IMPLEMENTATION OF A PERSONALLY ORIENTED APPROACH IN UKRAINIAN LANGUAGE TUTORIALS FOR STUDENTS OF 10−11 GRADES

Authors

  • Yuliia OHAR

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.2.6

Keywords:

textbook of Ukrainian; a person-centered approach; textbook functions; the content of the textbook; principles of textbook construction

Abstract

The article deals with the problem of implementation of personally oriented approach in Ukrainian language textbooks for students of 10-11 grades. The basic principles of the textbook construction (personal-motivational, differentiation and individualization, creativity, developmental training, cross-curricular relations, communicativeness) and change of accents concerning its basic functions are outlined. At present, the introduction of competency education into the educational process is relevant, so the cross-cutting feature of the modern Ukrainian language textbook is the focus on the formation of subject and key competences for students. Particular attention is paid to the problem of introducing a person-centered approach to the educational process, in which the material in the textbook for high school should not only increase the volume, systematize and summarize the studied, but also take into account the personal experience of the student, provide the opportunity for selfeducation, self-development knowledge, stimulate the choice and use of the most important learning tools for the student. The educational process should provide reflection, evaluation of learning as a subjective activity. Effective, in our opinion, when implementing a person-centered approach is the use of individual training programs that will provide the formation of research (search) thinking, organize small groups based on dialogue, games, trainings, creating the conditions for creativity in both independent and collective activity. Analysis of peculiarities of content, structure, model of teaching of Ukrainian language of students of 10-11 grades in the author’s textbooks (standard level: O. Avramenko; O. Hlazova; N. Holub, O. Horoshkina, V. Novosolova; O. Zabolotnyi, V. Zabolotnyi; S. Shevchuk; I. Yushchuk; profile level: S. Karaman, O. Horoshkina, O. Karaman, L. Popova; A. Voron, V. Solopenko) was carried out on the basis of the advantages and methodological value of the subjectsubject. a sound educational paradigm and the implementation of a person-centered approach.

References

Бех І.Д. Особистісно орієнтоване виховання. Ін-т засобів навчання. Київ : Атіка, 1998. 204 с.

Горошкіна О.М. Зміст і структура сучасного шкільного підручника української мови в компетентнісному вимірі української освіти. Проблеми сучасного підручника. 2019. Вип. 22. С. 57–66.

Горошкіна О.М. Роль шкільного підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання української мови учнів ліцею. Українська мова і література в школі. № 3. 2018. URL: http://lib.iitta.gov. ua/id/eprint/713193

Горошкіна О.М. Функції підручника української мови в компетентнісній парадигмі. Studia Ukrainika Posnaniensia. 2019. № 1. С. 93–102.

Горошкіна О.М., Новосьолова В.І. Методичні рекомендації щодо навчання української мови у 5–11 класах закладів загальної середньої освіти (2018–2019 навчальний рік). URL: http://lib.iitta.gov.ua/714390/1/Метод.коментар_№ 4_2018.pdf

Дика Н.М. Формування мовної особистості учня загальноосвітнього навчального закладу в умовах реалізації концепції нової української школи. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 294–297.

Експертні висновки на проекти підручників, поданих на конкурсний відбір проектів підручників для 10 та 11 класів. URL: https://imzo.gov.ua/konkursny-vidbir-proektiv-pidruchnykiv-dlia-2-6-11-klasiv/konkursny-vidbir-proektiv-pidruchnykiv-dlia-6-ta-11-klasiv/ekspertni-vysnovky-na-proekty-pidruchnykivpodanykh-na-konkursnyy-vidbir-proektiv-pidruchnykiv-dlia-11-klasu/

Караман С.О., Караман О.В. Проблема підручникотворення для профільної школи у науковому полі української лінгводидактики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 10 : Проблеми граматики і лексикології української мови. 2012. Вип. 9. С. 202–206.

Караман С.О., Тихоша В.І. Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії. Дивослово. 2001. Вип. 4. С. 36–48.

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н.М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди». 2017. 206 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики / Кол. авторів за ред. М.І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство : матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2019 р., м. Київ. Ін-т педагогіки НАПН України; за заг. ред. Т.О. Яценко. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. 373 с.

Published

2022-12-02