FORMATION OF PHYSICAL READINESS OF FUTURE OFFICERS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE FOR PROFESSIONAL ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.5.4Keywords:
readiness, physical readiness, professional activity, safety, physical training.Abstract
Abstract. The article highlights the peculiarities of the formation of the physical readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine for professional activity. Based on the analysis of scientific views, it provided grounds to justify the author's definition of the readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine (AFU) for professional activity, which is considered as a critically important component that ensures their the ability to effectively carry out combat and other specific tasks in accordance with the modern requirements of conducting hostilities. Such readiness implies not only a high level of physical fitness, but also the ability to withstand significant physical loads that accompany military-professional, including managerial, activities. It was determined that the formation of the physical readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine (FSU) for military and professional activities is based on a comprehensive approach that includes various components, namely: value-motivational, cognitive, operational-activity, personal-psychological and professional, which are key for comprehensive development of cadets' physical abilities, their preparation for effective performance of professional tasks and becoming military professionals and specialists. Conclusions were formed, which are that the readiness of future officers to perform their professional duties in military educational institutions is ensured through the integrated formation of key components of their personality. Prospects for further research in the context of the formation of the physical readiness of future officers of the Armed Forces of Ukraine for professional activities are proposed. They can focus on the study of the effectiveness of innovative training methods that integrate modern technologies and psychophysiological approaches to optimize physical training and increase overall combat capability.
References
Зельницький А. М. Концептуальні засади гарантування якості підготовки майбутніх офіцерів Збройних Сил України у вищих військових навчальних закладах // Вісн. Черкаськ. ун-ту. Педагогічні науки, 2017. No 6. С. 71–83 [in Ukrainian].
Капінус О.С.,Контекстний підхід до формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів Збройних сил України. Теорія і методика професійної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18, Т. 1. С. 192–194 [in Ukrainian].
Нещадим М. І. Військова освіта в Україні: історія, теорія, методологія, практика : монографія. Київ : ВПЦ «Київський університет». 2003. 852 с. [in Ukrainian].
Петрачков О., Ярмак О. Особливості фізичної підготовленості офіцерів оперативного рівня Збройних сил України. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. Вип. 3. С. 49–55 [in Ukrainian].
ПрохоровО. А., В. С. Рижиков. Інтерактивні методи навчання: теорія та практика впровадження ділових (рольових) ігор в освітній процес військових навчальних закладів // Інноваційна педагогіка, Одеса, 2020. Вип. 21. Т. 3. С. 87–92 [in Ukrainian].
Шемчук В.А., Мудрик В.Г., Матвєєв А.Ю., Бородін С.В., Гунбіна С.Я., Кравченко О.В. с Сутнісні характеристики формування готовності здобувачів вищої освіти, які спеціалізуються в прикладній стрільбі до змагальної діяльності. НПУ імені МП Драгоманова. 2021. Вип. 12 (144). С. 179–183 [in Ukrainian].
Ягупов В. В. Методологічні основи компетентнісного підходу до професійної підготовки офіцерів запасу. Проблеми освіти. 2019. № 92. С. 239–245 [in Ukrainian].
Ягупов В. В. Професійна суб’єктність, суб’єкт військово-професійної діяльності як інтегральний результат професійної підготовки офіцерів. Теорія і практика професійної майстерності в умовах ціложиттєвого навчання: монографія / за заг ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во Рута, 2016. С. 223–233 [in Ukrainian].
Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти // Наук. записи НаУКМА.Серія: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, 2007. Т. 71. С. 3–8.
Kucheriavyi A. O., Atamanchuk Yu. M., Yablonskyi A. I. Teaching the Future Military Psychologists by Immersing them into a Pedagogical Situation [Електронний ресурс] // International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE),2019. Vol. 9, Issue 2 (Dec. 2019). Pp. 48–53.
Ryzhykov V. Bakhov I., Kolisnyk O. Leadership Abilities of a Military Manager, Professionalism of a Commander as the Guarantee of the Practice of Effective Activity of a Military Organization // Internat. Jour. of Engineering & Technology, 2018. Vol 7, No 4.38. Special Issue 38. С. 45–49.