CONCEPTUAL AND STRUCTURAL COMPONENTS OF PUBLIC MANAGEMENT OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-9

Keywords:

mechanisms of public management, mechanisms of public management of higher education, public management of higher education, public management and administration of higher education, classification of mechanisms of public management, classification of mechanisms of state management.

Abstract

The article examines the issue of conceptual and structural components of public management of higher education. As a result of the research, we identified objects, subjects, goals, tasks, principles and functions of public management of higher education. Based on the results of the study of the conceptual and categorical apparatus, the author’s vision of the interpretation of the essence of the concept of “public management of higher education” was formed and the key aspects of the system of public management of higher education were highlighted, which makes it possible to more clearly understand the relationships between its components, which ensure the achievement of effective results in the functioning of the sphere higher education and achieving high quality educational services. It was established that the objects of public administration of higher education have all components, namely political, economic, socio-economic, cultural, etc., which are inseparable parts of the sphere of higher education. Subjects of public management of higher education are state authorities, local self-government bodies, civil society and non-governmental organizations. The subject of public management of higher education is all processes that are manifested as a result of the educational activity of higher education institutions. The identified principles of public management of higher education will contribute to the formation and implementation of mechanisms of managerial influence in order to obtain the desired results, namely the quality of higher education in a strategic perspective. It was determined that the essence of public management of higher education is established through the implementation of its functions. Since the public management of higher education includes the state management of this sphere, the functions of the latter were considered in order to determine the corresponding impact on society. The subject of further research should be the characterization of the current state of implementation of the mechanisms of public management of higher education in modern conditions, the development of key parameters with the help of which the effectiveness of the mechanisms of public management of higher education can be assessed.

References

Антошкіна Л.І. Науково-методичні основи державного регулювання вищої освіти : дис. … док. ек. наук : 08.02.03. Київ, 2005. 420 с.

Галицька Н.В. Механізми державного управління міжнародними програмами та проєктами у сфері вищої освіти України : дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Київ, 2021. 206 с.

Державне управління: підручник: у 2 т. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України ; ред. кол.: Ю.В. Ковбасюк (голова), К.О. Ващенко (заст. голови), Ю.П. Сурмін (заст. голови) та ін. К. : Дніпропетровськ : НАДУ, 2012. Т. 1. 564 с.

Кравцова Т.М., Калініченко Г.В. Дослідження видів функцій державного управління та їх значення у процесі державно-управлінської діяльності. Форум права. 2011. № 1. С. 522–527.

Кравцова Т.М., Калініченко Г.В. Ще раз про сутність та ознаки функцій державного управління. Право і Безпека. 2011. № 1. С. 25–29.

Крисюк С.В. Державне управління освітою: навч. посіб. для слухачів, асп., докторантів спец. «Державне управління освітою». К.: НАДУ, 2009. 220 с.

Михайленко О. Державно-громадське управління освітою. Середня освіта. 2012. URL: https://osvita.ua/school/method/1124/ (дата звернення 10.12.2023).

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект: навч.-наук. вид. / Н.Г. Протасова, В.І. Луговий, Ю.О. Молчанова та ін.; за заг. ред. Н.Г. Протасової. К., Львів : НАДУ, 2012. 456 с.

Чубінська Н.Б. Характерні риси сутності публічного управління у сфері освіти. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. Том 32 (71) № 4. 2021. С. 23–26. DOI https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.4/04.

Шевченко В.М. Механізми реалізації державної політики у сфері вищої освіти в умовах інноваційного розвитку України. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2010. № 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/index.php?op=1&z=139 (дата звернення 10.12.2023).

Semenets-Orlova, I., Kushnir, V., Rodchenko, L., ...Druz, O., Rudenko, M. Organizational development and educational changes management in public sector (case of public administration during war time) |Desenvolvimento organizacional e gestão de mudanças educacionais no setor público (caso da administração pública em tempo de guerra). International Journal of Professional Business Review. 2023. № 8(4), e01699.

The Bologna Declaration of 19 June 1999. Joint declaration of the European Ministers of Education. URL: http://www.bologna-derlin2003.de/pdf/ bologna_declaration.pdf. (дата звернення 10.12.2023).

Published

2023-11-29

How to Cite

П’ЯТНИЧУК, І. (2023). CONCEPTUAL AND STRUCTURAL COMPONENTS OF PUBLIC MANAGEMENT OF HIGHER EDUCATION. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (5(71), 74-80. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-9