ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ ТА ПРАКТИЧНІ ЗАХОДИ ПРОФІЛАКТИКИ РОЗВИТКУ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • Оксана Філатова ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом»
  • Наталія Здоровенко СЗОШ «Надія»
  • Ольга Цимаєнко СЗОШ «Надія»

Ключові слова:

емоційне вигорання, вчителі, професійні стреси, професійне довголіття, профілактика, ресурси особистості, превентивна психологічна допомога, медична психологія

Анотація

Постановка проблеми. Вигорання як наслідок професійних стресів виникає в тих випадках, коли адаптаційні можливості людини щодо подолання стресової ситуації перевищені. Незважаючи на те, що синдром емоційного вигорання (СЕВ) ‒ це відносно стійкий стан, при наявності психологічної підтримки та мотивації на одужання з ним можна боротися.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розробка профілактичних заходів повинна враховувати особливості професійної діяльності та специфічних для неї чинників ризику, а також психологічні якості співробітника, який «вигорів». Різноманіття проявів СЕВ і його значимість для здоров’я і професійного довголіття людини обумовлюють широту і актуальність проблеми превентивної психологічної допомоги працівникам «допомагаючих професій».

Формулювання мети статті. Мета наших досліджень полягала у визначенні ключових моментів психопрофілактичної роботи з фахівцями гуманітарних професій, які мають ознаки емоційного вигорання.

Виклад основного матеріалу. Вибірка дослідження складала 117 працівників освіти віком від 34 до 56 років. Виявлено, що основними скаргами були наступні: загальне погане самопочуття, часті запаморочення, «фізичний дискомфорт», утруднене дихання після підйому по східцях, нудота після їжі, зайва пітливість, тремтіння кінцівок, коливання артеріального тиску та частоти пульсу.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Нами розроблено та апробовано тренінгову методику та доведено її ефективність щодо профілактики розвитку професійного вигорання, попередження та психокорекції негативних психічних станів у процесі професійної діяльності педагога, завдяки впливу на основні чинники розвитку синдрому професійного вигорання.

Посилання

Бабанов С. А. Професійні фактори та стрес-синдром емоційного вигорання / С. А. Бабанов // Важкий пацієнт, 2009.– № 12.– С.10-13. (рос.) 6

Борневассер М. Стрес в умовах праці / М. Борневассер // Інoземна психологія, 1994. – Т. 2. № 1(3).(рос.) 5

Куликов Л. В. Психологічна стійкість особистості / Психологія здоров’я [ред. Г. С. Никифорова]. – СПб., 2003. – С. 112. (рос.) 1

Полякова О. М. Стрес: причини, наслідки, подолання / О. М. Полякова.– СПб: Речь, 2008.– 144с. (рос.) 7

Психічні розлади та розлади поведінки. Адаптований варіант класу V МКХ-10 [ред. Б. А. Казаковцев].– М.: Прометей, 2013.– 584 с. (рос.) 4

Умняшкіна С. В. Синдром емоційного вигорання як проблема самоактуалізації особистості / о. М. Полякова.– М.: РГБ, 2012.– 220 с. (рос.) 8

Andreou, E. Holma, J. Pekkonen, M. & Mäkikangas, A. (2017), Narratives of burnout and recovery from an agency perspective: A two-year longitudinal study, Burnout Research, Vol. 7, pp. 1-9

Freudenberger, H. J. (1974), Staff burnout, Journal of Social Issues, Vol. 30, рр. 159–165. 2

Koranne, R. , T. (2017), Statewide improvement approach to clinician burnout: Findings from the baseline year, Burnout Research, Vol. 7, pp. 29-35

Leiter, M. P. D’Aloja, Pierluigi C. E. Campagna, M. (2017), Fear of future violence at work and job burnout: A diary study on the role of psychological violence and job control, Burnout Research, Vol.7, pp. 36-46.

Maslach, C. Jackson, S. E. (1986), The Maslach Burnout Inventory, Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 3

Perry, L. Eames, C. (2017), Examining the relationship between burnout and empathy in healthcare professionals: A systematic review, Burnout Research, Vol. 6, pp. 18-29

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-24

Як цитувати

Філатова, О., Здоровенко, Н., & Цимаєнко, О. (2020). ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ ТА ПРАКТИЧНІ ЗАХОДИ ПРОФІЛАКТИКИ РОЗВИТКУ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВЧИТЕЛІВ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (2(5), 133-152. вилучено із https://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/132

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають