ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ-ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Abstract
Neurotic distress mirrors peculiarities of the unproductive stay of a child in a situation of determination of some important problem, tied with a high grade of negative emotions, overreacting to the situation’s importance, disbelief in own ability to deal with a situation, inadequate reacting to an unsuccessful or successful overcoming of this situation. Similarities and discrepancies of neurosis and neurotic distress were determined. Connection between actualizing distress and adaptation (neurotic distress and disadaptation) was researched empirically.
References
Братусь Б. С. Христианская и светская психотерапия // Московский психотерапевтический журнал. —1997. — № 4. — С. 7–19.
Андрос М. Є. Психологічна готовність керівника школи до забезпечення психічного здоров’я особистості в навчальному закладі // Освіта і управління. — 1997. — № 1. — С.113–118.
Блейхер В. М. Словарь. Эпонимические термины в психиатрии, психотерапии и медицинской психологии. — К.: Вища шк. — 1984. — 447 с.
Кемпински А. Человек и невроз: Психопатология и психотерапия неврозов. — М.: Политиздат, 1977. — 256 с.
Маслоу А. Г. Дальние пределы человеческой психики . — СПб.: Евразия, 1997. — 430 с.
Оллпорт Г. В. Личность в психологии. — М.: Ювента, 1998. — 350 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. — М.: Прогресс, 1990. — 368 с.
Хорни К. Наши внутренние конфликты. — М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. — 560 с.
Широкова Г. А. Справочник дошкольного психолога // Сер. “Справочники”. — Ростов н/Д: Феникс, 2003. — 384 с.