ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВ І ОБОВ’ЯЗКІВ ВОДІЇВ ЛЕГКОВИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2522-4603.2025.1.8Ключові слова:
автомобіль, правила дорожнього руху, адміністративно-правове регулювання, дорожній рух, учасник дорожнього руху, безпека дорожнього руху, адміністративне правопорушення, система дорожнього руху, контроль за станом дорожнього руху, наземний транспорт, штучний інтелект, автоматична фіксація порушення правил дорожнього рухуАнотація
Людина, її життя та здоров’я, недоторканість повага до честі і гідності визначені Конституцією України як найвища соціальна цінність, а забезпечення дотримання прав і свобод людини, надання їй дієвих гарантій є пріоритетними завданнями держави.Здавна рівень забезпечення прав і свобод людини є своєрідним критерієм оцінки рівня розвитку того чи іншого суспільства та держави в цілому.Нормотворчі процеси в Україні та світі у сфері забезпечення прав і свобод громадян спираються не тільки на існуючі потреби соціуму, але і орієнтуються на історичні передумови та чинники, які підвели законодавця до потреби правового регулювання певних процесів. Однією з нових гілок розвитку правових систем світу стало регулювання відносин у сфері дорожнього руху, що отримало потужний поштовх до розвитку вкінці ХІХ – початку ХХ століття внаслідок винайдення і поширення автомобіля.Темпи розвитку автомобільної промисловості, введення нових технологій як в самі автомобілі, так і в механізми державного контролю дорожнього руху обумовлюють актуальність дослідження історичного шляху становлення галузі правового регулювання дорожнього руху та потреб і перспектив його подальшого розвитку. Дослідження та аналіз історичного розвитку державного регулювання прав та обов’язків водіїв дає можливість якісно оцінити передумови та чинники формування діючих норм права в даній галузі, свідомо підійти до викликів сьогодення та пошуку способів поліпшення правового регулювання водійських прав і обов’язків в ході наступних досліджень.Метою даної статті є розкриття історичних віх становлення та розвитку державного (адміністративного) регулювання дорожнього руху від часів винаходу колеса, як беззаперечної передумови виникнення сучасного дорожнього руху, і до сьогодення. Досліджено основні етапи розвитку правил дорожнього руху наприкінці ХІХ – початку ХХ століть в Європі та на території України безпосередньо, встановлено і описано спільні та відмінні риси початкового етапу формування правил дорожнього руху, оцінено проблеми та перспективи подальшого розвитку даного напрямку знань.
Посилання
Автомобілі австрійського та польського Львова, Lviv Future, URL: https://lviv-future.com.ua/uk/ eternal-avtomobili-avstrijskogo-ta-polskogo-lvova
Бучик О. Правила дорожнього руху у давньому Станиславові, Західний кур’єр, 04.09.2023 р. URL: https://kuryer.if.ua/pravyla-dorozhnogo-ruhu-u-davnomu-stanyslavovi/
Велика Українська енциклопедія: Боніфацій VIII. URL: https://vue.gov.ua/
Іванов В. М. Історія держави і права України: Підручник. К.: МАУП, 2007 р.
Коржавін Ю. А. Конспект лекцій з дисципліни Історія автомобільного транспорту, Дніпродзержинський державний технічний університет, Дніпродзержинськ 2013 р. URL: https://www.dstu.dp.ua/ Portal/Data/1/4/1-4-kl41.pdf
Лакійчук Я. Історико-правові засади розвитку адміністративно-правового статусу учасників дорожнього руху в Україні, Підприємництво, господарство і право, 3/2021. URL: https://doi.org/10.32849/ 2663-5313/2021.3.29
Лемко І. Цікавинки з історії Львова. Львів : Апріорі, 2011
Про правила дорожнього руху – Постанова Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. № 1306. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%BF#Text
Маслова Ю. От benedectio к maledictio: Некоторые аспекты политики, проводимой Бонифацием VIII в борьбе с врагами церкви в контексте первого юбилея, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2014 р. URL: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/96829
Голос України, «Юлій Цезар – перший інспектор ДАІ?» від 20.05.2009 р. URL: http://www.golos.com.ua/article/169740
Convention on road traffic, Geneva, 19.09.1949 р. URL: https://www.worlddriversassociation.com/ pdf/CONVENTION%20ON%20ROAD%20TRAFFIC1949.pdf
Конвенція про дорожній рух, Відень, 08.11.1968 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_041#Text
Про дорожній рух – Закон України від 30.06.1993р. № 3353-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/3353-12#Text
ГСЦ МВС: «Коли з’явилося посвідчення водія?» 15.05.2017р. URL: https://hsc.gov.ua/2017/05/15/ koli-z-yavilosya-posvidchennya-vodiya/
International drivers association: 1968 Vienna and 1949 Geneva: Convention on Road Traffic, 30.10.2023 р. URL: https://internationaldriversassociation.com/uk/blog/1968-vienna-and-1949-geneva- convention/
International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, Vehicles in use, 2020р. URL: https://www.oica.net/category/vehicles-in-use/
McManus, Chris: Right Hand Left Hand: the origins of asymmetry in brains, bodies, atoms, and cultures. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2002 р.
Mercedes-Benz museum, “The 33 extras”. URL: https://www.mercedes-benz.com/en/art-and-culture/ museum/exhibition/33-extras/
Mercedes-Benz, Corporate history. URL: https://www.mercedes-benz.com/en/innovation/milestones/ corporate-history/
Nick Bryant, Samoan cars ready to switch sides, BBC News, Sydney, 07.09.2009 р. URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8240992.stm
Parpola, Asko: The Roots of Hinduism: The Early Aryans and the Indus Civilization. Oxford University Press, 2015 р.
Why do we drive on the left side of the road in the UK but most other countries drive on the right?
National motor museum. URL: https://nationalmotormuseum.org.uk/ufaqs/why-do-we-drive-on-the-left-side- of-the-road-in-the-uk-but-most-other-countries-drive-on-the-right/