TRAINING AS AN EFFECTIVE METHOD OF PRACTICAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SOCIAL SPHERE
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.3.1Keywords:
training, methods of training students of higher education, practical training of students of higher education, specialists in the social sphere, specialty «Social work»Abstract
The article examines the peculiarities of the introduction of the training method into the educational process of practical training of future specialists in the social sphere, the advantages of using the training method in the educational process of training students of higher education. An analysis of scientific works on the research problem has been carried out in order to study the effectiveness of the training method in the process of practical training of social sphere specialists. The results of the research, which has been carried out in the form of a questionnaire, are presented. The results of the study prove that the training is an effective method of practical training of future specialists in the social sphere, as it contributes to the effective assimilation of knowledge, the development of practical skills, and an increase in the level of self-confidence as a future specialist in the social sphere. The purpose of the study is to determine the specifics of the implementation of training as a method of practical training of social work specialists and to conduct a study to determine the effectiveness of training as a method of training future specialists in the social sphere. The main tasks are outlined as follows: determination of the specifics of training implementation as a method of practical training of social work specialists; identifying the advantages of using the training method in the practical training of future specialists in the social sphere; conducting research to identify the effectiveness of training as a method of training future specialists in the social sphere. Achieving the set goal and solving research tasks has been carried out using theoretical and empirical research methods. The conclusions confirm that the training is an effective method of practical training of students of higher education in the specialty 231 «Social work» and it is substantiated that the introduction of training into the educational process contributes to the application of theoretical knowledge in practice, the formation of the necessary competencies for effective work in the social sphere and the training of future social workers to the challenges of modern society.
References
Барко В. І., Кондратьєв П. Я. Тренінгові технології у підготовці управлінців органів внутрішніх справ. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. 2002. № 3. С. 175–182.
Кочерга О. М. Особливості використання тренінгових технологій у процесі формування практичної компоненти професійної підготовки майбутнього учителя. Молодий вчений. 2014. 2(05), 116–119.
Лефтеров В. О. Психологічний тренінг в особистісному розвитку і формуванні професійних якостей майбутніх працівників ОВС. Соціальна психологія. 2008. № 3. С. 144–151.
Матрос О. О., Геласивілі Н. В. Особливості супервізії у підготовці та вдосконаленні роботи соціальних працівників. Актуальні проблеми підготовки фахівців соціальної сфери : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Умань, 21 квітня 2023 р.) / [ред. кол. : Коляда Н. М. та ін.]. Умань : Візаві, 2023. С. 70–73.
Мороз Л. І. Професійно-психологічний тренінг у становленні особистості фахівця (на прикладі працівників ОВС) : монографія. Івано-Франківськ : ЗАТ «Надвірянська друкарня», 2007. 312 с.
Останіна Н. С. Особливості підготовки фахівців до соціальної роботи на мікрорівні. Актуальні проблеми підготовки фахівців соціальної сфери : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Умань, 21 квітня 2023 р.) / [ред. кол. : Коляда Н. М. та ін.]. Умань : Візаві, 2023. С. 85–89.
Панченков А., Ремех Т. Навчання в дії. Методичні рекомендації для тренерів. Як організувати і провести семінар для вчителів з інтерактивних технологій навчання. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 85 с.
Сікора Я. Б. Використання тренінгів у професійній підготовці компетентних фахівців з інформатики. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини, 2011, 36, 115–121.
Фіщук О. Тренінг як ефективний метод практичної підготовки студентів-біологів. Psychological Prospects Journal. Вип. 35, 2020, С. 148–161.
Чернета C. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Social Work and Education. Vol. 8, No. 1. TernopilAberdeen, 2021. Pp. 77–89. DOI: 10.25128/2520- 6230.21.1.6
Шарко В. Д., Коробова І. В., Гончаренко Т. Л. Нові технології в шкільній і вузівській дидактиці фізики : монографія. Херсон : ФОП Грінь Д. С. 2015, 258 с.
Oksana Povidaichyk, Iryna Demchenko, Iryna Savelchuk, Yevhen Plisko, Daria Bybyk, Inna Kovalenko. The Problems of Professional Training of Future Social Workers for Research Activities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2022. 4(14). Р. 94–120.