SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ADJUSTMENT FACTORS IN ADULTS WITH ADHD
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.1.3Keywords:
ADHD, adjustment, adjustment disorder, maladjustment, PTSD, trauma, stressAbstract
The article addresses a topical issue in psychology – adjustment peculiarities in adults with ADHD. The aim of the article is to show the results of an empirical research of the influence of social and psychological factors on the increase of adjustment potential in adults with ADHD. The article is devoted to the analysis of social and psychological factors determining psycho-emotional state of adults with ADHD. Modern approaches to the notions of stress and adjustment in the national and world literature are revealed. An analysis of modern scientific views on the impact stress has on adjustment processes, development of adjustment disorder and PTSD is presented. The results of researching the interrelation between stress, traumatic events and adjustment disorder are shown. Psychodiagnostic tools enabling the study of the adjustment phenomenon in adults with ADHD are substantiated. It is discovered that it is of utmost importance for adults with ADHD to be accepted and supported by the society, as presented in a support group of adults with ADHD. It is discovered that the most important thing for adults with ADHD is tolerance and the absence of stigma: in a family, group, society. The article reveals how the feeling of isolation and the absence of support are connected with ADHD severity and comorbid disorders. In the context of the presented materials, the authors set out an empirical generalization of the results of researching psychological factors that influence adjustment peculiarities in adults with ADHD. The role of a traumatic experience in the formation and severity of ADHD and comorbid psychiatric disorders is mentioned. It is accentuated that adults with ADHD seek to master different methods of emotional self-regulation and strategies for combating ADHD symptoms as well as reaching efficiency in work and study. Practical recommendations for psychologists on how to work effectively with adults with ADHD both in a group and individually are proposed. The research reveals the prospects of studying issues related to the daily functioning of adults with ADHD and adjustment disorder.
References
Герасименко Л. О. Психосоціальна дезадаптація (сучасні концептуальні моделі). Український вісник психоневрології. 2018. № 1. С. 62–65.
Герасименко Л. О. Розлади адаптації та реакції на стрес. НейроNews. 2022. № 9–10(137). С. 18–20.
Герасименко Л. О., Скрипніков А. М., Р. І. Ісаков. Психогенні психічні розлади: навч.-метод. посіб. – К.: ВСВ «Медицина», 2021. С .141.
Герасименко Л. О., Скрипніков А. М., Ісаков Р. І. Реакція на важкий стрес та розлади адаптації. Посттравматичний стресовий розлад: навч. посіб. /– К.: ВСВ «Медицина», 2023.
Ільницька Т. Ю., Марценковський І. А., Булахова Л. О. Гіперкінетичний розлад у дорослих як можлива причина соціальної дезадаптації. Архів психіатрії Т. 22, № 4 (87) 2016.
Кризові стани в сучасних умовах: діагностика, корекція та профілактика / Під ред. проф. Л. М. Юр’євої. – К.: Видавництво ТОВ «Галерея Принт», 2017.
Практична психосоматика: діагностичні шкали. Навчальний посібник / За заг.редакцією Чабана О. С., Хаустової О. О. – 3-тє видання, виправлене і доповнене. – К.: Видавничий дім Медкнига, 2021. С. 40–43, 70–72.
Пророк Н. В., Царенко Л. Г., Бойко С. Т. Адаптація, дезадаптація, розлади адаптації: питання термінології. Грааль науки. 2021. № 9. С. 373–381.
Самойлова О. В. Сучасні погляди на проблему розладів адаптації (огляд наукової літератури). Психіатрія, неврологія та медична психологія. 2018. № 1(9). С. 32–37.
Скрипніков А. М., Гринь К. В., Мартиненко Я. П. Терапевтичні аспекти лікування посттравматичних стресових розладів та розладів адаптації Архів психіатрії. 2017. – Т. 23, № 1. С. 79. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2017_23_1_25 (дата звернення 20.03.2024).
Шкала робочої та соціальної адаптації (W&SAS), Український інститут когнітивно-поведінкової терапії. Режим доступу: https://i-cbt.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/%25D0%25A8%25D0%259A%25D0%2590%25D0%259B%25D0%2590-%25D0%25A0%25D0%259E%25D0%2591%25D0%259E%25D0%25A7%25D0%259E%25D0%2587-%25D0%25A2%25D0%2590-%25D0%25A1%25D0%259E%25D0%25A6%25D0%2586%25D0%2590%25D0%259B%25D0%25AC%25D0%259D%25D0%259E%25D0%2587-%25D0%2590%25D0%2594%25D0%2590%25D0%259F%25D0%25A2%25D0%2590%25D0%25A6%25D0%2586%25D0%2587.pdf&ved=2ahUKEwjJiYDPnaOFAxVBYEEAHc6KCM0QFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw3JV8Jc6JvWruNigd6QZiQt (дата звернення 20.03.2024).
Kozhyna H., Zelenska K., Kraskovska T., Kozhyn M.A comprehensive approach in the treatment of adaptation disorders. Ukrains'kyi Visnyk Psykhonevrolohii. 2020. Vol. 28, issue 4(105). P. 34–39
Piaget J. Construction of reality in the child. Routledge & Kegan Paul; 1957. doi:10.4324/9781315009650
Selye Hans. The Story of the Adaptation Syndrome. Montreal: Acta; 1952. pp. 50–51.
Validation of a Swedish version of the Impact of Event Scale-Revised (IES-R) in patients with burns / Sveen J., Low A., Dyster-Aas J., Ekselius L., Willebrand M., Gerdin B. Journal of Anxiety Disorders,Volume 24, Issue 6, August 2010, Pages 618–622 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0887618510000836#preview-section-introduction (дата звернення 01.12.2023).