SCREEN FORMS IN WARTIME: A POLYLOGUE OF JOURNALISM, DIGITAL TOOLS AND DOCUMENTARIES
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.3.4Keywords:
digital, local media, documentary, screen forms, audio meansAbstract
The interpenetration of screen-based forms of documentary film and social media-based digital-materials in wartime has become more noticeable. To achieve the «presence effect», filmmakers, journalists, and bloggers use common visual and audio forms, and also allow the audience to interact with the authors of the content by leaving comments, reactions, and engaging in discussions. The purpose of the article is to analyze the key interpenetrating methods and tools of journalism, digital content and documentary on the example of «Mariupol.Unspent Hope» and the local media outlet «YakTyTam» (Zaporizhzhia). The authors set themselves the following tasks: 1) to analyze the existing Ukrainian and foreign source base on local media and documentaries and, based on this, to outline common and distinctive tools for authors; 2) to describe the specific screen forms and audio effects used to create the «presence effect» of one material or series of materials. The scientific novelty of the study lies in the first attempt to identify and describe screen forms and audio means that create a sense of direct presence on the location in extreme times, form a media-real picture of life, and allow the audience to «travel» in space and time. With their successful use, authors can achieve an increase in coverage, views, and form an image of a product (film, series) or media (local, institutionalized) that demonstrates current events, provokes them to rethink, and creates a sense of attachment to the collective through specific stories of people: «We are all Mariupol», «We are all Zaporizhzhia», but with a position of self-identification. If the forms described in this article are successfully used, filmmakers, journalists, and bloggers will potentially be able to improve the content, make it more relevant to wartime conditions and the relevant needs of the audience. Further perspectives will be outlined with the emergence of new media-real (hypertextual) products, their further discussion on the web, as well as in the case of interaction between online (digital) and offline forms of existence: interactive exhibitions, performances, films with the viewer’s ability to choose a certain scenario, etc.
References
Даниліна О. Авторська колонка як метажанровий різновид документалістики. Наукові записки. Серія «Філологічні науки». 2016. Вип. 148. С. 28–33.
Зубарець А. В. Локальні медіа як засоби творення медіареальності: особливості впливу на світогляд аудиторії. Держава та регіони. Серія : Соціальні комунікації. 2016. № 2. С. 44–48.
Іванова О. А., Червінчу А. О. Сучасна українська воєнна документалістика: автор та авторська стратегія. Publishing House «Baltija Publishing». Collective monograph. 2020. С. 221–237. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-56-3.1.13.
Івано-Франківське обласне телебачення «Галичина». Бути українцем. Ольга Вакало. Офіційний канал на YouTube. URL: http://surl.li/mbjin (Дата звернення 24.08.2023).
Кадум Л. Особливості режисури екстремального документального фільму. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. С. 89–94.
Кияниця Є. Контент і таргетинг – основні елементи новітньої медіалогії. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія. 2021. Вип. 1(1). С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.philol.2021.1.10.
Лачко О. Українське перформативне мистецтво під час війни. Modern directions of scientific research development. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Chicago : BoScience Publisher. 2022. pp. 21–27.
Маріуполь. Невтрачена надія | Документальний фільм. Офіційний канал NVUA на YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=q05wJtU6uEs&ab_channel=NVUA. (Дата звернення 11.10. 2023).
Нетреба М., Рижова Д. Digital креативи як інструмент інформаційного спротиву в умовах війні. Вчені записки Таврійського Національного університету імені В. І. Вернадського Серія : Філологія. Журналістика. 2022. № 33(72). С. 373–381.
Підкуймуха Л. М. Образ «друга» / «ворога» в сучасній українській воєнній документалістиці. Діалог мов – діалог культур. Україна і світ : IX Міжнародна наукова Інтернет-конференція з україністики. Мюнхен : Open Publishing LMU. 2019. С. 633–643.
ЯкТиТам. Офіційна сторінка мікромедіа. Instagram. URL: https://www.instagram.com/yaktytam/?igshid=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D. (Дата звернення 11.10.2023).
The Cambridge handbook of multimedia learning / edited by R. Е. Mayer. Cambridge : University Press 2005. 643 p.