ПРОБЛЕМИ ОНЛАЙН НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ТА СПОСОБИ ЇХ ПОДОЛАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.1.4

Ключові слова:

онлайн навчання, проблеми онлайн навчання, вищий навчальний заклад, студенти, майбутні психологи

Анотація

Стаття присвячена аналізу проблем онлайн навчання майбутніх психологів, які виникли при вимушеному переході закладів вищої освіти до онлайн навчання під час епідемії COVID-19 та отримали свій розвиток під час повномасштабних воєнних дій. Мета роботи: виявити проблеми онлайн навчання у підготовці майбутніх психологів, розглянути та узагальнити шляхи їх подолання. Методологія: з метою дослідження проблеми онлайн навчання, використано методи: теоретичного аналізу сучасної наукової літератури, метод спостереження та анкетування. Наукова новизна: у статі вперше виявлена, узагальнена та проаналізовані специфіка виникнення психологічних проблем при організації онлайн навчання майбутніх психологів. Зроблено наголос на вимушеному характері переходу на онлайн навчання в зв’язку з початком пандемії. Зазначається, що основною особливістю навчання майбутніх психологів є неможливість розгляду методичних проблем навчання у відриві від проблем надання психологічної допомоги. Проведене авторами опитування серед студентів-психологів першого, бакалаврського рівня навчання показало, що серед найбільш значущих для себе проблем, студенти відмічають: ускладнення комунікації з викладачами та одногрупниками; проблеми тайм-менеджменту; збільшення обсягу самостійної роботи; проблеми з технологіями; зниження загальної мотивації до навчання, складний психологічний стан. Аналіз викладацької діяльності виявив наявність проблем з: підвищенням рівня тривожності, розподілом уваги, необхідністю поєднання функції викладача и людини-оператора, особливостями планування та проведення онлайн занять, високим рівнем емоційного напруження та підвищеної емоційності учасників комунікації, готовністю до надання психологічної допомоги, «цифровою толерантністю» та урахуванням специфіки викладання в умовах широкого географічного розкиду здобувачів. Продемонстровано що виникнення значною кількості психологічних проблем тісно пов’язане з технічними аспектами організації навчального процесу, рівнем його матеріального та програмного забезпечення, та специфічними психологічними умовами його реалізації. У статті наводяться емпірично напрацьовані прийоми подолання зазначених проблем як у студентів так і у викладачів під час проведення онлайн занять з підготовки майбутніх психологів. Висновки. Результати проведеного теоретичний аналізу та практичного дослідження показали, що успішний або неуспішний перехід на онлайн навчання майбутніх психологів пов’язаний з технічними аспектами організації навчального процесу, рівнем його матеріального забезпечення та специфічними психологічними умовами його реалізації.

Посилання

Бакаленко О. А. Використання технологій дистанційного навчання при проведенні практичних занять з психологічних дисциплін у технічному університеті. Міжнародний науковий журнал “Грааль науки”. № 4, 2021, С. 481–483.

Гусєв, А. І., Цибух, Л. М. Стабілізація психічного стану здобувачів вищої освіти в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 2022, С. 60–64. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.12

Гнатюк О.В. Дистанційне навчання: проблеми, пошуки, виклики. Актуальні проблеми психологічної протидії негативним інформаційним впливам на особистість в умовах сучасних викликів. 2021.

С. 16–23 URL: https://lib.iitta.gov.ua/728350/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Крупник І.Р., Бабатіна С.І., Крупник Г.А. Особливості ставлення здобувачів вищої освіти до дистанційного навчання. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 91, № 5, 2022, С. 98–112 DOI: 10.33407/itlt.v91i5.4853

Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія. Харків: Вид-во КП “Міська друкарня”, 2020. 409.

Лучанінова О.П. Дистанційне навчання як світовий освітній тренд: реалії та перспективи для ЗВО України. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-5-10 Електронний ресурс http://isp.poippo.pl.ua/article/view/252429/250410

Луцик Г.О. Розвиток професійного мислення майбутніх психологів в процесі підготовки до роботи з підлітками-девіантами в умовах дистанційного навчання. Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference “Society and Science: Interconnection”. 2022, № 134, С. 177–180.

Пітулей В. В. Особливості впливу дистанційного навчання на психіку студента та викладача. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”.Серія “Психологія”: науковий журнал. Острог: Вид-во НаУОА, січень 2021, № 12, С. 64–68.

Совсун Інна Шість проблем української вищої освіти, які виявив карантин. Електронний ресурс https://osvita.ua/vnz/74767/

Тертична Н. А., Козяк А. В. Сучасні виклики дистанційної освіти: можливості та загрози. Молодий вчений. № 7 (95), 2021., С. 26–33 DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-7-95-8

Thandevaraj E., Gani N., Nasir M., A Review of Psychological Impact on Students Online Learning during Covid-19 in Malaysia.Creative Education, № 12, 2021, рр. 1296–1306. DOI: 10.4236/ce.2021.126097.

Recommendations for Psychoanalysts Regarding the Use of Videoconferencing in their Practice https://www.ipa.world/IPA/en/News/corona_remote_sessions.aspx

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-07

Як цитувати

Цибух, Л., Гусєв, А., & Бадюл, Л. (2024). ПРОБЛЕМИ ОНЛАЙН НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ТА СПОСОБИ ЇХ ПОДОЛАННЯ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1(62), 25-30. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.1.4