FORMATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY SKILLS IN ADOLESCENTS WITH DEVIANT BEHAVIOR
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.13Keywords:
deviant behavior, adolescents, development of social responsibility skills, sociocultural environment, corrective work, cognitive-behavioral techniques, psychological and pedagogical supportAbstract
The article examines the issue of developing social responsibility skills in adolescents with deviant behaviors as one of the key aspects of their socialization and further integration into society. The authors emphasize that deviant behavior is a multifactorial phenomenon caused by a combination of social, psychological, and biological factors. Special attention is given to analyzing scientific approaches to studying this issue, highlighting the role of preventive work, psychological and pedagogical support, and motivation for responsible behavior in adolescents. According to the conducted analysis, the formation of social responsibility is possible under the condition of applying a comprehensive approach, which includes fostering moral values, developing emotional intelligence, building self-regulation skills, engaging in socially beneficial activities, and creating a favorable social environment. It is noted that a low level of social responsibility in adolescents with deviant behavior leads to conflicts with others, violations of social norms, and difficulties in adapting to the sociocultural environment. The article presents an analysis of recent studies on corrective work with adolescents demonstrating deviant behavior. Particular attention is given to methods of motivating socially responsible behavior and the effectiveness of psychological and pedagogical interventions in the correction process. Researchers' work indicates a growing interest in the problem of social responsibility among adolescents in modern conditions. The main goal of the study is to justify effective methods for developing social responsibility in adolescents with deviant behaviors, taking into account their individual characteristics and the influence of the modern sociocultural environment. The authors emphasize the need for further research in this area to develop individualized corrective programs that consider new challenges and social transformations. The obtained results can be used in educational and social practice to develop effective strategies for preventing deviant behavior and fostering responsible attitudes in adolescents toward social norms.
References
Алєксєєнко Т. Ф. Мотивація соціальної поведінки та механізми її формування. Теоретикометодичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць. 2020. Випуск 14. С. 12–22.
Бондарчук О. І. Психологія девіантної поведінки. К.: МАУП, 2016. 189 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Бусел. К.: Перун, 2002. 1440 с.
Вольнова Л. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник до спецкурсу «Психологія девіацій» для студентів спеціальності «Соціальна педагогіка» у двох частинах. Ч. ІІ. Практична частина. 2-ге вид., перероб і доповн. К., 2016. 193 с.
Гошовський Я. О. Психологія девіантної поведінки. Дрогобич, 2019. 346 с.
Максимова Н. Ю. Теоретико-методологічні підходи до визначення психологічних механізмів адаптації девіантів до сучасного соціокультурного середовища. Психологічні механізми адаптації девіантів до сучасного соціокультурного середовища: монографія / Максимова Н. Ю., Грись А. М., Манілов І.Ф. [та ін.]; за ред. Н. Ю. Максимової. К.: Педагогічна думка, 2015. С.7–29.
Маліхіна Т. Психолого-педагогічна робота з попередження аморальної поведінки підлітків. Рідна школа. 2019. № 9. С. 50–53.
Папуча М. В. Аномальна поведінка в ранній юності. Психологія ранньої юності: навч.-метод. посіб. Ніжин: Редакційновидавничий відділ НДПУ, 2021. С. 85–124.
Саранулова С. Неординарна та девіантна поведінка дітей. Світло. 2021. №1. С. 43–45.
Христук О. Л. Психологія девіантної поведінки: навчально-методичний посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2014. 192 с.