PERSONALITY DEVELOPMENT AND MENTAL HEALTH: AGE-RELATED AND PATOPSYCHOLOGICAL ASPECTS
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.11Keywords:
mental health, personality development, ontogenesis, age crises, destructive behavior, pathopsychology, adolescence, mental health prevention, educational environment, emotional well-beingAbstract
The article analyzes mental health as a fundamental factor in the harmonious development of personality throughout ontogenesis. Mental health is considered not only as the absence of mental disorders but as a dynamic, multifaceted system shaped by both internal and external influences. Particular attention is paid to age-related aspects of the formation of mental wellbeing, especially the emotional dynamics of adolescence – a period marked by high vulnerability, emotional instability, and a tendency toward risky behavior. The impact of the social environment on mental health formation is examined, including the role of the family, school community, peer groups, and the modern information space. The importance of individual psychological resources – such as stress resilience, emotional maturity, self-esteem, and self-regulation – is emphasized. Risk factors that may contribute to the development of pathopsychological disorders are identified, including depressive states, anxiety, aggressive or auto-aggressive behavior, and social isolation. A separate focus is placed on preventive aspects – the importance of mental health prophylaxis, early detection of destructive behavioral changes, psychological support, and the development of emotional self-regulation skills. The article presents the results of an empirical study conducted among high school students, revealing high levels of emotional tension, frequent mood swings, difficulties in establishing social connections, and a predisposition to risky behavior. The findings highlight the relevance of the issue and the necessity for a systemic approach to supporting youth mental health. A set of practical preventive measures is proposed, including the implementation of emotional learning programs, regular psychological assessments, and the creation of a safe and supportive educational climate. The article underscores the crucial role of educational institutions, family environments, and state policy in fostering a culture of mental health care, which should become a priority in contemporary society.
References
Антипін Є., Савченко Ю. Фактори психічного здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Зб. наук. пр. № 42 (2). 2024. С. 95–101.
Євтушенко І. В. Психологічне здоров’я: поняття, критерії та рівні. Вісник післядипломної освіти. Вип. 25(54) Серія «Соціальні та поведінкові науки»; Серія «Управління та адміністрування». 2023. С. 56–69.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Міхеєва Л. В. Психічне здоров’я дітей в умовах війни. Особистість та суспільство в цифрову еру: психологічний вимір (до 25-річчя Національного університету «Одеська юридична академія» та 175-річчя Одеської школи права) : матер. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 24 черв. 2022 р.).
Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.», каф-ра психології. Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2022. С.152–156. URL: https://hdl.handle.net/11300/18037 (дата звернення: 22.08.2025р.).
Павлик Н. Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. № 1(21). 2022. С. 34–59.
Проблеми психічного здоров’я у часі війни: Зб. наук. пр. [за матер. регіон. студент.-викл. наук.- практ. інтернет-конф.]. Ред. колегія: К. Гавриловська, І. Загурська, Г. Пирог, Ю. Дем’янчук. Житомир, Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2025. 143 с.
Психічне здоров’я особистості: підручник для вищих навчальних закладів. С.Д. Максименко, Я.В. Руденко, А.М. Кушнєрьова, В.М. Невмержицький. Київ: «Вид-во Людмила», 2021. 438 с.
G. Arslan, K. Allen. Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well‐being. Submitted for publication, 2020.
Stoliarchuk O., Serhieienkova O., Khrypko S. Real and Virtual Space of Life Activities of Ukrainian Adolescents in War Conditions. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. 22(6). P. 611–619.
Savchuk B., Borys, U., Sholohon L. et al. Emotional Intelligence аs a Factor of Preserving Mental Health and Adaptation of Student Youth to Crisis Situations. Wiadomości Lekarskie. 2022. 75 (12). P. 3018–3024.