ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ ЯК СУБ’ЄКТА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Дмитро ШУТОВ

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.2.8

Ключові слова:

компетентність, професійна компетентність, профільна школа, компетентність вчителя історії профільної школи, вимоги до вчителя історії

Анотація

Статтю присвячено визначенню та обґрунтуванню сутності поняття професійної компетентності вчителя історії профільної школи в контексті його професійного зростання. Дано характеристику поняттям «компетентність», «професійна компетентність», «професійна компетентність вчителя», «профільна школа», «професійна компетентність вчителя історії профільної школи», проаналізовано основні принципи та завдання профільного навчання в Україні. Окреслене нормативне обґрунтування діяльності профільної школи в системі загальної середньої освіти та її важливість у процесі профорієнтаційної діяльності та професійної підготовки власних випускників – майбутніх фахівців. Акцентовано на статусі профільної навчального закладу як окресленої законодавчо освітньої системи, одного з важливих сегментів новітньої державної політики профорієнтаційного спрямування. Завданням роботи визначалось відображення необхідних складників рівня фаховості вчителя історії профільної школи через призму складових елементів професійної компетентності вчителя-предметника з урахуванням специфіки діяльності профільного навчального закладу та його кадрових вимог до педагога як суб’єкта навчального та виховного процесу. Автором підкреслюється важливість внутрішніх особистісних якостей вчителя у процесі власного професійного зростання, які стимулюють базовий розвиток його як педагога взагалі, так і конкретно предметний, визначений його спеціальністю. Описані ключові професійні вміння вчителя історії, оперування якими визначає як загальний рівень професійності, так і є стержневим вектором накопичення подальшого педагогічного досвіду. Визначені загальні вимоги до рівня знань вчителя історії як предметника. Окреслені нормативні орієнтири предметної діяльності вчителя з огляду на вихідні положення освітніх програм з історії, як стандартного рівня, так і профільного. Акцентовано на важливості роботи вчителя історії та його відповідальної ролі перед завданням формувати грамотність у трактуванні процесів історичного розвитку суспільства.

Посилання

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paperon Key Competencies. An Overarching Frame of Referenceforan Assessment and Research Program. – OECD (Draft). URL: http://www.deseco.admin.ch/ (Дата звернення: 14.10.2016); http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/889-19.

Азмєєва С.Е. Роль шкільного методичного об’днання вчителів у розвитку професійного потенціалу педагога / С.Е. Азмєєва, Н.А. Мовчан. Таврійський вісник освіти. 2014. № 4. С. 49–53.

Ангеловский А.А. Профессиональная компетентность как необходимое условие профессионализма (психолого-акмеологический анализ). Актуальные вопросы современной педагогики : материалы Междунар. науч. конф., г. Уфа, июнь 2011 г. / ООО «Молодой ученый». Уфа : Лето, 2011. С. 7–13.

Бабанський Ю.К. Реформа школы (задачи, содержание, научно-теоретическое значение). Москва : Знание РСФСР, 1984. 48 с.

Болюбаш Н.М. Теоретичні засади формування компетентності майбутніх економістів. Наукові праці [Чорноморського державного університету ім. Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. 2009. Т. 112, вип. 99. С. 88–95.

Горбань С.І. Формування професійної компетентності майбутніх художників сакрального живопису з використанням інноваційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Кременчук, 2017. 320 с.

Готовність учителя до роботи в профільній школі / НМЦ профільного навчання. URL: https://sites.google.com/site/smcprofil/materials/readiness.

Гуцу Е.Г. Когнитивный компонент в структуре профессиональной компетенции преподавателя высшей школы. Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1.

Закон України «Про загальну середню освіту». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2017. № 2145-VIII. URL: https://zakon.help/law/651-xiv/edition28.09.2017/.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39, ст. 380. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Концепція профільного навчання у старші й школі. Інформ. збірник МОН України. 2003. № 24.

Кубенко І.М. Що таке компетентність і як її розуміють в освіті. Додаток до електронного журналу «Теорія та методика управління освітою». 2010. № 1.

Мазур Н.П. Нова концепція профільного навчання у старшій школі та її вплив на підготовку майбутніх вчителів інформатики. Освітологічний дискурс. 2014. № 1. С. 139–148.

Мазурок М. Критерії та показники розвитку професійної компетентності педагогів у процесі підвищення їх кваліфікації. Нова педагогічна думка. 2013. № 2. С. 57–60.

Москалик Г.Ф. Профілізація середньої ланки школи: питання та відповіді. Департамент освіти м. Кременчука. 2018. URL: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1929480094025849&id=100008916312871.

Навчальні програми для 5−9 класів / МОН України. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas.

Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів : Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2013 р. № 665 / Заробітна плата. – 2013. URL: http://www.zarplata.co.ua/?p=4739.

Наскрізні змістові лінії / Кабінет Міністрів України. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/naskrizni-zmistovi-liniyi.

Панасенко Е.А. Ідеал учителя у вітчизняній педагогічній журналістиці другої половини XIX − початку XX століття : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Луганськ, 2001. 17 с.

Педагогічні науки. Освітні інновації. Збірник наукових праць Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2008. 359 с.

Пригодій М. Використання компетентнісного підходу при підготовці майбутніх вчителів до профільного навчання учнів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. № 3. С. 167–173.

Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі : Наказ МОН № 1456 від 21.10.2013 р. / Среднее образование. 2013. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/37784/.

Професійний портрет вчителя історії XXI ст. / Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. 2012. URL: http://www.iio.npu.edu.ua/component/content/article/4242-uncategorised/439-seminar-profesijij-portret-vchitelja-istorii-hhi-st.

Ренькас Б.М. Місце та роль профільного навчання в розвитку сучасних загальноосвітніх шкіл. Вісник Житомирського державного університету. 2010. № 49. С. 118–122.

Самодрин А.П. Організація діяльності профільно-диференційованої школи. Рідна школа. 1998. № 6. С. 60–63.

Сластенин В.А. Рефлексивная культура и профессионализм учителя. Педагогическое образование и наука. 2005. № 3. С. 37−42.

Словник української мови. Академічний тлумачний словник (1970–1980). URL: http://www.sum.in.ua/s/rozvytok.

Стенина Н.С. Формирование профессиональной компетенции иностранных студентов, обучающихся в высших художественных учебных заведениях России : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Ин-т худож. образования Рос. акад. образования. Москва, 2007. 237 с.

Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / авт. кол.: Є.Р. Чернишова, Н.В. Гузій, В.П. Ляхоцький [та ін.]; за наук. ред. Є.Р. Чернишової; Держ. вищ. навч. заклад «Ун-т менедж. освіти». Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. 230 с.

Тинкалюк О. Дефініції понять «компетентність» і «компетенції» у педагогічній науці. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2006. № 9. С. 235–242.

Ткаченко В.М. Професійна компетентність вчителя фізики як особистісний ступінь сформованості його компетенцій / В.М. Ткаченко, Є.О. Черевань. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2017. № 3. С. 160–165.

Чаплак М. Сучасні тенденції формування професійної компетентності майбутніх педагогів / М. Чаплак, С. Котова. URL: http://www.rusnauka.com/4_SWMN_2010/Pedagogica/58932.doc.htm (Дата звернення: 14.10.2017).

Як оцінити компетентність студента-медика? Що оцінювати? / В.Г. Марічереда, О.П. Рогачевський, М.М. Каштальян та ін. Проблеми екології і медицини. 2017. Т. 21, № 1-2. С. 38–40.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-02