PROBLEMS OF ONLINE TRAINING OF FUTURE PSYCHOLOGISTS AND WAYS TO SUBMIT THEM
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.1.4Keywords:
online training, problems of online training, higher education institution, students, future psychologistsAbstract
The article is devoted to the analysis of the problems of online training of future psychologists, which arose during the forced transition of higher education institutions to online training during the COVID-19 epidemic and developed during full-scale military operations. Purpose: to identify the problems of online learning in the training of future psychologists, to consider and summarize ways to overcome them. Methodology: to study the problem of online training, the following methods were used: theoretical analysis of modern scientific literature, observation and questionnaire. Scientific novelty: the article for the first time identifies, summarizes and analyzes the specifics of psychological problems in the organization of online training of future psychologists. It is noted that the main feature of the training of future psychologists is the impossibility of considering methodological problems of training in isolation from the problems of providing psychological assistance. A survey conducted by the authors among psychology students of the first, bachelor's level of study showed that among the most important problems for them, students noted: complication of communication with teachers and classmates; time management problems; increased amount of independent work; problems with technology; decreased motivation to learn, difficult psychological state. The analysis of teaching activities revealed problems with: increased anxiety, attention span, the need to combine the functions of a teacher and a human operator, the peculiarities of planning and conducting online classes, high levels of emotional stress and increased emotionality of communication participants, readiness to provide psychological assistance, “digital tolerance” and taking into account the specifics of teaching in conditions of a wide geographical dispersion of applicants. It has demonstrated that the emergence of a significant number of psychological problems is closely related to the technical aspects of the organization of the educational process, the level of its material and software support, and the specific psychological conditions of its implementation. The article presents empirically developed methods of overcoming these problems for both students and teachers during online classes for the training of future psychologists. Conclusions. The results of the theoretical analysis and practical research have shown that the successful or unsuccessful transition to online training of future psychologists is associated with the technical aspects of the educational process organization, the level of its material support and the specific psychological conditions of its implementation.
References
Бакаленко О. А. Використання технологій дистанційного навчання при проведенні практичних занять з психологічних дисциплін у технічному університеті. Міжнародний науковий журнал “Грааль науки”. № 4, 2021, С. 481–483.
Гусєв, А. І., Цибух, Л. М. Стабілізація психічного стану здобувачів вищої освіти в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 2022, С. 60–64. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.12
Гнатюк О.В. Дистанційне навчання: проблеми, пошуки, виклики. Актуальні проблеми психологічної протидії негативним інформаційним впливам на особистість в умовах сучасних викликів. 2021.
С. 16–23 URL: https://lib.iitta.gov.ua/728350/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82.pdf (дата звернення: 18.03.2024).
Крупник І.Р., Бабатіна С.І., Крупник Г.А. Особливості ставлення здобувачів вищої освіти до дистанційного навчання. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 91, № 5, 2022, С. 98–112 DOI: 10.33407/itlt.v91i5.4853
Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія. Харків: Вид-во КП “Міська друкарня”, 2020. 409.
Лучанінова О.П. Дистанційне навчання як світовий освітній тренд: реалії та перспективи для ЗВО України. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-5-10 Електронний ресурс http://isp.poippo.pl.ua/article/view/252429/250410
Луцик Г.О. Розвиток професійного мислення майбутніх психологів в процесі підготовки до роботи з підлітками-девіантами в умовах дистанційного навчання. Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference “Society and Science: Interconnection”. 2022, № 134, С. 177–180.
Пітулей В. В. Особливості впливу дистанційного навчання на психіку студента та викладача. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”.Серія “Психологія”: науковий журнал. Острог: Вид-во НаУОА, січень 2021, № 12, С. 64–68.
Совсун Інна Шість проблем української вищої освіти, які виявив карантин. Електронний ресурс https://osvita.ua/vnz/74767/
Тертична Н. А., Козяк А. В. Сучасні виклики дистанційної освіти: можливості та загрози. Молодий вчений. № 7 (95), 2021., С. 26–33 DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-7-95-8
Thandevaraj E., Gani N., Nasir M., A Review of Psychological Impact on Students Online Learning during Covid-19 in Malaysia.Creative Education, № 12, 2021, рр. 1296–1306. DOI: 10.4236/ce.2021.126097.
Recommendations for Psychoanalysts Regarding the Use of Videoconferencing in their Practice https://www.ipa.world/IPA/en/News/corona_remote_sessions.aspx