/2018-i-codes/ibc/
Непомнящий О. М. Децентралізація державного регулювання будівель- ної діяльності: закордонний досвід для України / О. М. Непомнящий // Державне будівництво. 2014. № 1 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2014_1_30
Серых А. Техническое регулиро- вание в строительстве. Аналитический обзор мирового опыта: Snip Innovative Technologies; рук / А. Серых. Чикаго: SNIP, 2010. 889 c.
Система державного управління Республіки Чехія: досвід для України / уклад. Х. М. Дейнега ; за заг. ред. Ю. В. Ковбасюка, С. В. Загороднюка. К. : НАДУ, 2011. 40 с.