СЕНСОРНІ МОДУСИ У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: ПОТЕНЦІАЛ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.2.4

Ключові слова:

мультимодальні маркери, кваліа, медіакомунікація, креатив, брендинг, національна ідентичність, державотворення

Анотація

У статті досліджено роль сенсорних модусів у формуванні національної ідентичності в умовах культурної турбулентності та інформаційної фрагментації. Особливу увагу приділено аудіальним, візуально-кольоровим та ольфакторним спільним кваліям, що застосовуються у креативних індустріях і брендингу як інструменти символічного впливу, здатні структурувати колективну пам’ять, посилювати емоційну згуртованість і підтримувати патріотичні наративи. Сенсорні модуси розглядаються не лише як елементи естетичного оформлення, а як комунікативні маркери, що сприяють ідентифікації та репрезентації образу «українського» у медійному просторі. Об’єктом дослідження є сенсорна складова медіакомунікації в контексті державотворчих процесів, а предметом – звукові, візуальні та ароматичні модуси як чинники відображення патріотичних афектів у брендингових і комунікаційних стратегіях.Методологічна база поєднує культурологічний, когнітивно-психологічний і медіааналітичний підходи.У дослідженні використано візуально-семіотичний та інтертекстуальний аналіз медіаконтенту, інтерпретацію результатів онлайн-опитування, а також залучено дані нейропсихологічних досліджень щодо впливу сенсорних стимулів на афективну сферу. Виявлено, що аудіальні, кольорово-візуальні та ольфакторні елементи здатні активізувати символічні коди приналежності, викликати колективні емоції та формувати сталі ідентичнісні орієнтири. Отримані результати засвідчують формування базових сенсорних уявлень, пов’язаних із національною ідентичністю, що відкриває перспективи для глибшого наукового осмислення емоційних механізмів у державотворчому дискурсі. У поєднанні з міжнародним досвідом сенсорної політики ці висновки можуть слугувати підґрунтям для розробки цілісної національної сенсорної стратегії України.

Посилання

Писаренко Н. В. Воєнний брендинг в забезпеченні позитивного іміджу Збройних Сил України. Науковий вимір осмислення та пошуку оптимальних моделей розвитку України: маркетинговий, економічний, фінансовий, управлінський та правовий аспекти : зб. наук. пр. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму. 2025. С. 49–53. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/PDF_GO_%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%202025_3ac70bff-f7de-4b3a-920f-243fd5aabb2d.pdf (Дата звернення: 16.06.2025)

Урись Т. Ю. Модус національної ідентичності в сучасній українській поезії (на матеріалі творчості І. Андрусяка, П. Вольвача та І. Павлюка) : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01 – українська література. Київ, 2017. 209 с. URL: https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fshron1.chtyvo.org.ua%2FUrys_Tetiana%2FModus_natsionalnoi_identychnosti_v_suchasnii_ukrainskii_poezii_na_materiali_tvorchosti_I_Andrusiaka.pdf (Дата звернення: 11.06.2025)

Berg P., Sevón G. Food-branding places – A sensory perspective. Place Branding and Public Diplomacy. 2014. Vol. 10, N 4. P. 289–304. DOI: https://doi.org/10.1057/pb.2014.29 (Дата звернення: 18.06.2025)

Bobolos N. Multisensory urban design as a complement to sustainable regeneration projects, in Euro-Mediterranean metropolises: the case of Athens. International Conference on Changing Cities V: Spatial, Design, Landscape, Heritage & Socio-economic Dimensions. Corfu Island, 2022. URL: https://www.research-gate.net/publication/369185831 (Дата звернення: 18.06.2025)

Buck L., Axel R. A novel multigene family may encode odorant receptors: a molecular basis for odor recognition. Cell. 1991. Vol. 65. P. 175–187. URL: https://doi.org/10.1016/0092-8674(91)90418-X (Дата звернення: 23.02.2024)

Damasio A. R. Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York : Avon Books. 1994. 331 p. URL: https://ia601806.us.archive.org/9/items/antonio-damasio-descartes-error/Antonio%20Damasio%20-%20Descartes%20Error.pdf (Дата звернення: 16.06.2025)

Elliot A. J., Maier M. A. Color psychology: effects of perceiving color on psychological functioning in humans. Annual Review of Psychology. 2014. Vol. 65. P. 95–120. DOI: 10.1146/annurev-psych-010213-115035 (Дата звернення: 17.06.2025)

Henshaw V. Urban smellscapes: understanding and designing city smell environments. London: Routledge, 2013. 272 p. URL: http://www.natalieb.ca/media/HENSHAW_urban_smellscapes_42-46.pdf (Дата звернення: 17.06.2025)

Kassabian A. Listening to Video Art and the Problem of Too Many Homelands. Berkeley : University of California Press. 2013. P. 20–32. URL: http://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt2855s2.6 (Дата звернення: 16.06.2025)

Le Guérer A. Scent: The Mysterious and Essential Powers of Smell. New York : Random House. 1992. 260 p. (Дата звернення: 17.06.2025)

Lüscher, M. Psychologie der Farben. Textband zum Lüscher-Test. Basel : Test-Verlag, 1950. 135 p.

McClure S. M., Li J., Tomlin D., Cypert K. S., Montague L. M., Montague P. R. Neural correlates of behavioral preference for culturally familiar drinks. Neuron. 2004. Vol. 44, No. 2. P. 379–387 DOI: 10.1016/j.neuron.2004.09.019 (Дата звернення: 16.06.2025)

RAU. Запах шопінгу: аромабрендинг магазинів мережі «Територія мінімальних цін». Осіїк Д. Маркетинг. 04.04.2024. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/teritorija-minimalnih-cin-aromat-dlja-magaziniv/?utm_source (Дата звернення: 17.06.2025)

Ushchapovska I. V., Markova O. I. Linguistic and Pragmatic Parameters of the Phenomenon of Patriotism in the Formation of a National Brand (a Case Study of the Language of Contemporary Media). Філологічні трактати. 2020. Т. 12, № 1. С. 126–133. DOI: 10.21272/Ftrk.2020.12(1)-13 (Дата звернення: 11.06.2025)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-01

Як цитувати

КИЯНИЦЯ, Є. (2025). СЕНСОРНІ МОДУСИ У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: ПОТЕНЦІАЛ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (2 (16), 32-38. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.2.4