ANALYSIS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES TO OPTIMISE INCLUSIVE PRACTICES IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.4.2

Keywords:

Artificial intelligence, inclusive education, higher education, adaptive learning, voice assistants, facial recognition, text analyzers, augmented reality technologies, intelligent systems

Abstract

The article analyzes the potential of artificial intelligence (AI) technologies to optimize inclusive practices in higher education. Artificial intelligence opens up new opportunities for adapting the educational process to the individual characteristics of each student, which is especially important for people with special educational needs. The article discusses key aspects of the use of modern AI technologies in the educational process, including adaptive learning systems, voice assistants and text analyzers, and face and gesture recognition technologies. Both global trends and Ukraine's specific experience in implementing AI to support inclusiveness in education are analyzed. In particular, the article focuses on how AI technologies can help develop an educational environment for people with visual and hearing impairments, autism spectrum disorders, ADHD, and other disabilities. In conclusion, the article emphasizes the need for further research and development of innovative approaches to the implementation of artificial intelligence technologies in the educational process to create an inclusive, accessible and effective educational environment. The article contributes to the formation of a new view of the possibilities of integrating inclusive practices and artificial intelligence in the context of higher education.

References

From Assistive Technologies to Metaverse – Technologies in Inclusive Higher Education for Students with Specific Learning Difficulties: A Review / G. Yenduri et al. IEEE Access. 2023. P. 1. URL: https://doi.org/10.1109/access.2023.3289496 (date of access: 18.12.2023).

Ioannidi V. Research on Special and Inclusive Education in the Context of Higher Education - Teachers’ Views About Labeling. International Journal of Learning and Development. 2023. Vol. 13, no. 3. P. 65. URL: https://doi.org/10.5296/ijld.v13i3.21211 (date of access: 18.12.2023).

Inclusive Education in Higher Education: Baseline Study at Universitas Negeri Malang / A. R. Junaidi et al. Journal of ICSAR. 2022. Vol. 6, no. 2. P. 196. URL: https://doi.org/10.17977/um005v6i22022p196 (date of access: 18.12.2023).

Паламарчук Є.А. Напрями розвитку засобів інклюзивної освіти в електронних навчальних системах / Є.А. Паламарчук, О.О. Коваленко, О.І. Черешнюк //ISSN 1997-9266. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2023. No 3 URL: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2023-168-3-100-105

Ушакова І.О. Особливості використання штучного інтелекту в освіті / І. О. Ушакова, О. А. Педан // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Інформаційні технології та системи”: тези доповідей, 9-10 квітня 2020 р. Х.: ХНЕУ імені Семена Кузнеця, 2020. 60 с.

Мічурін І. Застосування систем штучного інтелекту в освіті // Інформаційна безпека та Інформаційні технології: збірник тез доповідей ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених, студентів і курсантів, м. Львів, 27 листопада 2020 року. Львів, ЛДУ БЖД, 2020, 249 с.

Шаров С.В Сучасний стан розвитку штучного інтелекту та напрямки його використання / Шаров С.В //Українські студії в європейському контексті. №6. 2023, с.136

Барна О.В. Переваги штучного інтелекту в освіті/ О.В. Барна // Збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи», 18-19 травня 2023 року, с.22

Садовий М.І. Штучний інтелект та нейромережі в освітньому процесі: переваги та недоліки / Соменко Д.В., Трифонова О.М., Садовий М.І. // VІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Актуальні проблеми та перспективи технологічної і професійної освіти», 2023, с. 78

Mupaikwa, Elisha. The Use of Artificial Intelligence The Use of Artificial Intelligence in Education in Education: Applications, Challenges, and the Way Forward. 2023. P. 269

ЮНЕСКО URL: https://mepr.gov.ua/content/yunesko-unesco.html (дата звернення: 18.12.2023).

del Carmen Salazar M., Norton A. S., Tuitt F. A. 12: Weaving Promising Practices for Inclusive Excellence into the Higher Education Classroom. To Improve the Academy. 2010. Vol. 28, no. 20201217. URL: https://doi.org/10.3998/tia.17063888.0028.016 (date of access: 18.12.2023).

Штучний інтелект та цифрова інклюзія в освіті: забезпечення доступу та рівності за допомогою інтелектуальних машин. TS2 SPACE. URL: https://ts2.space/uk/штучний-інтелект-та-цифрова-інклюзія/#gsc.tab=0 (дата звернення: 18.12.2023).

Мар'єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Physical and Mathematical Education. 2023. Т. 38, № 1. С. 48–53. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 (дата звернення: 18.12.2023)

Types of Artificial Intelligence. URL: https://www.javatpoint.com/types-of-artificial-intelligence (date of access: 18.12.2023).

Terzopoulos G., Satratzemi M. Voice Assistants and Smart Speakers in Everyday Life and in Education. Informatics in Education. 2020. P. 473–490. URL: https://doi.org/10.15388/infedu.2020.21 (date of access: 18.12.2023).

On Inclusion: Video Analysis of Older Adult Interactions with a Multi-Modal Voice Assistant in a Public Setting. ACM Digital Library. URL: https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/3572334.3572371 (date of access: 18.12.2023).

Digital Technologies and Artificial Intelligence Technologies in Education. European Journal of Contemporary Education. 2021. Vol. 10, no. 2. URL: https://doi.org/10.13187/ejced.2021.2.285 (date of access: 27.11.2023).

Huawei Technologies Co., Ltd. Artificial Intelligence Technology. Singapore: Springer Nature Singapore, 2023. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-19-2879-6 (date of access: 27.11.2023).

Kotlyarova I. O. Artificial Intelligence Technologies in Education. Bulletin of the South Ural State University series "Education. Educational Sciences". 2022. Vol. 14, no. 3. P. 69–82. URL: https://doi.org/10.14529/ped220307 (date of access: 27.12.2023).

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

КОТЕНКО, Н., & ЖИРОВА, Т. (2023). ANALYSIS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES TO OPTIMISE INCLUSIVE PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. Information Technology and Society, (4 (10), 15-23. https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.4.2