CONTEXTUAL SYNONYMS AS MEDIATORS OF POLYPHONY IN NEWSPAPER TEXT
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.2.6Keywords:
polyphony, contextual synonyms, newspaper text, direct discourse, addressee discourseAbstract
The purpose of the article is to investigate the polyphonic potenсies of modern British periodicals on the material of the category of contextual synonymy. The novelty of the scientific research is that for the first time, based on the cognitive-discourse paradigm, the problem of polyphony in newspaper discourse has been solved by interpreting the category of contextual synonymy as a mediator in social communication. The conclusions reveal contextual synonyms as the mediators within the world picture fragments of native speakers. It was found that secondary names can explain not only the attitude, position or assessment of certain individuals, but also professional and age specifics in particular. The study of the textual material also gives reason to assume that the narrator of the message, who purposefully involves “other voices» by variably naming the referent, creates independent points of view and endows these units with his personal meanings or subjective intentions. Polyphony in the discourse of the mass media forms dialogic relations and updates the inventory of techniques involved in the realization of the informative and influential functions of newspaper texts. The article proves the fact that contextual synonyms are lexical-semantic mediators of the phenomenon of polyphony in newspaper discourse. Contextual synonyms serve as linguistic and stylistic means of revealing the subjective position of the author of the article. The genres of editorial and op-ed traditionally broadcast the polyphony of opinions in the columns of newspapers, demonstrating opposite, however, equal points of view on current issues or situations. The revealed cases of euphemization of contextually-synonymous units serve as means of polyphony in the newspaper text. Polyphony as a transformation of subjective-objecivet relations is a frequent phenomenon in newspaper texts.
References
Бехта І. А. Прагматика оповідного дискурсу у газетно-публіцистичному стилі. Новітня філологія. 2007. № 4 (24) С. 71–84.
Кабов А. Лінгвопрагматика та поліфонія суб’єктивного способу іспанської мови в сучасній пресі. Тези звітної наукової конференції професорсько-викладцького складу факультету іноземних мов національного університету імені Івана Франка за 2014 рік (26–27 лютого 2015 р.). Львів : Львівський університет імені Івана Франка, 2015. 96 с. C. 34–35.
Соболь О. Поліфонічне функціонування прагматичних конекторів у французькому дискурсі преси. Нова філологія. Збірник наукових праць. Запоріжжя: ЗНУ, 2007. № 26. С. 293–301.
Філософія. URL: https://arm.naiau.kiev.ua/books/filosofia-30012017/info/slovnyk.html (дата звернення: 20.08.2023).
Чьжоу Сіньюй. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Поліфонічна форма музики ХХ століття як тип письма та спосіб мислення Серія 14. Теорія і методика мистецької. 2019, с. 136–142.
Шевченко Л.І. 2022. Сучасна медійна етика: проблеми і виклики URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/126-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-355-2-10-20221227.pdf (дата звернення: 20.08.2023).
Bednarek, Monika. Evaluation in media discourse: Analysis of a newspaper corpus. Literaturverz. 2006. S. 235–250.
Boehler D. Transzendentalpragmatik und kritische Moral // Kommunikation und Reflexion. Zur Diskussion der Transzendentalpragmatik. Antworten auf Karl-Otto Apel. Frankfurt am Main: Surhkamp Verlag, 1982. S. 83–123.
Calvin W.H., Ojemann G.A. Einsicht ins Gehim. Wie Denken und Sprache entstehen. Muenchen, Wien: Carl Hanser Verlag, 1995. 392 S.
Ducrot O. Slovenian Lectures. Introduction into Argumentative Semantics URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/Slovenian_Lectures_by_Oswald_Ducrot.pdf(дата звернення: 20.08.2023).
Ducrot, Oswald. Le dire et le dit. Paris: Editions de Minuit. 1984. 237 p.
Firmstone J. Editorial Journalism and Newspapers’ Editorial Opinions. Available at: https://www.researchgate.net/publication/339886788_Editorial_journalism_and_newspapers’_editorial_opinions (дата звернення: 19.08.2023).
Fløttum, Kjersti. The self and the others – Polyphonic visibility in research articles. International Journal of Applied Linguistics 15. 2005. p. 29−44.
Gjerstad, Øyvind. Voices and identities. In Kjersti Fløttum (ed.), Speaking of Europe. Approaches to complexity in European political discourse. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. 2013. S. 110−134.
Henning Nølke, Linguistic Polyphony. The Scandinavian Approach: ScaPoLine. Brill. 2017. S. 36–48.
Heidegger M. Vom Wesen der Sprache. Die Metaphysik der Sprache und die Wesung des Wortes. Zu Herders Abhandlung Ueber den Ursprung der Sprache.Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1999. 220 S.
Löffel H. Grundlagen der Germanistik. Germanistische Soziolinguistik. – Berlin: Erich Schmidt Verlag, 1985. 267 S.
Op-ed Guidelines. URL: https://www.smith.edu/about-smith/college-relations/news-office/op-edguidelines (дата звернення: 19.08.2023).
Teun A. van Dijk. Opinions and Ideologies in Editorials. URL: http://www.discursos.org/unpublished%20articles/Opinions%20and%20ideologies%20in%20editorials.htm (дата звернення: 19.08.2023).
Steiner G. Real presences. Chicago: The University of Chicago Press, 1989. 236 p.
Wertsch J.V. Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge; MA: Harvard University Press, 1991. 175 p.