ВІД ВЛАСНОЇ СПРАВИ ДО СПІЛЬНИХ СОЦІАЛЬНИХ ПРОЄКТІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРЕДИКТОРИ ЛОКАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.4.3

Ключові слова:

соціальна згуртованість, студенти, професійна освіта, самотність, спільні соціальні проєкти, підприємницька компетентність

Анотація

Стаття описує результати наукової розвідки актуальної теми для сучасного соціально-економічного розвитку – потреби соціального єднання й громадянської згуртованості, що вимагає своєї реалізації в економічній діяльності, а отже, й сформованості відповідної соціальної складової професійної компетентності (ССПК) на етапі підготовки студентів – майбутніх фахівців у процесі здобуття вищої освіти. Мета статті: висвітлити можливості розвитку соціально-значимих складових підприємницької компетентності у студентів – майбутніх економістів при виконанні дидактичних завдань та розробленні спільних соціальних проектів (ССП) з дисциплін психолого-педагогічного циклу в процесі навчання підприємництву з метою розвитку локальної соціальної згуртованості й чутливості та превенції самотності як чинника соціально-економічної дисфункції учасників спільнот. Представлено зміст соціальних елементів у структурі підприємницької компетентності, до яких відносяться соціальний та людський капітали, які формують соціокультурне середовище, та які можна розглядати, як сукупність соціокультурних чинників ефективної економічної діяльності. Розкрито суть сприятливого економічного середовища «Економіка, яка працює для людей» як такої, що акцентує на політичному пріоритеті соціальної згуртованості, справедливості й розвитку, необхідності аналізу й проектування перспектив суспільства. Визначено сукупність соціокультурних агентів формування ефективного економічного середовища, серед яких: людські цінності та поведінкові прояви особистості, складові сфери духовного життя, моральні цінності та норми, взаємовідносини між людьми та безпосередньо чинників, які їх формують – освіта, етика, культура, і які чинять вплив на економічні соціальні, культурні процеси. Доведено, що великі можливості для формування вказаної соціальної складової підприємливості закладені у системі професійної підготовки майбутніх фахівців в закладах вищої та професійної освіти. Зроблено висновок, що в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін, водночас із виявленням і розвитком особистісних рис та індивідуально-типологічних якостей студентів, необхідно звертати увагу на розвиток соціально важливих елементів в структурі підприємницької компетентності, розвиток яких забезпечує превенцію соціальної самотності, стає основою для формування соціальної згуртованості, сприяє розвитку само ідентичності, яка є чинником економічної включеності та ефективності. Показано, що виконання навчальних спільних проектів соціального спрямування дають позитивний вплив на самовираження й самоствердження, формування почуття належності до своєї діяльнісної групи. Зроблено узагальнення, що участь студентів у продуктивній (проектній) навчальній взаємодії сприяє пробудженню інтересу та формування діяльнісного особистісного наративу – канви для подальшого навчального й діяльнісного просування, побудови форсайт-сценаріїв локального розвитку на їх основі.

Посилання

Вайнола Р. Х. Суспільно орієнтоване навчання як засіб соціалізації студентської молоді. Зб. матеріалів міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Післявоєнний світ: люди, проблеми, цінності» (Київ, 15 квітня 2022 р.) Редкол. : В. П. Андрущенко, І. Г. Вєтров, Г. М. Торбін, О. В. Потильчак. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. 157 с. (С. 102–104).

Ковальчук Г. О., Баніт Ю. С. До проблеми формування соціальної підприємницької компетентності майбутніх економістів в умовах дистанційного навчання. «Традиції та новації у розвитку сучасної соціологічної науки: дослідження молодих вчених [Електронний ресурс] : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених (Київ, 24 лютого 2021 р.). Київ : КНЕУ, 2021. С. 171–173.

Психологічний супровід розвитку лідерського потенціалу шкільної та студентської молоді : зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 29 квітня 2021 р.). Київ : НУБіП України, 2021. 74 с.

Психологу для роботи: Діагностичні методики : збірник. Тести / уклад. : М. В. Лемак, В. Ю. Петрище. Вид. 2-ге. Ужгород : Вид-во Гаркуші. 616 с.

Традиції та новації у розвитку сучасної соціологічної науки: дослідження молодих вчених : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених (Київ, 24 лютого 2021 р.). Київ : КНЕУ, 2021. 242 с. (С. 42–44; С. 171–173).

An economy that works for people. Ensuring social fairness and prosperity. URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/economy-works-people_en

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Люксембург: Publication Office of the European Union; EUR 27939 EN; doi:10.2791/593884

Creative innovation or crazy irrelevance? The contribution of group norms and social identity to creative behavior. Journal of Experimental Social Psychology. Volume 43, Issue 3, May 2007, Pages 410–416. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2006.02.013

. Entrepreneurial learning for TVET institutions. A practical guide / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization& UNESCO-UNEVOC International Centre for Technical and Vocational Education and Training. UNESCO, 2020. 100 р. ISBN: 978-92-3-100425-4 (print/pdf)

European Network of Human-Centered Artificial Intelligence. Retrieved from https://www.humane-ai.eu/

Giulia Canzian, Elena Claudia Meroni, Giulia Santangelo, Evaluation of a Flemish Active Labour Market Policy in the framework of the European Social Fund. Results and challenges, Socio-Economic Planning Sciences, Volume 88, 2023, 101622, ISSN 0038-0121, https://doi.org/10.1016/j.seps.2023.101622. URL: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0038012123001222

Leffler, E. 2019. An Entrepreneurial Attitude: Implications for Teachers’ Leadership Skills? Leadership and Policy in Schools. https://doi.org/10.1080/15700763.2019.1668021

Nurminen, M., Thoma-Otremba, A. and Casabianca, E., Mapping of loneliness interventions in the EU, European Commission, 2023, JRC134255. 2023-07-27. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC134255

Sareen, S., Smith, A., Gantioler, S., Balest, J., Brisbois, M. C., Tomasi, S., … Haarstad, H. Social implications of energy infrastructure digitalisation and decarbonisation. Buildings and Cities, 2023. 4(1), 612–628. DOI: https://doi.org/10.5334/bc.292

Salazar, L., Gil Hernandez, C., Villani, D., Vidal Lorda, G., Fernandez Macias, E., Mazzeo Ortolani, G. and Torrejon Perez, S., Social Classes in the Digital Age: 2022-2023 Seminar Series Highlights, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2023, doi:10.2760/525559, JRC134601. URL: https://publications. jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC134601

VIA Character Strengths Survey & Character Reports | VIA ... URL: https://www.viacharacter.org/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

КОВАЛЬЧУК, Г., & БАНІТ, Ю. (2023). ВІД ВЛАСНОЇ СПРАВИ ДО СПІЛЬНИХ СОЦІАЛЬНИХ ПРОЄКТІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРЕДИКТОРИ ЛОКАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4(60), 16-22. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.4.3