ON-LINE LEARNING IN UNIVERSITIES OF UKRAINE: STUDENT MOTIVATION

Authors

  • Iryna SHESTOPALOVA

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.2.6

Keywords:

online learning, motivation, social-communicative motives, interactivity, individual approach, flexibility of the educational process, feedback, structure and design of educational materials, visibility and visualization, eye contact.

Abstract

As practice and scientific researches show, maintaining and developing motivation in the online format during education in the conditions of a pandemic and martial law in Ukraine is a rather difficult task. In the conditions of distance learning and the psychological crisis associated with it, the teacher must take into account the needs of the student and find special approaches to the organization of the educational process. In these situations, it is necessary to find special methods of stimulating and motivating students to study, to the educational process – to join online meetings on time, to work in conditions where there is no live contact with the teacher, to use time management and all its components for student self-organization, choosing an individual approach to each student, stimulating learning using the most common motivational models. The task of the teacher in this situation is to stimulate the student’s positive attitude to learning, with the development of positive emotions in them, to apply new types of activities, to make learning a creative process. The purpose of this article is to determine ways to increase students’ motivation for online learning in the special conditions of modern Ukraine. The article analyzes the scientific and methodical literature, compares and summarizes the approaches to motivating students in the form of online learning, which are available in the modern methodical literature. As a result of the study, the ways of their application in the educational process of the universities of Ukraine in the conditions of the pandemic and martial law were determined. It has been established that a decisive prerequisite for ensuring successful online learning is the conscious consideration of the motivational factor and its management throughout the entire learning process. The factors of effective organization of online classes were considered and analyzed: preservation of interactivity and activity of the educational process; availability of an individual approach; organization of a flexible training system; organization of effective feedback; selection and preparation of educational material; the use of visual aids and technical tools on various educational platforms. The functions and tasks of the teacher in the conditions of online learning, his/her role in forming a sense of group unity in order to activate the activities of students during distance learning are determined. The results of the study can be considered as recommendations for teachers to increase the motivation of students who work in the online format.

References

Красюк Ю.М. Проблеми мотивації навчальної діяльності студентів дистанційної форми навчання. ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». 2018. веб-сайт. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197269711.pdf (дата звернення: 30.06.2023)

Круглій Д. Принципи викладання навчальних матеріалів для платформи дистанційної освіти / Соціальна робота та освіта. 2020. № 7(4). С. 514–523. URL: https://op.ua/ru/pedclass/ nauchnaya-statya/principi-vikladennya-navchalnih-materialiv-dlya-platform-distanciynoyi-osviti (дата звернення: 7.07.2023)

Лузанова Л. Мотивація як основний чинник підвищення ефективності навчання іноземних мов у форматі Blended Learning. Актуальні проблеми навчання іноземних мов в умовах дистанційної освіти: збірник наукових праць. Ізмаїл. 2021. С. 42–46. URL: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/ aktualni-problemy-navchannja-inozemnyh-mov.pdf (дата звернення: 3.07.2023)

Мотивація в дистанційному навчанні. Дистанційна школа «Оптима»: веб-сайт. URL: https://optima.school/info/porady-batkam/motivacia-v-distancijnomu-navcanni (дата звернення: 30.06.2023)

Ойлиник Н.Ю. Зворотний зв’язок у дистанційному навчанні. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. Збірник конференції. Київський національний університет будівництва і архітектури, 22-23 травня 2014 р. URL: https://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=61 (дата звернення: 6.07.2023)

ТОП-10 відмінностей: онлайн vs офлайн навчання. Great Event School : веб-сайт. URL: https://ges. team/ua/2021/07/top-10-otlichij-online-vs-offline-obucheniya/ (дата звернення: 7.07. 2023)

Що таке дистанційне та онлайн навчання. Planetaclub. Он-лайн школа : веб-сайт. URL: https://planetaclub.com.ua/uk/blog/shcho-take-dystanciyne-navchannya

Юрченко С.Л. Візуалізація в освітньому процесі. На урок. Освітній проект : веб-сайт. URL: https://naurok.com.ua/stattya-vizualizaciya-v-osvitnomu-procesi-198344.html (дата звернення: 5.07.2023)

Яновський А. Інформаційно-освітнє середовище в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць. Дрогобицький державний педагогічний університет. 16 листопада 2020 р.. Т. 4. № 30. С. 310–315. DOI:10.24919/2308-4863.4/30.212627

Downloads

Published

2023-09-04