СОЦІАЛЬНА РОЛЬ СІМ’Ї ЯК СИСТЕМИ ТА ЇЇ СТРУКТУРНА ХАРАКТЕРИСТИКА
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.3Ключові слова:
сім’я, психологічна допомога, сімейні стосунки батьків, сімейна система, батьківська підсистемаАнотація
У статті міститься теоретичне обґрунтування та дослідження психологічних особливостей соціальної ролі сімейних стосунків. В Україні кінець XX століття відзначений підвищеним інтересом спеціалістів різного профілю (соціологів, демографів, економістів, психологів, педагогів тощо) до проблем сучасної сім’ї. Традиційно сім’я сприймається як природне середовище, що забезпечує гармонійний розвиток і соціальну адаптацію дитини. Увага вчених пояснюється не тільки професійної проблематикою, але свідчить і про наявність значних труднощів у розвитку цього соціального інституту. За останні двадцять років і в українському суспільстві, і в Європі загалом, відбулися радикальні зміни, які торкнулися всіх соціальних систем, зокрема й сім’ї. У статті розглянуто соціально-психологічну роль сімейної системи як найменшої соціальної складової суспільства, основною метою та завданням якої є виховання і розвиток дітей, батьківсько-дитячі взаємини та стилі батьківського виховання. Методологічною основою роботи є діяльнісний підхід сімейної системи, ідеї гуманістичної психології, а також принципи системності, цілісності, розвитку, детермінізму, єдності зовнішнього і внутрішнього; положення про концептуальні моделі батьківства. У нашій країні протягом тривалого часу існували традиційні підходи щодо оцінки соціальної ролі сім’ї. Однак, теперішні військові дії та відповідні зміни в суспільстві вимагають по-новому підійти до проблем сім’ї, виховання дітей, підготовки їх до майбутнього життя. Сім’я почала все частіше розглядатися як соціальна система. Такий підхід дає змогу зосереджувати увагу на питаннях, які недостатньо вивчалися.
Посилання
Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь-справочник по психологической диагностике. Киев: Научная мысль, 1987. С. 98–101.
Вікова та педагогічна психологія: навчальний посібник / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук. Київ: Просвіта, 2001. 416 с.
Гребенніков І.В., Ковінько Л.В. Хрестоматія по етиці і психології сімейного життя. Київ: Рад. школа, 1990. 305 с.
Кляпець О.Я. Психологічні чинники вибору молодою людиною цивільного шлюбу: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Ін-т соц. та політ. психології АПН України; Ольга Яківна Кляпець. Київ, 2004. 21 с.
Максимова Н.Ю. Сімейне консультування: навч. посібн. Київ: ДП Вид. Дім «Персонал», 2011. 304 с.
Психологія сім’ї: навч. посібник / за заг. ред. В. М. Поліщука. Суми: Універ. книга, 2009. 269 с.
Седих К.В. Психологія взаємодії систем: сім’я та освітні інституції: монографія. Полтава: Довкілля, 2008. 260 с.
Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, Н.В. Лунченко та ін. Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. 84 c.
Соціально-психологічні проблеми становлення суб’єкта економічної соціалізації: монографія / [Т.В. Говорун та ін.]; за ред. В.В. Москаленко ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г.С. Кос- тюка. Київ; Кіровоград: Імекс, 2012. С. 194–205.
Федоренко Р.П. Психологія сім’ї: навч. посіб. Луцьк: РВВ «Вежа-Друк», 2015. 360 с.