ЗВ’ЯЗКИ МІЖ КОМПОНЕНТАМИ СОЦІАЛЬНОГО Й ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.6Ключові слова:
соціальний інтелект, емоційний інтелект, здатність, особистість, здобувач вищої освітиАнотація
Мета статті: висвітлити результати вивчення зв’язків між компонентами соціального й емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти для зіставлення сутності понять «соціальний інтелект» і «емоційний інтелект». Методологія: теоретичний аналіз, тест вивчення соціального інтелекту Дж. Гілфорда і М. О’Саллівена, тест оцінки емоційного інтелекту Н. Холла, коефіцієнт кореляції Пірсона. Висновки. Емпірично встановлено в найбільшої кількості досліджуваних середній рівень компонентів соціального інтелекту, в меншої – нижчий від середнього або вищий від середнього, в найменшої – низький чи високий. В найбільшої кількості досліджуваних виявлено вищий від середнього рівень компонентів емоційного інтелекту, в меншої – середній чи високий, в найменшої – нижчий від середнього; не виявлено – низький. Соціальний і емоційний інтелект особистості – це складні інтегровані комплекси її здатностей, що спрямовані на успішне вирішення соціальних взаємодій. Здатності соціального інтелекту стосуються, як пізнання й розуміння поведінки і взаємодій, так і емоцій інших людей, а також власних. Здатності емоційного інтелекту стосуються пізнання і розуміння своїх емоцій і емоцій інших людей та усвідомленого управління своїми емоціями. Доведено, що багато цих здатностей статистично значуще пов’язані між собою. Прямими і сильними є такі зв’язки: здатності розуміти прояви невербальної поведінкової експресії з емоційною обізнаністю і самомотивацією; здатності розуміти прояви вербальної поведінкової експресії з емоційною обізнаністю, самомотивацією, емпатією і розпізнаванням емоцій інших людей. Зворотніми і сильними є такі зв’язки: здатності розуміти життєві ситуації інших людей із емпатією і розпізнаванням емоцій інших людей; здатності розуміти прояви вербальної поведінкової експресії із самомотивацією, управлінням своїми емоціями, розпізнаванням емоцій інших людей і емпатією; здатності розуміти прояви вербальної поведінкової експресії з управлінням своїми емоціями.
Посилання
Милославська О.В. Особливості взаємозв’язку емоційного інтелекту та соціального інтелекту. Вісник Національного університету оборони України. 2012. № 5 (30). С. 240–245.
Руденко В.М., Руденко Н.М. Математичні методи в психології. Київ : «Академвидав», 2009. 384 с.
Старинська О.В. Проблема психологічної сутності понять «соціальний інтелект» та «емоційний інтелект» : науковий дискурс. Наукові праці МАУП. Психологія. 2022. Вип. 3(56). С. 40–44. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.6
Bar-On R. Emotional and social intelligence : Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On, J. D. A. Parker (eds.). The handbook of emotional intelligence : Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. 2000. Р. 363–388.
BoyatzisR.E., GaskinJ., WeiH. Emotional and Social Intelligence and Behavior. In: Goldstein S., Princiotta D., Naglieri J. (eds) Handbook of Intelligence. Springer : New York, 2015. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-1562-0_17
Guilford J.P. The nature of human intelligence. New York : McGraw-Hill, 1967. 538 p.
Goleman D. Emotional intelligence. New York : Bantam Books, 1995. 386 р.
Emmerling R.J., Boyatzis R.E. Emotional and social intelligence competencies : Cross culturalimplications. Cross Cultural Management : An International Journal. 2012. Vol. 19. Р. 4–18.
Lievens F., Chan D. Practical Intelligence, Emotional Intelligence, and Social Intelligence. In: Farr J., Tippins N. (eds) Handbook of Employee Selection. 2017. https://doi.org/10.4324/9781315690193
Segrin C., Flora J. Fostering social and emotional intelligence : What are the best current strategies in parenting? Social and Personality Psychology Compass. 2019. Vol. 13(2). Article e12439.