COPING STRATEGIES AND LEVEL OF ANXIETY OF MEDICAL STUDENTS DURING MARITAL STATE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2023-1-9Keywords:
medical students, martial law, mental health, stress, anxiety, coping strategiesAbstract
During martial law and during active hostilities, the risk of mental health disorders increases, so the issue of stress resistance of medical students is a relevant research topic. The purpose of the study: to investigate the peculiarities of coping strategies of students' personality depending on the level of anxiety. This study was carried out in accordance with the theme of the National Development Program of the Department of Medical Psychology of the Institute of Medical and Pharmaceutical Sciences of the Private joint-stock company "Higher educational institution "Interregional Academy of Personnel Management""Medical-psychological aspects of the educational process". The methodological basis of the research was a holistic understanding of a person as a biopsychosocial being. 32 medical students of the 1st-3rd years took part in the study. Psychodiagnostic methods were used: the Spielberger-Hanin test for the study of personal and situational anxiety and the Questionnaire for determining the coping strategies of a person to overcome problems in various spheres of his activity, developed by R. Lazarus and S. Folkman in 1988 and adapted by T. L. Kryukova , E. V. Kuftyak and M. S. Zamyshlyaeva in 2004. As a result of the study, the specifics of the response of medical students to the military situation as a stressogenic factor were theoretically substantiated, the risk factors for the emergence of pathological anxiety states and the specifics of coping strategies as the basis of the stress resistance of the personality of medical students in the conditions of martial law were determined. It is possible to conclude that the hypothesis is confirmed regarding the existence of a close correlation between coping strategies and the level of anxiety of the individual in medical students. The results of the conducted research can be used for psychoprophylaxis, overcoming negative mental states of medical students and optimizing the educational process under martial law. Prospective research is planned to focus on the study of the specifics of coping strategies of students of various specialties, different educational institutions, their differentiation by coping style, the establishment of the presence of destructive coping strategies in medical students, the specifics of coping strategies of dependent persons, and the development of effective psychotherapeutic interventions aimed at overcoming negative mental states of students and optimizing their coping strategies in the conditions of martial law.
References
Атаманчук, Н. М. (2022). Подолання студентською молоддю стресу, викликаного воєнною агресією: ресурс творчості, The Russian-Ukrainian war (2014–2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects, рр. 1316-1322.
Біленко, В. О. (2022). Психологічні чинники підвищення життєстійкості вчителів в період воєнного стану: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 83 с.
Богучарова, О. І., & Ткаченко, Н. В. (2016). Копінг-стратегії як фактор “позитивної” адаптації вимушених мігрантів, Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія, 201, С. 27-36.
Грузинська, І. (2022). Проблема емоційного реагування на тресові ситуації в умовах воєнного стану, Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія, (21), 97-107.
Єрмакова, Н., & Сауленко, О. (2020). Психологічні особливості проявів стресостійкості у сучасної молоді, Молодий вчений, № 11 (87), С. 59-63.
Зімбовська, Н. П. (2023). Зв'язок соціально-психологічної адаптації з вибором копінг-стратегій у молоді: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 54 с.
Зливков, В. Л., Лукомська, С. О., Федан, О. В. (2016). Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях, К.: Педагогічна думка, 219 с.
Карамушка, Л. М. (2022). Копінг-стратегії персоналу освітніх та наукових організацій під час війни: рівень вираженості та зв’язок з психічним здоров’ям. Journal of modern psychology №, 4, 27.
Кисловський, І. А. (2022). Особливості формування стресостійкості у підлітків в умовах воєнного стану: Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 61 с.
Коць, Є. М. (2017). Психологічна природа осіб із соціальною тривожністю, Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, Вип. 6, Т. 1, С. 92-96.
Кравець, О. В., Єхалов, В. В., & Станін, Д. М. (2022). Стресостійкість лікарів-інтернів за фахом" анестезіологія" за умов пандемії та військового стану. In The IV International Scientific and Practical Conference “The latest implementation of technologies in education”, pp. 359-365.
Крюкова, Т. Л., Куфтяк, Е. В. (2007). Опитувальник способів подолання (адаптація методики WCQ), Журнал практичногно психолога, №3, С. 93-112.
Лукашевич, М. П. (2005). Соціологія економіки, К.: Каравела, 176 с.
Мороз, Л. І., & Сафін, О. Д. (2022). Модель розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану, Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, Т.34(73), № 5, С. 48-53.
Сапко, М. О. (2022). Взаємозв’язок копінг- стратегій і перфекціонізму студентської молоді = The relationship between coping strategies and perfectionism of student youth: кваліфікаційна робота на здобуття ступеня вищої освіти “магістр”, Херсонський держ. ун-т, Ф-т психології, історії та соціології, Кафедра психології; Івано-Франківськ: ХДУ, 46 с.
Слонь, М. О. (2022). Взаємозв’язок стресу та копінг-стратегій студентів під час воєнного стану: Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра спеціальності “Психологія”, Національний авіаційний університет, Київ, 66 с.
Стуліка, О., & Недєлько, П. (2022). Особливості переживання страху та тривожності в юнацькому віці, Молодий вчений, (11 (111)), 18-22.
Amponsah, K. D., Adasi, G. S., Mohammed, S. M., et al. (2020). Stressors and coping strategies: The case of teacher education students at University of Ghana, Cogent Education, 7(1), 1727666.
Fauzi, M. F., Anuar, T. S., Teh, L. K., et al. (2021). Stress, anxiety and depression among a cohort of health sciences undergraduate students: The prevalence and risk factors, International journal of environmental research and public health, 18(6), 3269.
Hasan, A. A. H. (2019). Prevalence of internet addiction, its association with psychological distress, coping strategies among undergraduate students, Nurse Education Today, 81, 78-82.
Ismail, M., Lee, K. Y., Sutrisno Tanjung, A., et al. (2021). The prevalence of psychological distress and its association with coping strategies among medical interns in Malaysia: A national‐level cross‐sectional study, Asia‐Pacific Psychiatry, 13(2), e12417.
Kakaje, A., Al Zohbi, R., Hosam Aldeen, O. et al. (2021). Mental disorder and PTSD in Syria during wartime: a nationwide crisis, BMC Psychiatry, Vol. 21, p. 2. https://doi.org/10.1186/s12888-020-03002-3.
Karing, C. (2021). Prevalence and predictors of anxiety, depression and stress among university students during the period of the first lockdown in Germany, Journal of Affective Disorders Reports, 5, 100174.
Li, Z., Yi, X., Zhong, M., et al. (2021). Psychological distress, social support, coping style, and perceived stress among medical staff and medical students in the early stages of the COVID-19 epidemic in China, Frontiers in Psychiatry, 12, 664808.
Mahgoub, I. M., Abdelrahman, A., Abdallah, T. A., et al. (2021). Psychological effects of the COVID‐19 pandemic: Perceived stress, anxiety, work–family imbalance, and coping strategies among healthcare professionals in Khartoum state hospitals, Sudan, Brain and Behavior, 11(8), e2318.
Özçevik Subaşi, D., Akça Sümengen, A., Şimşek, E., & Ocakçı, A. F. (2021). Healthcare workers' anxieties and coping strategies during the COVID‐19 pandemic in Turkey, Perspectives in Psychiatric Care, 57(4), 1820-1828.
Rajapuram, N., Langness, S., Marshall, M. R., & Sammann, A. (2020). Medical students in distress: The impact of gender, race, debt, and disability, PLoS One, 15(12), e0243250.
Shaleny, V., Shtefan, N., Krylova, O., et al. (2022). On the question of financial support for business during the war (Ukrainian case), Amazonia Investiga, Vol. 11(54), pp. 232-242.