МОДЕЛЬ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.11Ключові слова:
резильєнтність, студентська молодь, модель, стресостійкість, адаптація, психологічні предиктори, соціальна підтримкаАнотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню моделі резильєнтності студентської молоді в контексті сучасних соціально-економічних та освітніх викликів. Резильєнтність розглядається як інтегральний психологічний механізм, що забезпечує здатність особистості адаптуватися до стресових ситуацій, долати труднощі та підтримувати емоційний баланс у складних життєвих умовах. У межах дослідження проаналізовано основні підходи до визначення феномену резильєнтності, що представлені у працях зарубіжних та вітчизняних науковців. Виокремлено три ключові підходи до її розуміння: резильєнтність як особистісна характеристика, як процес активної адаптації та як результат взаємодії особистості із соціальним середовищем. Визначено, що розвиток резильєнтності у студентської молоді є важливим чинником їхньої психологічної стійкості, здатності до ефективного вирішення проблем, академічної успішності та загального психоемоційного благополуччя. Окреслено основні психологічні предиктори резильєнтності, які включають емоційну саморегуляцію, соціальну підтримку, оптимізм, гнучкість мислення та стратегічне планування. Визначено, що формування резильєнтності залежить від ряду внутрішніх та зовнішніх факторів, серед яких: індивідуальні особливості, сімейне середовище, соціальне середовище, навчальна сфера, культурні та соціальні фактори. Модель резильєнтності студентської молоді є багатовимірною системою, що включає оптимізм, соціальну підтримку, самопроєктування, самоставлення, цілепокладання та смисли. Отримані результати можуть бути використані у сфері освітньої психології, профілактичної психології та педагогіки, сприяючи розробці методик підвищення стресостійкості студентської молоді, що дозволить їм ефективніше адаптуватися до викликів сучасного суспільства та розвивати особистісний потенціал.
Посилання
Грішина Е., Єгорова В., Односталко О., П’янківська Л., Якимець О. Резильєнтність студентської молоді: соціально-психологічний аспект. Вісник психології та педагогіки, 2022. 45, 98–115.
Москаленко О. В. Психологічні механізми стресостійкості здобувачів у кризових ситуаціях. Психологія і суспільство, 2020. 1, 66–72.
Рибалко Л. П. Вплив соціального середовища на розвиток резильєнтності студентської молоді. Проблеми сучасної психології, 2021. 54, 89–97.
Тарасенко Н. А. Психологічні чинники розвитку емоційної стійкості у здобувачів. Наукові студії із соціальної та політичної психології, 2018. 42 (45), 115–124.
Лєпіхова Н. О. Психологічні особливості формування резильєнтності в юнацькому віці. Актуальні проблеми психології, 2019. 13 (17), 143–152.
Bonanno G. A. Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American Psychologist, 2004. 59 (1), 20–28.
Connor K. M., Davidson J. R. T. Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 2003. 18 (2), 76–82.
Garmezy N. Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, 1991. 34 (4), 416–430.
Hellerstein D. J. Resilience and recovery: Understanding the importance of resilience in mental health. Journal of Psychiatric Research, 2011. 45 (5), 615–621.
Luthar S. S. Resilience in development: A synthesis of research across five decades. Developmental Psychopathology, 2006. 3, 739–795.
Masten A. S. Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 2001. 56 (3), 227–238.
Rutter M. Resilience as a dynamic concept. Development and Psychopathology, 2012. 24 (2), 335–344.
Werner E. E., Smith R. S. Vulnerable but Invincible: A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth. New York: McGraw-Hill. 1955.