ТИПОЛОГІЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СУЧАСНІЙ ЖУРНАЛІСТИЦІ: ВІД ГЕЙМІФІКАЦІЇ ДО НОВИННИХ ІГОР
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.1Ключові слова:
ігрові технології, гейміфікація, новинні ігри, інтерактивні новини, журналістські симуляції, віртуальні подорожі, залученість аудиторії, етичні виклики, цифрова трансформаціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню та систематизації типологічних різновидів ігрових технологій, які активно застосовуються в сучасній журналістиці, зокрема таких інноваційних підходів, як гейміфікація, новинні ігри та інтерактивні новини. Актуальність теми зумовлена глобальними змінами у сфері медіа через цифрову трансформацію, яка вимагає від журналістів використання нових форм подачі контенту для підтримки залученості аудиторії. В умовах інформаційного перевантаження традиційні моделі подачі новин стають менш ефективними, що робить впровадження ігрових елементів і технологій важливим інструментом для утримання уваги споживачів інформації. Метою статті є систематизація та аналіз типологічних різновидів ігрових технологій задля розробки авторської класифікації цих технологій у медіа. Дослідження охоплює різноманітні типи ігрових технологій, включно з новинними іграми, інтерактивними симуляціями, системами балів і нагород, інтерактивними візуалізаціями та краудсорсинговими платформами, що дозволяють аудиторії брати активну участь у створенні новинного контенту. У дослідженні використано комплексний підхід, який містить аналіз наукової літератури, порівняльний аналіз ігрових технологій та їх вплив на залученість аудиторії. Використовуючи системний підхід, автор досліджувала сучасні тенденції та розробили класифікацію ігрових технологій за функціональними характеристиками, рівнем інтерактивності та цільовим призначенням. Основними результатами роботи стали розробка типології ігрових елементів, які мають різний ступінь впливу на когнітивне сприйняття інформації аудиторією, а також розгляд етичних аспектів, пов’язаних із використанням ігрових технологій у журналістиці. У дослідженні виявлено, що ігрові механіки можуть як сприяти поглибленню взаємодії з аудиторією, так і створювати ризики маніпуляцій чи спрощення складних соціально-політичних тем. У висновках наголошено на важливості розробки етичних стандартів для використання ігрових елементів у медіа, що сприятиме забезпеченню достовірності інформації та уникненню викривлень у подачі новин. Перспективи подальших досліджень спрямовані на вивчення впливу інтерактивних технологій на поведінкові моделі споживачів медіаконтенту, а також на розвиток нових форм взаємодії між журналістами та аудиторією, що можуть підвищити довіру до медіа.
Посилання
Александров П. Новинні ігри в українському медіапросторі під час повномасштабного російського вторгнення. Вісник Львівського університету. Серія : Журналістика. 2023. Вип. 54–55. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/view/12140 (дата звернення: 04.10.2024).
Гондюл О. Використання ігрових технологій в медіа для досягнення глобальних цілей сталого розвитку (на прикладі авторської гри «Unicorn Media Camp»). Інтегровані комунікації. 2023. Вип. 15. С. 42–49. URL: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2023.156 (дата звернення: 04.10.2024).
Гондюл О. Ігрові технології у світових медіа як інструмент дизайну вражень. Інтегровані комунікації. 2024. Вип. 17. С. 152–160. URL: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2024.1720 (дата звернення: 04.10.2024). 4. Громадське. 2024. URL: https://hromadske.ua/ (дата звернення: 03.10.2024)
Демянів Ю., Чернявська О. Гейміфікація в нових медіа: сутність та основні характеристики. Система національних ЗМК у сучасній Україні: нова візія : матеріали ХVІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених та студентів [відповідальний редактор В. Д. Демченко, відповідальні секретарі О. В. Кирилова, О. В. Гудошник]. ДНУ імені О. Гончара, факультет систем і засобів масової комунікації. Дніпро (16 квітня, 2020). C. 10–12. URL: https://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/fszmk/program_5ed8d759bd9b8.pdf#page=12 (дата звернення: 04.10.2024).
Іващенко В. Сучасні медіакомунікативні технології : навчальний посібник. Київ : ТОВ «Видавництво “Розумники”». 2021. 192 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/39534/1/V_Ivashchenko_SMKT_2021.pdf (дата звернення: 04.10.2024).
Пикалюк Р. Гейміфікація в українській онлайн-журналістиці воєнного періоду. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2023. Т. 34. Вип. 2. С. 136–140. URL: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2023.2.2/22 (дата звернення: 04.10.2024).
ПоліТіндер: обираємо мера Києва разом. Platfor.ma. 2020. URL: https://www.platfor.ma/specials/politinder/ (дата звернення: 04.10.2024).
Степорук Н. Інтерв’ю з директором Marevo Collective – про гру Zero Losses з окупантом у головній ролі, вибір теми війни та успіх попереднього проєкту. DOU. 2023. URL: https://gamedev.dou.ua/articles/interview-with-indie-game-director-marevo-collective/. (дата звернення: 03.10.2024).
Страшко І. Ціннісно-виховний аспект блогінгу в сучасній мовній освіті. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 104. С. 146–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2016_104_42 (дата звернення: 04.10.2024).
Трищук О., Фіголь Н., Волик Н. Ефективність гейміфікації як способу привернення уваги в електронних медіа. Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect. 2020. С. 22–38. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-52 (дата звернення: 04.10.2024).
100 Places for 100 years of BBC. ArcGIS. 2024. URL: https://storymaps.arcgis.com/stories/243e6f47644b43119aaab3362643d62d (дата звернення: 03.10.2024).
1000 Days of Syria. Sheridan, Mitch. 2024. URL: https://1000daysofsyria.com/ (data accessed: 04.10.2024).
Arafat R. Rethinking framing and news values in gamified journalistic contexts: A comparative case study of Al Jazeera’s interactive games. Convergence. 2020. Vol. 26.3. С. 550–571. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520918085 (data accessed: 04.10.2024).
Building Fires. Reuters. 2024 URL: https://www.reuters.com/graphics/BUILDING-FIRES/byprqyryzve/(data accessed: 04.10.2024).
Coronavirus in the US. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html (data accessed: 04.10.2024).
Death in Syria. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/interactive/2015/09/14/world/middleeast/syria-war-deaths.html (data accessed: 04.10.2024).
Dowling D. The Gamification of Digital Journalism: Innovation in Journalistic Storytelling (1st ed.). Routledge. 2020. URL: https://doi.org/10.4324/9780429021701 (data accessed: 04.10.2024).
Ferrer-Conill R. та ін. Playful approaches to news engagement. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 457–469. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520923964 (data accessed: 04.10.2024).
First World War. The Guardian. 2024. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/jul/23/a-global-guide-to-the-first-world-war-i. (data accessed: 04.10.2024).
García-Avilés J., Ferrer-Conill R., García-Ortega A. Gamification and newsgames as narrative innovations in journalism. Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 2022. P. 53–67. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-88028-6_5 (data accessed: 04.10.2024).
García-Ortega A., García-Avilés J. When journalism and games intersect: Examining news quality, design and mechanics of political newsgames. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 517–536. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520918081 (data accessed: 04.10.2024).
Hate Map. Southern Poverty Law Center. 2024 URL: https://www.splcenter.org/hate-map (data accessed: 04.10.2024).
How much do you know about climate change (CNN). URL: https://edition.cnn.com/interactive/2023/12/us/climate-change-cop28-summit-quiz-sec/ (data accessed: 04.10.2024).
Pirate Fishing. Al Jazeera. 2024. URL: https://interactive.aljazeera.com/aje/2014/piratefishingdoc/(data accessed: 04.10.2024).
Rossman J. R., Duerden M. D. Designing experiences. New York, Columbia University Press. 2019. 205 p. URL: https://cup.columbia.edu/book/designing-experiences/9780231191685 (data accessed: 04.10.2024).
Serafini L. From Gamification to AI-Gamification: The Case of Social Network Journalism. H-ermes. Journal of Communication. 2020. Vol. 2020.17. P. 97–114. URL: http://siba-ese.unisalento.it/index.php/h-ermes/article/view/23121/19363 (data accessed: 04.10.2024).
Shape of Slavery. Pudding.cool. 2024. URL: https://pudding.cool/2017/01/shape-of-slavery/ (data accessed: 04.10.2024).
Sinha A. Digital Journalism’s Gamification: New Approaches to Journalistic Animated Storytelling. In: Handbook of Digital Journalism: Perspectives from South Asia. Singapore: Springer Nature Singapore. 2024. P. 331–340 (data accessed: 04.10.2024).
SnowFall. The New York Times. 2024. URL: https://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/index.html#/?part=tunnel-creek (data accessed: 04.10.2024).
Solidarity Confinement. The Guardian. 2024. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/apr/27/6x9-a-virtual-experience-of-solitary-co. (data accessed: 04.10.2024).
Taiwan and China Balloon Incidents: Visual Report. Reuters. 2024. URL: https://www.reuters.com/graphics/TAIWAN-CHINA/BALLOONS/lbpglrgwwvq/ (data accessed: 04.10.2024).
Texty.org.ua. 2024. URL: https://texty.org.ua/ (data accessed: 04.10.2024).
The Waiting Game. ProPublica. 2024. URL: https://projects.propublica.org/asylum/ (data accessed: 04.10.2024).
Ukrainian witness. 2024. URL: https://uw.media/ (data accessed: 04.10.2024).
Vos T., Perreault G. The discursive construction of the gamification of journalism. Convergence. 2020. Vol. 26.3. P. 470–485. URL: https://doi.org/10.1177/1354856520909542 (data accessed: 04.10.2024).
Words Immigration. The Guardian.2 024. URL: https://www.theguardian.com/uk-news/ng-interactive/2015/aug/28/words-migrant-refugee-immigration (data accessed: 04.10.2024).