PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE HISTORY TEACHER OF THE PROFILE SCHOOL AS A SUBJECT OF THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

  • Dmytro SHUTOV

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.2.8

Keywords:

competence, professional competence, profile school, competence of the history teacher of the profile school, requirements for the history teacher

Abstract

The article is devoted to the definition and substantiation of the essence of the concept of professional competence of a teacher of history of a profile school in the context of his professional growth. The article describes the concepts of “competence”, “professional competence”, “professional competence of the teacher”, “profile school”, “professional competence of the teacher of the history of the profile school”, the basic principles and tasks of profile education in Ukraine are analyzed. The normative substantiation of the profile school activity in the general secondary education system and its importance in the process of vocational guidance and professional training of its own graduates − future specialists are outlined. Emphasis is placed on the status of the profile educational institution as a delineated legislative and educational system, one of the important segments of the new state policy of vocational guidance. The task of the work was to reflect the necessary components of the level of professionalism of the teacher of the history of the profile school through the prism of the components of the professional competence of the subject-teacher, taking into account the specific activity of the profile educational institution, and its personnel requirements for the teacher as a subject of educational and educational process. The author emphasizes the importance of the inner personal qualities of the teacher in the process of his own professional growth, which stimulate the basic development of him as a teacher in general, and specifically subject, defined by his specialty. The key professional skills of the history teacher are described, the operation of which determines both the general level of professionalism and the core vector of accumulation of further pedagogical experience. The general requirements for the level of knowledge of the history teacher as a subject are defined. The normative guidelines of the subject activity of the teacher with regard to the initial provisions of educational programs in history, both standard level and profile, are outlined. Emphasis is placed on the importance of the work of the history teacher and his responsible role before the task of developing literacy in the interpretation of the processes of historical development of society.

References

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paperon Key Competencies. An Overarching Frame of Referenceforan Assessment and Research Program. – OECD (Draft). URL: http://www.deseco.admin.ch/ (Дата звернення: 14.10.2016); http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/889-19.

Азмєєва С.Е. Роль шкільного методичного об’днання вчителів у розвитку професійного потенціалу педагога / С.Е. Азмєєва, Н.А. Мовчан. Таврійський вісник освіти. 2014. № 4. С. 49–53.

Ангеловский А.А. Профессиональная компетентность как необходимое условие профессионализма (психолого-акмеологический анализ). Актуальные вопросы современной педагогики : материалы Междунар. науч. конф., г. Уфа, июнь 2011 г. / ООО «Молодой ученый». Уфа : Лето, 2011. С. 7–13.

Бабанський Ю.К. Реформа школы (задачи, содержание, научно-теоретическое значение). Москва : Знание РСФСР, 1984. 48 с.

Болюбаш Н.М. Теоретичні засади формування компетентності майбутніх економістів. Наукові праці [Чорноморського державного університету ім. Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. 2009. Т. 112, вип. 99. С. 88–95.

Горбань С.І. Формування професійної компетентності майбутніх художників сакрального живопису з використанням інноваційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Кременчук, 2017. 320 с.

Готовність учителя до роботи в профільній школі / НМЦ профільного навчання. URL: https://sites.google.com/site/smcprofil/materials/readiness.

Гуцу Е.Г. Когнитивный компонент в структуре профессиональной компетенции преподавателя высшей школы. Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1.

Закон України «Про загальну середню освіту». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2017. № 2145-VIII. URL: https://zakon.help/law/651-xiv/edition28.09.2017/.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39, ст. 380. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Концепція профільного навчання у старші й школі. Інформ. збірник МОН України. 2003. № 24.

Кубенко І.М. Що таке компетентність і як її розуміють в освіті. Додаток до електронного журналу «Теорія та методика управління освітою». 2010. № 1.

Мазур Н.П. Нова концепція профільного навчання у старшій школі та її вплив на підготовку майбутніх вчителів інформатики. Освітологічний дискурс. 2014. № 1. С. 139–148.

Мазурок М. Критерії та показники розвитку професійної компетентності педагогів у процесі підвищення їх кваліфікації. Нова педагогічна думка. 2013. № 2. С. 57–60.

Москалик Г.Ф. Профілізація середньої ланки школи: питання та відповіді. Департамент освіти м. Кременчука. 2018. URL: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1929480094025849&id=100008916312871.

Навчальні програми для 5−9 класів / МОН України. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas.

Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів : Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2013 р. № 665 / Заробітна плата. – 2013. URL: http://www.zarplata.co.ua/?p=4739.

Наскрізні змістові лінії / Кабінет Міністрів України. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/naskrizni-zmistovi-liniyi.

Панасенко Е.А. Ідеал учителя у вітчизняній педагогічній журналістиці другої половини XIX − початку XX століття : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Луганськ, 2001. 17 с.

Педагогічні науки. Освітні інновації. Збірник наукових праць Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2008. 359 с.

Пригодій М. Використання компетентнісного підходу при підготовці майбутніх вчителів до профільного навчання учнів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. № 3. С. 167–173.

Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі : Наказ МОН № 1456 від 21.10.2013 р. / Среднее образование. 2013. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/37784/.

Професійний портрет вчителя історії XXI ст. / Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. 2012. URL: http://www.iio.npu.edu.ua/component/content/article/4242-uncategorised/439-seminar-profesijij-portret-vchitelja-istorii-hhi-st.

Ренькас Б.М. Місце та роль профільного навчання в розвитку сучасних загальноосвітніх шкіл. Вісник Житомирського державного університету. 2010. № 49. С. 118–122.

Самодрин А.П. Організація діяльності профільно-диференційованої школи. Рідна школа. 1998. № 6. С. 60–63.

Сластенин В.А. Рефлексивная культура и профессионализм учителя. Педагогическое образование и наука. 2005. № 3. С. 37−42.

Словник української мови. Академічний тлумачний словник (1970–1980). URL: http://www.sum.in.ua/s/rozvytok.

Стенина Н.С. Формирование профессиональной компетенции иностранных студентов, обучающихся в высших художественных учебных заведениях России : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Ин-т худож. образования Рос. акад. образования. Москва, 2007. 237 с.

Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / авт. кол.: Є.Р. Чернишова, Н.В. Гузій, В.П. Ляхоцький [та ін.]; за наук. ред. Є.Р. Чернишової; Держ. вищ. навч. заклад «Ун-т менедж. освіти». Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. 230 с.

Тинкалюк О. Дефініції понять «компетентність» і «компетенції» у педагогічній науці. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2006. № 9. С. 235–242.

Ткаченко В.М. Професійна компетентність вчителя фізики як особистісний ступінь сформованості його компетенцій / В.М. Ткаченко, Є.О. Черевань. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2017. № 3. С. 160–165.

Чаплак М. Сучасні тенденції формування професійної компетентності майбутніх педагогів / М. Чаплак, С. Котова. URL: http://www.rusnauka.com/4_SWMN_2010/Pedagogica/58932.doc.htm (Дата звернення: 14.10.2017).

Як оцінити компетентність студента-медика? Що оцінювати? / В.Г. Марічереда, О.П. Рогачевський, М.М. Каштальян та ін. Проблеми екології і медицини. 2017. Т. 21, № 1-2. С. 38–40.

Published

2022-12-02