ОСОБИСТІСНІ ЯКОСТІ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.3Ключові слова:
особистісно-професійні якості, особистісні здатності, педагогічна діяльність, професійний іміджАнотація
У статті розглядається проблема формування професійного іміджу як важливої компетенції кожного майбутнього вчителя та затребуваної особистісно-професійної якості, що безпосередньо підвищує ефективність навчання. У системі професійної освіти майбутніх вчителів приділяється достатньо уваги оволодінню академічним знанням, проте формуванню вчителя як гармонійно розвиненої особистості, суб’єкта педагогічної діяльності, психічні якості якого вдало поєднуються з фізичним, духовним, моральним, особистісним, соціальним розвитком, зовнішньою привабливістю, вчителя, який володіє адекватною самооцінкою, повагою та розвиненою Я-концепцією, часто залишається поза межами діяльності навчальних закладів. Мета статті – проаналізувати найбільш значущі та бажані особистісні якості, які є основою формування позитивного професійного іміджу майбутнього педагога. Як показали результати нашого короткого наукового дослідження, сучасного майбутнього вчителя вже не можна обмежувати лише навичками добору та подання навчального матеріалу. Його діяльність у нових соціально-економічних умовах має бути зосереджена на творчості, ефективному спілкуванні, вмілому поєднанні демократичності з педагогічною вимогливістю та зв’язку навчального матеріалу з життям, що загалом вимагатиме від майбутнього педагога оволодіння відповідними особистісними якостями. Висновки. Доводиться думка, що професійна підготовка майбутніх вчителів потребує не лише системного вдосконалення змісту та методики їх навчання, а й формування та розвитку особистості, оволодіння тими особистісно-професійними якостями, які забезпечать повноцінну професійну діяльність педагога в сучасному українському суспільстві. При цьому професійні якості майбутнього вчителя нової ери невіддільні від особистісних, що виглядає цілком логічно, оскільки неможливо стати справжнім, ефективним учителем, маючи лише той чи інший показник. Отже, сформованість усіх особистісних і професійних характеристик забезпечать сучасному вчителю високу продуктивність праці та сприятливий професійний імідж.
Посилання
Джалилова Ф.Н. Структурные компоненты профессионального имиджа педагога. Молодой ученый. 2012. № 12(47). С. 461–463. URL: https://moluch.ru/archive/47/5827/.
Качалова Л.П. Методологические подходы в построении модели формирования эмпатийной культуры будущих учителей. Преподаватель 21 века. 2012. С. 52–56.
Лушин П.В. Личностные изменения как процесс: теория и практика. Одесса : Аспект, 2005. 334 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.
Митина Л.М. Психология профессионально-карьерного развития личности. Москва; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2019. 400 с.
Ніколаєску І.О. Акмеологічний підхід до розвитку професійного іміджу сучасного педагога в системі післядипломної освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5(1). С. 245–251. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_5%281%29__39.
Овчарова Р. В. Практическая психология образования : учеб. пособие для студ. психол. фак. университетов. Москва : Издательский центр «Академия», 2003. 448 с.
Савчин М.В. Здатності особистості: монографія. Київ : Академія, 2016. 285 с.
Самарцева Е.Ю. Профессионально значимые личностные качества учителя элитарной школы. Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. № 11. С. 46–51.
Klusmann, U., Kunter, M., Trautwein, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2008). Teachers’ occupational well-being and quality of instruction: The important role of self-regulatory patterns. Journal of Educational Psychology, 100(3), рр. 702–715. URL: https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.3.702.
Klusmann, U., Kunter, M., Trautwein, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2008). Engagement and emotional exhaustion in teachers: Does the school context make a difference? Applied Psychology: An International Review, 57(Suppl 1), рр. 127–151. URL: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00358.x.
Skinner B. F. Science and Human Behavior. N.-Y., Macmillan, 1953.