ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
Abstract
Formation of new models of social behavior and design of other personal system of values in contemporary Ukrainian society directly affect the determination of structures of individual identity. The process of creating “the image I” as a component of the social world is considered no longer opposed the position of subject and object, but as their interaction in building the image of the world and their own “image I” (theory of social identification). The article is an attempt to interpret this approach to socio-psychological study of the professional identity of today’s youth.
References
Андреева Г. М. В поисках новой парадигмы: традиции и старты ХХІ в. // Социальная психология в современном мире. — М.: Аспект Пресс, 2002. — С. 9–27.
Белинская Е. П. Исследования личности: традиции и перспективы // Социальная психология в современном мире. — М.: Аспект Пресс, 2002. — С. 42–61.
Дубовская Е. М. Социализация в изменяющемся мире // Социальная психология в современном мире. — М.: Аспект Пресс, 2002. — С. 148–162.
Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность как комплексная характеристика соответствия субъекта и деятельности // Психологическое обозрение. — № 2. — 1998. — С. 35–40.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. — Р/нД, 1996.
Леонтьев Д. А., Шелобанова Е. В. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего // Вопросы психологии. — № 1. — 2001. — С. 57–66.