ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ НА АДАПТАЦІЙНОМУ ЕТАПІ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.2.1

Ключові слова:

професійна ідентичність, студенти-психологи, адаптаційний етап професійної соціалізації, структура ідентичності, мотиви навчання у закладі вищої освіти, емпатійні здібності, смисложиттєві орієнтації

Анотація

У статті представлено теоретичне та емпіричне дослідження актуальної проблеми, вивчення якої прямим чином пов’язано з підвищенням ефективності професіоналізації та адаптації майбутнього фахівця до умов професійної діяльності. Метою статті є дослідження психологічних особливостей професійної ідентичності студентів-психологів на адаптаційному етапі професійної соціалізації у закладі вищої освіти (ЗВО) та характер її взаємозв’язків з їх мотивацією до навчання, рефлексією, емпатійними здібностями й смисложиттєвими орієнтаціями. У дослідженні використані методи теоретичного аналізу та узагальнення наукової літератури, психологічне тестування та методи математико-статистичної обробки отриманих даних. Емпіричним шляхом виявлено, що переважна більшість студентів-психологів першого курсу мають 6-й тип професійної ідентичності з середньовиразною активною позицією з позитивним емоційним ставленням щодо майбутньої професії. Для цих студентів професія психолога є одним із важливих способів самореалізації у житті. У більшості досліджуваних спостерігається різнобічне уявлення про себе, про різні аспекти свого «Я», добре розвинена рефлексія, а домінуючим мотивом навчання у ЗВО є придбання знань. Проте, майже п’ята частина досліджуваних студентів-психологів переважно мотивовані на отримання диплому. З’ясовано, що саме активна суб’єктна позиція у студентів-психологів на адаптаційному етапі професійної соціалізації у ЗВО орієнтує їх на придбання професійних знань, розширення свого кругозору. Встановлено, що розвитку більш продуктивних типів професійної ідентичності студентів-психологів першого курсу сприяє більш високий рівень осмисленості життя, оскільки досліджувані з більш високою задоволеністю професією психолога та активним ставленням до її освоєння мають більш ясні життєві цілі, більшу емоційну насиченість життя, переконані в можливості впливати на своє життя. У таких студентів також кращі емпатійні здібності, здатність до самоаналізу та домінує мотив оволодіння професією.

Посилання

Бих Д., Журавльова О. Психологічні особливості професійної ідентичності студентів. Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології: матеріали V Міжнар. наук.-практ.інтернет-конф. (15 трав. 2018 р.) / за заг. ред. Л. В. Засєкіної, А. В. Кульчицької. Луцьк: ПП Іванюк В. П., 2018. С. 54–57.

Волошина В. В. Професійна ідентичність як детермінанта психологічного здоров’я майбутнього психолога. Психологічні перспективи. 2012. Вип. 20. С. 13–20.

Гавриловська К. П., Вигівська О. В. Психологічні механізми формування професійної ідентичності студентів-випукників спеціальності «психологія». Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 3. С. 173–177.

Клибанівська Т. М. Професійна ідентичність: теоретичний аспект. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1, Т. 2. С. 52–56.

Коняєва Л. Д. Становлення професійної ідентичності студентів в процесі соціалізації у вищому навчальному закладі. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка.: сер.: Психологія. Педагогіка. Соціальна робота. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, ВПЦ «Київський університет», 2013. Вип. 6. С. 15–19.

Крицька М. Д. Психологічні особливості професійної ідентичності студентів-психологів на різних етапах навчання. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 6, Т. 1. С. 88–90.

Кузьміна І. П. Професійна ідентичність майбутніх фахівців. Вісник НТУУ “КПІ”. Філософія. Психологія. Педагогіка. 2012. Вип. 1. С. 102–106.

Макарова О. П. Професійна ідентичність: структура та особливості. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 3, Т. 1. С. 77–82.

Русановський І. Психологічні особливості професійної ідентичності студентів-психологів: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр». Хмельницький: Хмельницький національний університет, 2023. 94 с.

Сафін О. Умови розвитку психологічної готовності студентів-психологів до професійної діяльності. Наука і освіта, № 3, 2022. С. 70–75.

Ткаченко А. Ю. Професійна ідентичність особистості в процесі професіоналізації. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2011. Вип. 10. С. 221–228.

Chávez J., Fauré J., Barril J. P. The role of agency in the construction and development of professional identity. Learning: research and practice. 2022. № 9 (1). Р. 93–108.

Rojas J. C., Faure J., Barril J. P., Almuna J. Construction of professional identity in novel teachers. Learning experiences: Help or hindrance? European Journal of Psychology of Education. 2024. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10212-024-00824-7 (індексовано в Scopus).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-14

Як цитувати

КОНЯЄВА, Л., & ШОПША, М. (2024). ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ НА АДАПТАЦІЙНОМУ ЕТАПІ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (2 (63), 5-16. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.2.1