SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WHO HAVE SURVIVED COMBAT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.21

Keywords:

social adaptation, children, war, PTSD, psychosocial support, pedagogical strategies, attachment theory, emotional security, stress, education in crisis, social services

Abstract

The article explores the multifaceted process of social adaptation among children who have experienced the traumatic consequences of war in Ukraine. It analyzes the psycho-emotional impact of the full-scale armed conflict, including the prevalence of post-traumatic stress disorder (PTSD), symptoms of toxic stress, emotional instability, learning difficulties, and disruptions in social interaction. Particular attention is given to age-specific responses to trauma, interpreted through the theoretical frameworks of E. Erikson, L. Vygotsky, J. Bowlby, and U. Bronfenbrenner, which provide a deeper understanding of child development in crisis conditions. The study emphasizes the role of family, school, and social institutions in restoring a fundamental sense of safety and trust in the world. It highlights the importance of creating a holistic supportive environment that combines pedagogical guidance, psychosocial interventions (art therapy, fairy-tale therapy, and emotional learning programs), and coordinated social services. Pedagogical strategies aimed at fostering emotional regulation, developing communication skills, and strengthening social ties among war-affected children are outlined. The findings underscore the necessity of a comprehensive, interdisciplinary approach that integrates the resources of families, schools, and communities to facilitate the effective recovery of children’s social functioning in the post-war context. The research also emphasizes the significance of cultural identity and civic belonging as essential factors in children’s successful social adaptation. Preserving national traditions, language, and collective memory fosters a stronger sense of community, which, in turn, enhances resilience and helps overcome feelings of isolation. The practical value of the study lies in formulating recommendations for educational and social policies aimed at reintegrating children into learning and community environments. The findings may serve as a foundation for educators, psychologists, social workers, and governmental institutions to design effective support programs for war-affected children and to facilitate knowledge exchange at the international level.

References

Бондаренко О. В. Психологічна підтримка дітей у кризових ситуаціях: теорія і практика. Київ: Логос, 2020. 216 с.

Виготський Л. С. Психологія розвитку дитини. К.: Рад. школа, 1982. 424 с.

Еріксон Е. Ідентичність: юність і криза / пер. з англ. О. Кубальський. К.: Основи, 2002. 312 с.

Звєрєва І. Д. Методи і технології соціальної роботи. Київ: Центр учбової літератури, 2020.

Конвенція ООН про права дитини. 1989.

Мудрик А. В. Соціалізація особистості: навч. посіб. К.: Либідь, 2002. 212 с.

Кабінет Міністрів України. Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей (2017–2026) і план заходів з реалізації її І етапу: розпорядження від 9 серпня 2017 р. № 526-р. Урядовий кур’єр. 2017. № 157 (6026) (23 серпня). С. 10–12.

«Про Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017–2026 роки та план заходів з реалізації її І етапу. Кабінет Міністрів України» URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/250190226?utm_source=chatgpt.com

«Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій» URL: https://kno.rada.gov.ua/print/75480.html?utm_source=chatgpt.com

«Про Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017–2026 роки та план заходів з реалізації її І етапу› ЛОУНБ» URL: https://catalog.lounb.org.ua/bib/504010?utm_source=chatgpt.com

Побірченко Н. С. Соціальна підтримка дітей у післявоєнний період. Вінницький державний педагогічний університет ім. М Коцюбинського, 2021.

Пророк Н. В., Царенко Л. Г., Чекстере О. Ю., Полякова В. І., Столярчук О. А., Купрієєва О. І. Психологічна допомога дітям, які пережили спричинені війною травмівні події: Методичні рекомендації. Київ, 2024.

Семигіна Т. В. Соціальна робота з дітьми в кризових ситуаціях. Київ: Академія, 2014.

ЮНІСЕФ. Рекомендації щодо захисту дітей у надзвичайних ситуаціях. 2022.

Юрченко О. В. Психосоціальна допомога дітям, які постраждали внаслідок воєнних дій. Соціальна робота в Україні. 2022. № 1. С. 33–41.

Захарова Ю. І. Арт-терапія як засіб психоемоційної реабілітації дітей, постраждалих від війни. Психологія і суспільство. 2023. № 2(76). С. 82–89.

Bondarenko O. V. Psykholohichna pidtrymka ditei u kryzovykh sytuatsiiakh: teoriia i praktyka. Kyiv: Lohos, 2020. 216 s.

Bowlby J. Attachment and Loss. Vol. 1: Attachment. New York: Basic Books, 1969. 429 p.

Bowlby J. Attachment and Loss. Vol. 3: Loss: Sadness and depression. – New York: Basic Books, 1980. 392 p.

Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979. 330 p.

Children’s Reactions to War, Armed Conflict and Displacement: A systematic review. Current Psychiatry Reports, 2021.

Erikson E. H. Childhood and Society. New York: Norton, 1963.

Kozlova I., Semenova I., Grebennikova T. Post-Traumatic Stress Symptoms in Children Exposed to War-Related Traumatic Events: Age-Specific Manifestations. Journal of Child and Adolescent Trauma, 2021. 14(4), 765–775.

OECD. Social and Emotional Learning and Soft Skills in Education. OECD Publishing, 2021.

Post-traumatic stress in children as a result of war: strategies for psychological support. Sociological Psychological Studies, 2023.

“Resilience as a dynamic concept”. Development and Psychopathology, 2012. Volume 24, Issue 2

Rachamim L., Aloni R., Mualem Taylor H., Glickman O., Goodman A., Laor N. Children of War: Examining the associations between war exposure, maternal PTSD, and continuous traumatic stress on children’s PTSD. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 2025. Vol. 53. P. 1047–1059.

SAMHSA. SAMHSA’s Concept of Trauma and Guidance for a Trauma- Informed Approach. 2014.

Save the Children International. Three Years of Loss and Fear: War in Ukraine Shatters Children’s Lives. 2025.

Schauer M., Neuner F., Elbert T. Narrative Exposure Therapy for Children (KIDNET). Hogrefe Publishing, 2011.

UNICEF. Child Protection in Humanitarian Action: Ukraine Response Report. 2023.

UNICEF. Supporting children’s mental health and psychosocial well-being in conflict-affected settings. 2022. URL: https://www.unicef.org/reports/supporting-childrens-mental-health-conflict-settings (дата звернення: 26.07.2025).

UNICEF. Three Years of Full-Scale War for Ukraine’s Children. 2024.

Voices of Children Foundation. The evolving needs of Ukraine’s children and families. 2025.

Zeeman H. Understanding Trauma and Healing in Children. Routledge, 2022.

Published

2025-10-01

How to Cite

ЧОРНОШТАН, Т., ЛИЛА, М., & ЧОРНОШТАН, Є. (2025). SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WHO HAVE SURVIVED COMBAT. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (2 (67), 138-144. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.21