ВПЛИВ ПРОФЕСІЙНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНІСТІ МЕНЕДЖЕРА
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.2.2Ключові слова:
професійна діяльність, менеджер, професійно-мовленнєва компетентність.Анотація
Важливим аспектом соціальної адаптації індивіда в оточуючому середовищі є надбання необхідних навичок професійної діяльності. Одним із етапів становлення професійної діяльності є навчання спеціальності, яке потребує опанування певних компетентностей. Метою статті є дослідження впливу професійно-мовленнєвої компетентності на становлення професійної діяльності менеджера. За допомогою загальнонаукових теоретичних методів аналізу, синтезу та абстрагування було проаналізовано та сформовано модель професійної діяльності менеджера. За допомогою емпіричних та статистичних методів проаналізовано ступінь взаємозв’язку професійно-мовленнєвої компетентності із загальними та спеціальними компетентностями майбутнього менеджера, що відображені у Стандартах вищої освіти України зі спеціальності «менеджмент». Професійна діяльність є підгрунтям для соціальної адаптації, розвитку та самореалізації індивіда. В процесі становлення професійної діяльності відбувається накопичення теоретичних, практичних навичок та отримання відповідного досвіду роботи. Сучасне ставлення до побудови моделі професійної діяльності менеджера, з позиції її опанування у вищих навчальних закладах, грунтується на використанні компетентнісного підходу. Така модель передбачає наявність у індивіда, наприкінці навчання, сукупності певних компетентностей, які було умовно поділено на три групи: загальні компетентності; спеціальні компетентності; психологічно-особистісні компетентності. Висновки. Для менеджера професійно-мовленнєва компетентність є дуже важливою. Як свідчать дослідження, більша частина загальних компетентностей та половина спеціальних компетентностей менеджера пов’язано із професійно-мовленнєвою: професійно-мовленнєва є передумовою надбання інших компетентностей або інші компетентності є передумовою надбання професійно-мовленнєвої.
Посилання
Стандарт вищої освіти України із галузі знань 07 Управління та адміністрування, спеціальності: 073 Менеджмент другого (магістерського) рівня, від 10.07.2019 р. URL: http://surl.li/biuj (дата звернення: 20.03.2022).
Стандарт вищої освіти України із галузі знань 07 Управління та адміністрування, спеціальності: 073 Менеджмент першого (бакалаврського) рівня, від 29.10.2018р. URL: http://surl.li/cbawq (дата звернення: 20.03.2022).
Класифікатор професій. Держстандарт України, 2022. URL: http://surl.li/cbaxc (дата звернення: 20.03.2022).
Зеер Э.Ф. Психология профессий: Учебн. пособие. Москва, 2005. 336 с.
Зінченко В.М., Романуха О.М., Ревуцька С.К., Чевердак П.О. Інформаційно-освітнє середовище формування професійних мовно-мовленнєвих компетентностей студентів економічного профілю. Інформаційні технології і засоби навчання, 2020, Том 79, № 5. С. 184-198.
Питерс Т. В поисках эффективного управления: (опыт лучших компаний): пер. с англ. / Т. Питерс, Р. Уотермен ; общ. ред. и вступ. ст., с. 5-27, Л. И. Евенко. Москва, 1986. 418 с.
Поваренков Ю.П. Системогенетическая концепция профессионального становления человека // Идея системности в современной психологии / Под ред. В.А. Барабанщикова. Москва, 2005. С. 360 – 384.
Суходольский Г.В. Основы психологической теории деятельности. Ленинград, 1988. 168с.
Шадриков В.Д. Профессиональные способности. Москва, 2010. 320с.
Tatarnitseva S., Merzlyakova N., Zhitnikova N., Bulaeva M., Chernei O. Practice – oriented technologies as a means of forming students’ communicative competence. Propósitos y Representaciones, 2021. № 9 (SPE 1) e 810. URL: http://surl.li/cbaxe (дата звернення: 30.03.2022).