УГОРЩИНА В ЄВРОПЕЙСЬКІЙ ПОЛІТИЦІ ТА БЕЗПЕЦІ: УРОКИ ДЛЯ ДЕМОКРАТИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2024-2(74)-5

Ключові слова:

Угорщина, демократична освіта, європейська безпекова політика, патріотизм, академічна свобода, національна ідентичність, документування

Анотація

Стаття має на меті охарактеризувати сутність політичного режиму Угорщини, який вирізняється з-поміж інших країн-членів ЄС, формує виклики і для сучасної міжнародної політики та безпеки, і для майбутнього розвитку європейської ідентичності, що часто залежить від глобального поширення демократичної освіти. Описані виміри та ознаки, що характеризують політичний режим Угорщини. Окремо підкреслюються загрози, які закладенні в порушенні принципів академічної свободи в цій країні. Аналізується потенціал громадянської освіти, демократичної політики пам’яті та патріотичного виховання на шляху повернення Угорщини до європейських цінностей. Методологія статті побудована на принципах об’єктивності, історизму, плюралізму. Запропонований аналіз тематичних наукових досліджень, звітів незалежних аналітичних центрів, а також документів Європейського парламенту про суспільно-політичну ситуацію в Угорщині. Наукову новизну дослідження розширює аналіз спецпроєктів сучасних українських медіа про динамічні умови війни, що прямо чи опосередковано стосуються Угорщини та ЄС загалом. Авторка пропонує враховувати неочевидні фактори політики, адже у політичному та безпековому просторі Європи про освітній компонент демократії все ще йдеться рідше, аніж про економічні, правові, соціальні чи технологічні. Висновки статті взаємозв’язані: 1) авторитарні тенденції в сучасній Угорщині лише посилюються, тут поступово сформувалася «приватизована/захоплена держава», виборна автократія, гібридний політичний режим, який прямує до консолідованого авторитаризму; 2) такий суспільно-політичний порядок значною мірою залежить від стану освіти та науки загалом, зокрема громадянської освіти та патріотичного виховання; наразі Угорщина має найнижчий показник академічної свободи в ЄС; 3) в умовах подальшої ізоляції інформаційного та академічного простору Угорщини особливо затребуваними є вільні від пропаганди просвітницькі та комемораційні продукти, комплексні наукові й освітні підходи, системні дипломатичні заходи.

Посилання

Вознюк П. Політика пам’яті в Угорщині: актуальні конфліктні виміри. Політика пам’яті і «битви за минуле»: збірник наукових праць / за заг. ред. чл.-кор. НАН України, д.і.н., проф. Кудряченка А.І.2022. С. 37–46.

Воїни із Закарпаття, що стали символами першого року великої війни. Укрінформ. Спецпроєкт: точка опору. 18.02.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3671468-voini-iz-zakarpatta-sostali-simvolami-persogo-roku-velikoi-vijni.html

Волянюк О. Загрози демократії в Європі: угорський прецедент. Політичні дослідження. Інститут політичних і етнонаціональних відносин імені І.Ф. Кураса НАН України. 2022. № 2 (4). С. 99–110.

Волянюк О., Майоров М. Бій за український стяг у Криму. Захоплення тральщика Черкаси. Віртуальний музей російської агресії. 16.03.2023. URL: https://rusaggression.gov.ua/ua/zakhoplenniatralshchyka-cherkasy-2f1ccdc5c7aae37b8c4520528042f163.html

Воронкова А., Храпач К. Національна безпека в умовах мінливого середовища: запобігання загрозам та викликам. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2024. 6(72). С. 16–22. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-6(72)-3

Шандор Ф. Ворог не має існувати як явище географічне, адміністративне й інтелектуальне. Стилет чи стилос: спільний проєкт Центру досліджень визвольного руху та Ukraїner. 25.01.2023. URL: https://www.ukrainer.net/fedir-shandor/

Dávid-Barrett E. State capture and development: a conceptual framework. J Int Relat Dev. 2023. 26. Рр. 224–244. https://doi.org/10.1057/s41268-023-00290-6

EP Academic Freedom Monitor 2023. Panel for the Future of Science and Technology. Scientific Foresight Unit (STOA); European Parliamentary Research Service, 2024. 199 p. doi: 10.2861/393533

European Parliament Forum for Academic Freedom. EP4AcademicFreedom. URL: https://www.europarl.europa.eu/stoa/en/ep-academic-freedom

European Parliament resolution of 24 April 2024 on ongoing hearings under Article 7(1) TEU regarding Hungary to strengthen the rule of law and its budgetary implications (2024/2683(RSP)). URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0367_EN.html

Martin J. P. «Resource Reallocation and Ambiguous Economic Performance in a Captured State: The Case of Hungary». Systems, Institutions, and Values in East and West: Engaging with János Kornai’s Scholarship, edited by Miklós Rosta and Dóra Piroska, Budapest, Hungary: Central European University Press, 2020. Pp. 173–202. https://doi.org/10.1515/9789633863725-009

Smeltzer M., Karppi A. Nations in Transit 2024: A Region Reordered by Autocracy and Democracy. Freedom House. 11.04.2024. URL: https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2024/region-reorderedautocracy-and-democracy#the-urgent-need-for-strong-democratic-leadership

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ВОЛЯНЮК, О. (2024). УГОРЩИНА В ЄВРОПЕЙСЬКІЙ ПОЛІТИЦІ ТА БЕЗПЕЦІ: УРОКИ ДЛЯ ДЕМОКРАТИЧНОЇ ОСВІТИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (2(74), 38-44. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2024-2(74)-5