ОЦІНКА ПСИХОЛОГІЧНИХ ДЕТЕРМІНАНТ В ПРОФЕСІЙНОМУ САМОВИЗНАЧЕННІ ВИПУСКНИКІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ В УМОВАХ СТРЕСОГЕННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.4.4Ключові слова:
професійне самовизначення, психологічна адаптація, психологічні особливості, війна, пандемія, кар’єрне планування, емоціайна стійкістьАнотація
У статті подаються результати дослідження, спрямованого на аналіз психологічних детермінант професійного самовизначення випускників професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) в умовах стресогенності сучасного суспільства. Особлива увага приділяється вивченню впливу зовнішніх стресорів, таких як глобальні пандемії та війна, на психологічні процеси, що відіграють ключову роль у професійному самовизначенні випускників професійно технічних навчальних закладів Проведено аналіз того, як стресогенні чинники впливають на формування особистісних характеристик, таких як активність, реактивність, емоційна стабільність впливають на процеси прийняття професійних рішень випускників ПТНЗ. Виокремлення цих характеристик є ключовим для розуміння їхнього впливу на процес вибору кар’єрного шляху, а також на адаптацію до змін у професійному та особистісному житті. Підходи до дослідження базуються на комплексному аналізі психологічної структури особистості, використовуючи інноваційні методики та інструменти для детального оцінювання впливу стресогенних факторів. Результати дослідження відкривають нові перспективи для розуміння динаміки психологічних характеристик випускників ПТНЗ у складних умовах сучасності, а також підкреслюють необхідність розробки ефективних стратегій психологічної підтримки та кар’єрного розвитку молодих фахівців. У рамках дослідження порівняно дві групи випускників професійно-технічних навчальних закладів у різних умовах: ДГ1 – учасники, які закінчили навчання під час пандемії COVID-19 (2021 рік), та ДГ2 – учасники, які закінчили навчання в умовах війни (2022-2023 р.р.). Основна мета порівняльного аналізу полягала в тому, щоб визначити, як умови пандемії COVID-19 та війни впливають на психологічні детермінанти в професійному самовизначенню випускників. В рамках дослідження виявлено ключові психологічні детермінанти: активність, реактивність, емоційна стабільність , що впливають на процеси прийняття професійних рішень випускників ПТНЗ. В результаті дослідження виявлено кореляційний взаємозв’язок між ключовими психологічними детермінантами таких як: активність, реактивність, емоційна стабільність, та процесами прийняття професійних рішень випускниками ПТНЗ, був виявлений значущим (p<0,05). Це підкреслює, що емоційні та поведінкові характеристики студентів мають прямий вплив на їхнє рішення, щодо кар’єрного шляху та їхню здатність адаптуватися до професійних викликів. Виявлено, що випускники групи Г1 мали вищий рівень мотивації до працевлаштування порівняно з випускниками групи Г2, які виявили кращу адаптивність та здатність реагувати на зміни (p<0,05). Це підкреслює необхідність індивідуального підходу в підтримці та розвитку кар’єри випускників, враховуючи їх психологічні особливості та умови, в яких вони навчалися.
Посилання
Грінберг, Дж., Кнайгт, Дж., Пулсіфер, Л. Стрес та адаптація в часи глобальних змін. Київ : Наукова думка, 2020. 295 с.
Бернс, Р., Джексон, М. Емоційний інтелект та його вплив на професійну адаптацію. Одеса : Астропринт, 2021. 320 с.
Вілсон, Т., Кастро, С. «Методики кар’єрного консультування в епоху змін». Львів : Літопис, 2022. 367 с.
Савченко, О. В., Лук’янова, Л. Б. Психологія кризи та її вплив на професійний розвиток. Харків : Фактор, 2021. 286 с.
Мартін, П., Браун, К. Психологія виживання у сучасному світі: стратегії подолання стресу. Вінниця : Нова Книга, 2020. 342 с.
Шмідт, Л. Кар’єрне планування в умовах невизначеності: Психологічний підхід. Дніпро : Ліра, 2019. 310 с.
Коллінз, М., Тейлор, С. Соціальні мережі та їх вплив на професійний розвиток. Київ : Український інститут практичної психології, 2018. 276 с.
Харрісон, Р., Сміт, Дж. Адаптивні стратегії у професійній діяльності. Львів : Видавництво «Старий Лев», 2022. 324 с.
Петрова, І. М., Сідорова, О. П. Психологічна стійкість як фактор професійного самовизначення. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка, 2020. 298 с.
Фрідман, Л., Грінфілд, С. Психологічні аспекти ринку праці в умовах глобалізації. Запоріжжя : Промінь, 2021. 334 с.
Синявський, В. В. Методи психодіагностики в системі професійної консультації безробітних. Київ : Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості, 2012. 192 с.
Пріб, Г., Лапінська, Т. Подолання розладів адаптації як чинник успішного професійного розвитку та кар’єрного зростання в осіб, які працюють в умовах підвищеної стресогенності. Психологічний часопис, 2019. Т. 11, вип. 5. С. 237–252. URL: https://doi.org/10.31108/1.2019.5.11.237-252
Пріб, Г.А., Бегеза, Л.Є. Теоретичні підґрунтя моделі професійної ідентичності особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Запорізького національного університету та Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Н. Ф. Шевченко, М. Г. Ткалич. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. № 1(17). С. 105–110. URL: http://dx.doi.org/10.26661/2310-4368/2020-1-10
Пріб, Г. А., Бегеза, Л. Є., Раєвська, Я. М. Соціально-психологічні особливості адаптації особистості в умовах бойових дій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Психологія. 2022. Том 33(72), № 2. С. 104–109. URL: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/17
Пріб, Г.А., Калюжна, Є.М. Особистість у сучасному соціопсихологічному вимірі : монографія / за заг. ред. Г. А. Пріба, Є. М. Калюжної ; колектив авторів. Херсон : Олді+, 2022. 554 с. URL: https://doi.org/10.13140/rg.2.2.33829.78565
Ларченко, І.В. Психологічні детермінанти мотивації працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Ринок праці: досягнення, виклики та перспективи у національному та європейському просторі» (18 травня 2023 року). Київ, 2023. С. 210–212.