КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ТА РІВЕНЬ ТРИВОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-9

Ключові слова:

студенти-медики, воєнний стан, психічне здоров’я, стрес, тривога, копінг-стратегії

Анотація

Під час воєнного стану та під час активних бойових дій підвищується ризик порушення психічного здоров’я, тому питання стресостійкості студентів-медиків є актуальною темою дослідження. Мета дослідження: дослідити особливості копінг-стратегій особистості студентів у залежності від рівня тривожності. Дане дослідження проведене у відповідності з темою НДР кафедри медичної психології ІМіФН ПрАТ “ВНЗ “МАУП” “Медико-психологічні аспекти навчального процесу”. Методологічною основою дослідження було цілісне розуміння людини як біопсихосоціальної істоти. В дослідженні взяли участь 32 студенти медичних спеціальностей 1-3 курсів. Були використані психодіагностичні методики: Тест Спілбергера-Ханіна для дослідження особистісної та ситуативної тривожності та Опитувальник для визначення копінг-стратегій подолання особистістю проблем у різних сферах її діяльності, розроблений Р. Лазарусом і С. Фолкманом у 1988 р. та адаптований Т. Л. Крюковою, Є. В. Куфтяк і М. С. Замишляєвою в 2004 р. В результаті дослідження теоретично обгрунтовано особливості реагування студентів-медиків на військову ситуацію як стресогенний чинник, визначено фактори ризику виникнення в них патологічних тривожних станів та особливості копінг-стратегій як основи стресостійкості особистості студентів-медиків в умовах воєнного стану. Можна зробити висновок про підтвердження гіпотези щодо наявності у студентів-медиків тісного кореляційного зв’язку між копінг-стратегіями та рівнем тривожності особистості. Результати проведеного дослідження можуть бути використані для психопрофілактики, подолання негативних психічних станів студентів-медиків та оптимізації навчального процесу в умовах воєнного стану. Перспективні дослідження планується спрямувати на вивчення особливостей копінг-стратегій студентів різних спеціальностей, різних навчальних закладів, проведення їх диференціювання за стилем копінгу, встановлення наявності деструктивних копінг-стратегій у студентів-медиків, особливості копінг-стратегій залежних осіб та розробку ефективних психотерапевтичних втручань, спрямованих на подолання негативних психічних станів студентів і оптимізацію їхніх копінг-стратегій в умовах воєнного стану.

Посилання

Атаманчук, Н. М. (2022). Подолання студентською молоддю стресу, викликаного воєнною агресією: ресурс творчості, The Russian-Ukrainian war (2014–2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects, рр. 1316-1322.

Біленко, В. О. (2022). Психологічні чинники підвищення життєстійкості вчителів в період воєнного стану: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 83 с.

Богучарова, О. І., & Ткаченко, Н. В. (2016). Копінг-стратегії як фактор “позитивної” адаптації вимушених мігрантів, Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія, 201, С. 27-36.

Грузинська, І. (2022). Проблема емоційного реагування на тресові ситуації в умовах воєнного стану, Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія, (21), 97-107.

Єрмакова, Н., & Сауленко, О. (2020). Психологічні особливості проявів стресостійкості у сучасної молоді, Молодий вчений, № 11 (87), С. 59-63.

Зімбовська, Н. П. (2023). Зв'язок соціально-психологічної адаптації з вибором копінг-стратегій у молоді: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 54 с.

Зливков, В. Л., Лукомська, С. О., Федан, О. В. (2016). Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях, К.: Педагогічна думка, 219 с.

Карамушка, Л. М. (2022). Копінг-стратегії персоналу освітніх та наукових організацій під час війни: рівень вираженості та зв’язок з психічним здоров’ям. Journal of modern psychology №, 4, 27.

Кисловський, І. А. (2022). Особливості формування стресостійкості у підлітків в умовах воєнного стану: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 61 с.

Коць, Є. М. (2017). Психологічна природа осіб із соціальною тривожністю, Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, Вип. 6, Т. 1, С. 92-96.

Кравець, О. В., Єхалов, В. В., & Станін, Д. М. (2022). Стресостійкість лікарів-інтернів за фахом" анестезіологія" за умов пандемії та військового стану. In The IV International Scientific and Practical Conference “The latest implementation of technologies in education”, pp. 359-365.

Крюкова, Т. Л., Куфтяк, Е. В. (2007). Опитувальник способів подолання (адаптація методики WCQ), Журнал практичногно психолога, №3, С. 93-112.

Лукашевич, М. П. (2005). Соціологія економіки, К.: Каравела, 176 с.

Мороз, Л. І., & Сафін, О. Д. (2022). Модель розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану, Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, Т.34(73), № 5, С. 48-53.

Сапко, М. О. (2022). Взаємозв’язок копінг- стратегій і перфекціонізму студентської молоді = The relationship between coping strategies and perfectionism of student youth: кваліфікаційна робота на здобуття ступеня вищої освіти “магістр”, Херсонський держ. ун-т, Ф-т психології, історії та соціології, Кафедра психології; Івано-Франківськ: ХДУ, 46 с.

Слонь, М. О. (2022). Взаємозв’язок стресу та копінг-стратегій студентів під час воєнного стану: Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 66 с.

Стуліка, О., & Недєлько, П. (2022). Особливості переживання страху та тривожності в юнацькому віці, Молодий вчений, (11 (111)), 18-22.

Amponsah, K. D., Adasi, G. S., Mohammed, S. M., et al. (2020). Stressors and coping strategies: The case of teacher education students at University of Ghana, Cogent Education, 7(1), 1727666.

Fauzi, M. F., Anuar, T. S., Teh, L. K., et al. (2021). Stress, anxiety and depression among a cohort of health sciences undergraduate students: The prevalence and risk factors, International journal of environmental research and public health, 18(6), 3269.

Hasan, A. A. H. (2019). Prevalence of internet addiction, its association with psychological distress, coping strategies among undergraduate students, Nurse Education Today, 81, 78-82.

Ismail, M., Lee, K. Y., Sutrisno Tanjung, A., et al. (2021). The prevalence of psychological distress and its association with coping strategies among medical interns in Malaysia: A national‐level cross‐sectional study, Asia‐Pacific Psychiatry, 13(2), e12417.

Kakaje, A., Al Zohbi, R., Hosam Aldeen, O. et al. (2021). Mental disorder and PTSD in Syria during wartime: a nationwide crisis, BMC Psychiatry, Vol. 21, p. 2. https://doi.org/10.1186/s12888-020-03002-3.

Karing, C. (2021). Prevalence and predictors of anxiety, depression and stress among university students during the period of the first lockdown in Germany, Journal of Affective Disorders Reports, 5, 100174.

Li, Z., Yi, X., Zhong, M., et al. (2021). Psychological distress, social support, coping style, and perceived stress among medical staff and medical students in the early stages of the COVID-19 epidemic in China, Frontiers in Psychiatry, 12, 664808.

Mahgoub, I. M., Abdelrahman, A., Abdallah, T. A., et al. (2021). Psychological effects of the COVID‐19 pandemic: Perceived stress, anxiety, work–family imbalance, and coping strategies among healthcare professionals in Khartoum state hospitals, Sudan, Brain and Behavior, 11(8), e2318.

Özçevik Subaşi, D., Akça Sümengen, A., Şimşek, E., & Ocakçı, A. F. (2021). Healthcare workers' anxieties and coping strategies during the COVID‐19 pandemic in Turkey, Perspectives in Psychiatric Care, 57(4), 1820-1828.

Rajapuram, N., Langness, S., Marshall, M. R., & Sammann, A. (2020). Medical students in distress: The impact of gender, race, debt, and disability, PLoS One, 15(12), e0243250.

Shaleny, V., Shtefan, N., Krylova, O., et al. (2022). On the question of financial support for business during the war (Ukrainian case), Amazonia Investiga, Vol. 11(54), pp. 232-242.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-18

Як цитувати

ОКОЛОТЕНКО, К., ЖАРИК, Л., & КОЛЯДЕНКО, Н. (2023). КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ТА РІВЕНЬ ТРИВОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(10), 72-79. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-9

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають