DEVELOPMENT OF EMOTIONAL PERSONALITY COMPETENCE: THEORETICAL DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.18

Keywords:

personality, types of competencies, emotional competence, emotional intelligence, components of emotional competence, levels of emotional competence development

Abstract

The article attempts to reveal the essence of the phenomenon of emotional competence of the individual, as well as to analyze the types of personality competencies and on their basis to determine the components and markers of the level of emotional competence. A variety of approaches to determining competence have been demonstrated. The construct of emotional competence is analyzed, which consists of four basic components – reflection, selfregulation, regulation of relationships, and empathy, which form four functional blocks – behavioral, cognitive, intrapersonal and interpersonal. It is determined that close to the concept of “emotional competence” are “personal competence”, “social competence”, “socio-psychological competence”, “role competence” and “communicative competence”. The concept of “emotional competence” is defined as the willingness and ability to flexibly manage their own emotional reactions and the reactions of others, appropriate to changing situations and conditions and use these abilities to achieve important goals in life in general and professional activities in particular. In the structure of emotional competence of the individual components (affective-cognitive, value-motivational, behavioral-activity) and levels (high, sufficient, average, low) are distinguished. The personal characteristics of an emotionally competent person, which is characterized by balance, honesty, friendliness, sociability, openness; a person who easily gets along with others and is in harmony with himself, is able to control their own emotions, adequately assessing their nature and cause. It is stated that the existing scientific achievements are insufficient for a clear understanding of the phenomenon of emotional competence and the basis for studying psychological approaches to understanding emotional competence, the definition of this phenomenon as a methodological foundation for designing and implementing development programs. The perspective of the research is to find out the functional constructs of the development of emotional competence of the individual.

References

Андреева И.Н. Предпосылки развития эмоционального интеллекта. Вопросы психологии. Минск, 2007. № 5. С. 57–65.

Бреус Ю.В. Феномен емоційного досвіду в структурі емоційного інтелекту. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». Херсон, 2014. № 1. С. 127–134.

Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку : монографія. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. 308 с.

Дерев’янко С. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах. Соцiальна психологiя. Киiв, 2008. № 1 (27). С. 96–104.

Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту «Я» як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум, 2002. Вип. 6 (9). С. 200–207.

Зарицька В.В. Теоретико-методологічні основи розвитку емоційного інтелекту у контексті професійної підготовки : монографія. Запоріжжя : КПУ, 2010. 304 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетенции как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании : учебное издание. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с. Серия: Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы».

Матійків І.М. Розвиток емоційної компетентності майбутніх фахівців професій типу «людина–людина»: психологічний аспект. Проблеми та перспективи розвитку економіки і підприємництва та комп’ютерних технологій в Україні : матеріали наук.-техн. конф. наук.-педаг. працівників. Львів, 2012. С. 240–243.

Раєвська Я.М., Андрющенко К.О. Вплив емоційного інтелекту на професійну успішність працівників Державної служби зайнятості. Габітус. Вип. 25. 2021. С. 108–112. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.25.18. URL: http://habitus.od.ua/journals/2021/25-2021/20.pdf.

Філіппова І. Емоційний інтелект як засіб успішної самореалізації. Вопросы психологии, 2007. № 4. С. 68–79.

Bar-On R. Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. Handbook of emotional intelligence. San Francisco : Jossey-Bass, 2000. P. 363–388.

Berezka, S., Panasenko, E., Zhukova, O., Radchuk, H., Sobolyeva, S., & Raievska, Y. Neuropsychological Peculiarities of Studying Future Psychologists’ Emotional Intelligence. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 2021. No. 12(2), pp. 38–52.

Gardner H. Frames of mind. New York : Basic Books, 1983.

Mayer J.D., P. Salovey. The intelligence of emotional intelligence. Intelligence. New York : Basic Books, 1993. Pp. 433–442.

Published

2022-02-21

How to Cite

РАЄВСЬКА, Я., & СОЛЯКОВА, О. (2022). DEVELOPMENT OF EMOTIONAL PERSONALITY COMPETENCE: THEORETICAL DISCOURSE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (3 (52), 127-132. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.18