ЕКРАННІ ФОРМИ У ВОЄННИЙ ЧАС: ПОЛІЛОГ ЖУРНАЛІСТИКИ, ДИДЖИТАЛ-ІНСТРУМЕНТІВ ТА ДОКУМЕНТАЛІСТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.3.4

Ключові слова:

диджитал, локальні медіа, документалістика, екранні форми, аудіальні засоби

Анотація

Взаємопроникнення екранних форм документальних фільмів та диджитал-матеріалів соціальних мережах у воєнний час стало більш помітним. Для досягнення «ефекту присутності» режисери, журналісти, блогери використовують спільні візуальні на аудіальні форми, дозволяють аудиторії інтерактувати з авторами контенту, залишаючи коментарі, реакції, вступаючи у онлайн-дискусії. Метою статті є аналіз ключових взаємопроникнених методів та засобів журналістики, диджитал-контенту та документалістики на прикладі фільму «Маріуполь. Невтрачена надія» та локального медіа «ЯкТиТам» (Запоріжжя). Авторки ставлять перед собою завдання: 1) проаналізувати наявну українську та іноземну джерельну базу на предмет локальних медіа та документалістики й на основі цього окреслили спільні та відмінні інструменти для авторів; 2) описати конкретні використані екранні форми та аудіальні ефекти для формування відчуття присутності одного матеріалу чи серій. Наукова новизна дослідження полягає у першій спробі виявлення та опису екранних форм та аудіальних засобів, що створюють відчуття безпосередньої присутності на локації в екстремальний час, формують медіареальну картину буття, дозволяють аудиторії «подорожувати» у просторі та часі. Завдяки цьому автори контенту можуть досягти збільшення охоплення, переглядів, сформувати образ продукту (фільму, серіалу) чи медіа (локального, інституалізованого), що демонструє актуальні події, провокує їх переосмислювати, формує відчуття прив’язки до колективного через конкретні історії людей: – «Ми усі Маріуполь», «Ми усі Запоріжжя», але зі збереженням позиції самоідентифікації. При успішному використанні описаних у статті форм режисерам, журналістам, блогерам потенційно вдасться покращити контент, зробити його релевантнішим до умов війни та відповідних актуальних потреб аудиторії. Подальші перспективи будуть окреслюватися із появою нових медіареальних (гіпертекстуальних) продуктів, їх подальшого обговорення у мережі, а також у випадку взаємодії онлайн (диджитальних) та офлайн форм існування: інтерактивні виставки, перформанси, фільми із можливістю глядачем вибору певного сценарію розвитку подій тощо.

Посилання

Даниліна О. Авторська колонка як метажанровий різновид документалістики. Наукові записки. Серія «Філологічні науки». 2016. Вип. 148. С. 28–33.

Зубарець А. В. Локальні медіа як засоби творення медіареальності: особливості впливу на світогляд аудиторії. Держава та регіони. Серія : Соціальні комунікації. 2016. № 2. С. 44–48.

Іванова О. А., Червінчу А. О. Сучасна українська воєнна документалістика: автор та авторська стратегія. Publishing House «Baltija Publishing». Collective monograph. 2020. С. 221–237. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-56-3.1.13.

Івано-Франківське обласне телебачення «Галичина». Бути українцем. Ольга Вакало. Офіційний канал на YouTube. URL: http://surl.li/mbjin (Дата звернення 24.08.2023).

Кадум Л. Особливості режисури екстремального документального фільму. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. С. 89–94.

Кияниця Є. Контент і таргетинг – основні елементи новітньої медіалогії. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія. 2021. Вип. 1(1). С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.philol.2021.1.10.

Лачко О. Українське перформативне мистецтво під час війни. Modern directions of scientific research development. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Chicago : BoScience Publisher. 2022. pp. 21–27.

Маріуполь. Невтрачена надія | Документальний фільм. Офіційний канал NVUA на YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=q05wJtU6uEs&ab_channel=NVUA. (Дата звернення 11.10. 2023).

Нетреба М., Рижова Д. Digital креативи як інструмент інформаційного спротиву в умовах війні. Вчені записки Таврійського Національного університету імені В. І. Вернадського Серія : Філологія. Журналістика. 2022. № 33(72). С. 373–381.

Підкуймуха Л. М. Образ «друга» / «ворога» в сучасній українській воєнній документалістиці. Діалог мов – діалог культур. Україна і світ : IX Міжнародна наукова Інтернет-конференція з україністики. Мюнхен : Open Publishing LMU. 2019. С. 633–643.

ЯкТиТам. Офіційна сторінка мікромедіа. Instagram. URL: https://www.instagram.com/yaktytam/?igshid=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D. (Дата звернення 11.10.2023).

The Cambridge handbook of multimedia learning / edited by R. Е. Mayer. Cambridge : University Press 2005. 643 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-18

Як цитувати

РОГОВА, Т., & КАСІМОВА, К. (2023). ЕКРАННІ ФОРМИ У ВОЄННИЙ ЧАС: ПОЛІЛОГ ЖУРНАЛІСТИКИ, ДИДЖИТАЛ-ІНСТРУМЕНТІВ ТА ДОКУМЕНТАЛІСТИКИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (3 (8), 23-29. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.3.4