TYPOLOGY OF GAME TECHNOLOGIES IN MODERN JOURNALISM: FROM GAMIFICATION TO NEWS GAMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.1

Keywords:

game technologies, gamification, news games, interactive news, journalistic simulations, virtual tours, audience engagement, ethical challenges, digital transformation

Abstract

The article is dedicated to the study and systematization of the typological varieties of game technologies that are actively used in modern journalism, particularly innovative approaches such as gamification, news games, and interactive news. The relevance of the topic is driven by global changes in the media sector due to digital transformation, which requires journalists to adopt new forms of content delivery to maintain audience engagement. In the context of information overload, traditional models of news presentation become less effective, making the integration of game elements and technologies an important tool for retaining the attention of information consumers. The aim of the article is to systematize and analyze the typological varieties of game technologies in order to develop an original classification of these technologies in media. The study covers various types of game technologies, including news games, interactive simulations, points and rewards systems, interactive visualizations, and crowdsourcing platforms that allow the audience to actively participate in creating news content. A comprehensive approach is applied in the research, including an analysis of scientific literature, a comparative analysis of game technologies, and their impact on audience engagement. By employing a systematic approach, the author examined contemporary trends and developed a classification of game technologies based on functional characteristics, levels of interactivity, and their intended purpose. The main results of the study include the development of a typology of game elements, which have varying degrees of influence on the cognitive perception of information by the audience, as well as the consideration of ethical aspects related to the use of game technologies in journalism. The study found that game mechanics can deepen audience engagement but also pose risks of manipulation or oversimplification of complex socio-political issues. The conclusions emphasize the importance of developing ethical standards for the use of game elements in media, which will ensure the accuracy of information and prevent distortions in news delivery. Future research prospects focus on examining the impact of interactive technologies on the behavioral models of media content consumers, as well as on developing new forms of interaction between journalists and the audience, which can enhance trust in the media.

References

Александров П. Новинні ігри в українському медіапросторі під час повномасштабного російського вторгнення. Вісник Львівського університету. Серія : Журналістика. 2023. Вип. 54–55. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/view/12140 (дата звернення: 04.10.2024).

Гондюл О. Використання ігрових технологій в медіа для досягнення глобальних цілей сталого розвитку (на прикладі авторської гри «Unicorn Media Camp»). Інтегровані комунікації. 2023. Вип. 15. С. 42–49. URL: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2023.156 (дата звернення: 04.10.2024).

Гондюл О. Ігрові технології у світових медіа як інструмент дизайну вражень. Інтегровані комунікації. 2024. Вип. 17. С. 152–160. URL: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2024.1720 (дата звернення: 04.10.2024). 4. Громадське. 2024. URL: https://hromadske.ua/ (дата звернення: 03.10.2024)

Демянів Ю., Чернявська О. Гейміфікація в нових медіа: сутність та основні характеристики. Система національних ЗМК у сучасній Україні: нова візія : матеріали ХVІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених та студентів [відповідальний редактор В. Д. Демченко, відповідальні секретарі О. В. Кирилова, О. В. Гудошник]. ДНУ імені О. Гончара, факультет систем і засобів масової комунікації. Дніпро (16 квітня, 2020). C. 10–12. URL: https://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/fszmk/program_5ed8d759bd9b8.pdf#page=12 (дата звернення: 04.10.2024).

Іващенко В. Сучасні медіакомунікативні технології : навчальний посібник. Київ : ТОВ «Видавництво “Розумники”». 2021. 192 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/39534/1/V_Ivashchenko_SMKT_2021.pdf (дата звернення: 04.10.2024).

Пикалюк Р. Гейміфікація в українській онлайн-журналістиці воєнного періоду. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2023. Т. 34. Вип. 2. С. 136–140. URL: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2023.2.2/22 (дата звернення: 04.10.2024).

ПоліТіндер: обираємо мера Києва разом. Platfor.ma. 2020. URL: https://www.platfor.ma/specials/politinder/ (дата звернення: 04.10.2024).

Степорук Н. Інтерв’ю з директором Marevo Collective – про гру Zero Losses з окупантом у головній ролі, вибір теми війни та успіх попереднього проєкту. DOU. 2023. URL: https://gamedev.dou.ua/articles/interview-with-indie-game-director-marevo-collective/. (дата звернення: 03.10.2024).

Страшко І. Ціннісно-виховний аспект блогінгу в сучасній мовній освіті. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 104. С. 146–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2016_104_42 (дата звернення: 04.10.2024).

Трищук О., Фіголь Н., Волик Н. Ефективність гейміфікації як способу привернення уваги в електронних медіа. Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect. 2020. С. 22–38. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-52 (дата звернення: 04.10.2024).

100 Places for 100 years of BBC. ArcGIS. 2024. URL: https://storymaps.arcgis.com/stories/243e6f47644b43119aaab3362643d62d (дата звернення: 03.10.2024).

1000 Days of Syria. Sheridan, Mitch. 2024. URL: https://1000daysofsyria.com/ (data accessed: 04.10.2024).

Arafat R. Rethinking framing and news values in gamified journalistic contexts: A comparative case study of Al Jazeera’s interactive games. Convergence. 2020. Vol. 26.3. С. 550–571. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520918085 (data accessed: 04.10.2024).

Building Fires. Reuters. 2024 URL: https://www.reuters.com/graphics/BUILDING-FIRES/byprqyryzve/(data accessed: 04.10.2024).

Coronavirus in the US. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html (data accessed: 04.10.2024).

Death in Syria. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/interactive/2015/09/14/world/middleeast/syria-war-deaths.html (data accessed: 04.10.2024).

Dowling D. The Gamification of Digital Journalism: Innovation in Journalistic Storytelling (1st ed.). Routledge. 2020. URL: https://doi.org/10.4324/9780429021701 (data accessed: 04.10.2024).

Ferrer-Conill R. та ін. Playful approaches to news engagement. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 457–469. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520923964 (data accessed: 04.10.2024).

First World War. The Guardian. 2024. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war-i. (data accessed: 04.10.2024).

García-Avilés J., Ferrer-Conill R., García-Ortega A. Gamification and newsgames as narrative innovations in journalism. Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 2022. P. 53–67. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-88028-6_5 (data accessed: 04.10.2024).

García-Ortega A., García-Avilés J. When journalism and games intersect: Examining news quality, design and mechanics of political newsgames. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 517–536. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520918081 (data accessed: 04.10.2024).

Hate Map. Southern Poverty Law Center. 2024 URL: https://www.splcenter.org/hate-map (data accessed: 04.10.2024).

How much do you know about climate change (CNN). URL: https://edition.cnn.com/interactive/2023/12/us/climate-change-cop28-summit-quiz-sec/ (data accessed: 04.10.2024).

Pirate Fishing. Al Jazeera. 2024. URL: https://interactive.aljazeera.com/aje/2014/piratefishingdoc/(data accessed: 04.10.2024).

Rossman J. R., Duerden M. D. Designing experiences. New York, Columbia University Press. 2019. 205 p. URL: https://cup.columbia.edu/book/designing-experiences/9780231191685 (data accessed: 04.10.2024).

Serafini L. From Gamification to AI-Gamification: The Case of Social Network Journalism. H-ermes. Journal of Communication. 2020. Vol. 2020.17. P. 97–114. URL: http://siba-ese.unisalento.it/index.php/h-ermes/article/view/23121/19363 (data accessed: 04.10.2024).

Shape of Slavery. Pudding.cool. 2024. URL: https://pudding.cool/2017/01/shape-of-slavery/ (data accessed: 04.10.2024).

Sinha A. Digital Journalism’s Gamification: New Approaches to Journalistic Animated Storytelling. In: Handbook of Digital Journalism: Perspectives from South Asia. Singapore: Springer Nature Singapore. 2024. P. 331–340 (data accessed: 04.10.2024).

SnowFall. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/index.html#/?part=tunnel-creek (data accessed: 04.10.2024).

Solidarity Confinement. The Guardian. 2024. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/apr/27/6x9-a-virtual-experience-of-solitary-co. (data accessed: 04.10.2024).

Taiwan and China Balloon Incidents: Visual Report. Reuters. 2024. URL: https://www.reuters.com/graphics/TAIWAN-CHINA/BALLOONS/lbpglrgwwvq/ (data accessed: 04.10.2024).

Texty.org.ua. 2024. URL: https://texty.org.ua/ (data accessed: 04.10.2024).

The Waiting Game. ProPublica. 2024. URL: https://projects.propublica.org/asylum/ (data accessed: 04.10.2024).

Ukrainian witness. 2024. URL: https://uw.media/ (data accessed: 04.10.2024).

Vos T., Perreault G. The discursive construction of the gamification of journalism. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 470–485. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520909542 (data accessed: 04.10.2024).

Words Immigration. The Guardian.2 024. URL: https://www.theguardian.com/uk-news/ng-interactive/2015/aug/28/words-migrant-refugee-immigration (data accessed: 04.10.2024).

Published

2024-12-10

How to Cite

ГОНДЮЛ, О. (2024). TYPOLOGY OF GAME TECHNOLOGIES IN MODERN JOURNALISM: FROM GAMIFICATION TO NEWS GAMES. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (3 (13), 5-16. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.1