СОЦІАЛЬНИЙ КОНТРАКТ У ВОЄННИЙ ТА ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД: БАЛАНС БЮДЖЕТНОЇ СТІЙКОСТІ, ЕНЕРГЕТИЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ГРОМАДСЬКОЇ ДОВІРИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2025-2(78)-15Ключові слова:
соціальний контракт, бюджетна стійкість, енергетична безпека, довіра до влади, публічне управління, повоєнне відновлення, децентралізаціяАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз трансформації соціального контракту в Україні в умовах війни та перспектив його адаптації до повоєнного періоду. З огляду на глибоку суспільно-політичну кризу, спричинену повномасштабним вторгненням, автором обґрунтовано, що традиційна модель взаємодії між державою і громадянами, заснована на централізованому прийнятті рішень і обмеженій участі населення, вичерпала свій потенціал.У статті доведено, що нова модель соціального контракту формується в напрямку партнерства, прозорості, відповідальності та залучення громадян до процесів прийняття управлінських рішень. Основну увагу приділено трьом ключовим складовим публічної політики: бюджетній стійкості, енергетичній безпеці та суспільній довірі.Здійснено критичний огляд практик державного управління в умовах війни, зокрема реакцій держави на виклики соціального захисту, фінансового забезпечення базових потреб населення, підтримки локальних громад і розбудови децентралізованої енергетичної інфраструктури. Показано, що під час війни найбільшу ефективність продемонстрували органи місцевого самоврядування та горизонтальні форми громадської мобілізації, що сприяло зростанню інституційної довіри. Обґрунтовано важливість переходу від декларативного до функціонального розуміння соціального контракту як динамічного механізму співдії держави і суспільства.У статті запропоновано узагальнену класифікацію етапів еволюції соціального контракту в Україні: довоєнний, воєнний та повоєнний, що дозволяє відстежити зміну пріоритетів у державній політиці, механізмах розподілу ресурсів та підходах до управління. Особливу увагу приділено проблемі енергетичної автономії громад, прозорості бюджетного процесу, ролі міжнародної допомоги та громадського контролю як чинників сталого розвитку. Зроблено висновок, що у повоєнний період для збереження політичної стабільності, відновлення інфраструктури та посилення легітимності публічної влади необхідною умовою стане наявність ефективного, справедливого та підзвітного соціального контракту. Запропонована модель соціальної взаємодії може стати основою для формування інституційно зрілої та стратегічно орієнтованої системи публічного управління в Україні.
Посилання
Бугас Н. В. Державна регіональна політика управління під час війни та у період післявоєнного відновлення України. Імперативи економічного зростання в контексті реалізації глобальних цілей сталого розвитку : тези доповідей III Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, м. Київ, 10 червня 2022 року. В 2-х т. Т. 1. Київ : КНУТД, 2022. С. 339–343. URL: https://er.knutd.edu.ua/bit-stream/123456789/20463/1/IMPER_2022_V1_P339-343.pdf
Войтович Л. М., Федик М. В. Стратегія повоєнного відновлення економіки України в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. Вип. № 65. 2024. С. 1–9. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4493/4432
Забезпечення стійкості системи публічної влади та управління в умовах спеціальних адміністративно-правових режимів та відновлення України : матеріали Міжнар. наук.наук.-практ. конф. 17 травня 2024 р. Одеса : Одеська політехніка. 2024. 657 с. URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/pub-licFiles/studolympconf/mizh_nauk_prak_konf_17.05.2024.pdf
Колодій О. М. Інноваційні механізми державного управління у сфері відновлення територій у поствоєнний період. Серія: Публічне управління і адміністрування. Вип. № 2.2024. С. 137–142. URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/2_2024/21.pdf
Криворучко І. В. Публічне управління в умовах війни: виклики та перспективи. Теорія та практика державного управління. Вип. № 2 (77). 2023. С. 38–53.
Міщенко В. С. Повоєнне відновлення україни на засадах соціальної справедливості (економіко-правовий аспект). Юридичний науковий електронний журнал. Вип. № 10/2022. С. 266–268. URL: http://lsej.org.ua/10_2022/63.pdf
Мунько А. Розвиток методології дослідження публічного управління фінансово-економічною безпекою держави. Науковий вісник: Державне управління. Вип. № 2 (16), 2024. С. 45–59. URL: https://nvdu.undicz.org.ua/index.php/nvdu/article/view/375/326
Публічне управління та адміністрування в умовах війни і в поствоєнний період в Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. у трьох томах, м. Київ, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, 15–28 квітня 2022 р.; ред. колегія : І.О. Дегтярьова, В.С. Куйбіда, П.М. Петровський та ін., уклад. Т.О. Мельник. Т. 1 К. : ДЗВО «УМО» НАПН України, 2022. 217 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2022/06/tezy0422-t1.pdf
Сокольська Т. В., Поліщук С. П., Осипенко Б. Р. Післявоєнне відновлення України: вибір моделі розвитку. Економічна політика України в умовах децентралізації влади та управління. С. 143–147. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/10161/1/pisliavoienne_vidnovlennia.pdf
Шкільняк М., Мельник А., Васіна А., Монастирський Г., Дудкіна О. Публічне управління процесами післявоєнного оновлення України. Вісник економіки. Вип. № 4. 2023. С. 243–251. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/49955/1/%D0%A8%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%B-D%D1%8F%D0%BA.PDF
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.