ПРИЧИНИ ТА ОСОБЛИВОСТІ АБСЕНТЕЇЗМУ УКРАЇНСЬКОГО ВИБОРЦЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОЛІТИЧНИХ ЧИННИКІВ (НА ПРИКЛАДІ ПРЕЗИДЕНТСЬКОЇ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ 2004 РОКУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2024-1(73)-10

Ключові слова:

абсентеїзм, політичні змінні, електорат, президентські вибори, рівень явки, передвиборча кампанія, політична система

Анотація

Стаття присвячена дослідженню національних особливостей абсентеїзму в контексті політичних мотивів електоральної поведінки. Автор розкриває причини неучасті українців через аналіз президентської кампанії 2004 р. на основні власно розробленої моделі факторів політичного спрямування. Актуальність теми дослідження полягає в тому, що комплексне розуміння електоральних мотивів, поведінки, активності українського суспільства дозволить зробити необхідні кроки для мобілізації електорату, підвищити рівень явки та електоральної культури, мінімізувати вплив негативних факторів участі, організувати ефективні інструменти задля залучення щонайширшого кола виборів за рахунок відповідних стимулів. Реалізувати поставлені завдання допомогла належна методологія дослідження, в основі якої – функціональний та нормативно-ціннісний підходи, принципи міждисциплінарності, цілісності, історизму, логічної несуперечності, неупередженості, об’єктивності, повноти та наукового плюралізму. В рамках вищеокреслених підходів були використані історичний, системний, структурно-функціональний, статистичний методи наукового дослідження. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше здійснено аналіз та систематизацію політичних чинників на прикладі президентських виборів в Україні та сформовано національний електоральний портрет. Автор аналізує мотиви неучасті українців в рамках нормативно-інституційної; ситуативної та ціннісно-світоглядної груп політичних факторів. Серед першої групи впливовими змінними визначено партійну та політичну системи, тип виборчої системи, систему реєстрації виборців та наявність альтернативних методів голосування. Визначено, що індикатори другої групи володіють надзвичайно сильним впливом на електоральну явку. Поміж них, зокрема, виділено тип виборів, характер виборчої кампанії (в тому числі рівень корупції, очікуваних фальсифікацій та зловживань), перелік та характеристики суб’єктів виборчого протистояння, рівень конкуренції. Взаємозв’язок змінних третьої групи із рішенням виборців йти на вибори простежити доволі складно. Адже чинники ціннісно-світоглядної підгрупи не можна вирахувати математично, вони доволі ефемерні, емоційні, їх складно «вловити», а тому визначити їхній рівень. Тим не менше, вони також впливають на електоральну активність. Важливо зауважити, що виборча кампанія були обрана невипадково, тому що вона супроводжувалася специфічним набором політичних характеристик (контекст, партійна система, низка технічних змінних згідно із виборчим законодавством), які призвели до одних із найвищих показників електоральної явки на президентських виборах в Україні.

Посилання

Бучин М. А. Демократичні принципи виборів: політико-правові аспекти регулювання в Україні: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 364 с

Вісник Центральної виборчої комісії. Центральна Виборча Комісія : веб-сайт. URL: http://www.cvk. gov.ua/visnyk/index.php?mID=3 (дата звернення: 25.04.2024)

Жемчужникова К. Історія виборів: виборчі системи в Україні. ОПОРА: веб-сайт. URL: https://www.oporaua.org/vybory/istoriia-viboriv-viborchi-sistemi-v-ukrayini-22821 (дата звернення: 18.04.2024)

Золотарьова Я. Історія виборів: третього Президента в 2004 році Україна обирала у «три тури». ОПОРА: веб-сайт. URL: https://www.oporaua. org/vybory/istoriia-viboriv-tretogo-prezidenta-v-2004-rotsiukrayina-obirala-u-tri-turi-23049 (дата звернення: 25.04.2024)

Історична явка (2010-2019). Український центр суспільних даних : веб-сайт. URL: https://socialdata.org.ua/istorichna-yavka-2010-2019/ (дата звернення: 22.04.2024)

Кучма-2004: не «наш президент». Українська правда : веб-сайт. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2001/09/3/2983670/ (дата звернення: 20.04.2024)

Федоренко К., Рибій О., Умланд А. Українська партійна система до та після Євромайдану 2013-2014 рр. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2019. Вип. 2. С. 5–43.

Хоменко С. Чому українці не цінують свій голос? ВВС Україна : веб-сайт. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/politics/2015/01/150114_ukraine_democracy_ vote_sx (дата звернення: 21.04.2024)

Ю.Ключковський: 50-процентний поріг явки виборців є анахронізмом. РБК-Україна : веб-сайт. URL: https://www.rbc.ua/ukr/ news/yu_klyuchkovskiy_50_protsentnyy_porog_yavki_izbirateley_yavlyaetsya_anahronizmom__1181054600 (дата звернення: 22.04.2024)

Як відбувалися вибори Президента України з часів незалежності. Суспільне Полтава: веб-сайт. URL: https://pl.suspilne.media/news/19451 (дата звернення: 21.04.2024)

Якименко Ю. Особливості еволюції партійної системи України у 2004 – 2007 роках. Політичний менеджмент. 2008. № 2. С. 89–100.

Clem R. The Ukrainian Election: It’s All About Turnout. IPI Global Observatory: web-site. URL: https://theglobalobservatory.org/2014/06/ukrainian-election-all-about-turnout/ (appeal date: 20.04.2024)

Fisher J. Persuasion and mobilization efforts by parties and candidates. The Routledge Handbook of Elections, Voting Behavior and Public Opinion. 2018. P. 280–292.

Freedom in the World 2004: the Annual Survey of Political Rights and Civil Liberties / ed. by Aili Piano & Arch Puddington. New York: Freedom House, 2004. 736 p.

Freedom in the World 2005: the Annual Survey of Political Rights and Civil Liberties / ed. by Aili Piano & Arch Puddington. New York: Freedom House, 2005. 800 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

МУЩЕНКО, Я. (2024). ПРИЧИНИ ТА ОСОБЛИВОСТІ АБСЕНТЕЇЗМУ УКРАЇНСЬКОГО ВИБОРЦЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОЛІТИЧНИХ ЧИННИКІВ (НА ПРИКЛАДІ ПРЕЗИДЕНТСЬКОЇ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ 2004 РОКУ). Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (1(73), 67-71. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2024-1(73)-10