ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ КЛІЄНТІВ ЩОДО ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.18

Ключові слова:

психологія, особистість, фахівці, профорієнтологія, самовизначення, конфліктологія, психологічне консультування

Анотація

Дана стаття присвячена актуальній темі щодо вирішення конфліктів професійного самовизначення та ролі психологічного консультування. Встановлено, що професійне самовизначення є складовою особистісних та життєвих сфер людини. Професійне самовизначення в профорієнтології, розглянуто як процес визначення людиною себе щодо встановлених у суспільстві (і прийнятих даною людиною) критеріїв професіоналізму. Так, для однієї людини критерії професіоналізму буде лише приналежності до певної професії або фахова освіта. Тоді як іншому необхідне індивідуальний внесок у розвиток своєї професії, постійне самовизначення й самореалізація. В роботі наголошується на важливості ролі особистісних рис у формуванні професійного самовизначення, а також у вирішенні конфліктів самовизначення. Підкреслюється важливість соціальної активності, напористості, співпраці, організованості та креативності у професійному самовизначенні. Для подолання конфліктів професійного самовизначення необхідна психологічна допомога. Було визначення роль коучингу при психологічному консультуванні та його особливості. Так, необхідно враховувати індивідуальні психологічні особливості клієнта, його емоційні стани, уявлення про професійне «Я». Консультанти повинні використовувати методи активного навчання, які допоможуть клієнту зрозуміти та прийняти своє місце в професійній сфері. Важливим аспектом є також робота з комплексами й внутрішніми конфліктами, які можуть виникати під час професійної самоідентифікації. Загалом, психологічне консультування у сфері професійного самовизначення вимагає чутливості, уважності й гнучкості, щоб забезпечити максимальну підтримку для клієнтів у процесі вирішення їхніх конфліктів професійного самовизначення.

Посилання

Волошенко М. Етапи професійного саморозвитку особистості. Social Work and Education. 2023. Vol. 10 (3). P. 336–347. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.7.

Горбач І. В., Тимощук Є. А. Проблема визначення поняття «професійне самовизначення» в психології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. Vol. 13. P. 25–28. https://eprints.oa.edu.ua/8518/1/7.pdf.

Захаренко Л., Юрченко-Шеховцова Т. Мотивація трудової діяльності майбутніх випускників магістратури. Вісник науки та освіти. 2022. Vol. 1 (1). P. 157–168. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-1(1)-157-168.

Зеленін В. В. Психологічні аспекти саморозвитку та самореалізації викладачів у системі вищої освіти в країнах Європи через коучинг. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2024. Vol. 35 (2). P. 72–80. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2024.2/13.

Петриченко Л. Професійне самовизначення особистості як психолого-педагогічна проблема. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Vol. 11 (5). P. 52–58. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i5-008.

Ткачук І. І. Психолого-педагогічний супровід особистісного і професійного самовизначення старшокласників, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових конфліктів: [метод. рек.] Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. 2018. 78 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713141/1/tkachuk_metod_rek.pdf.

Федоренко А. Ф., Ханецька Т. І., Веселий К. О. Престижність як чинник професійного самовизначення підлітків в умовах карантину. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: зб. наук. праць / ред. І. С. Булах. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Вип. 18 (63). С. 76–87. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2021.18(63).08.

Armour M. Supervision’s «three amigos»: exploring the evolving functions of supervision and its application in the field of coaching. Philosophy of Coaching. 2018. Vol. 3 (1). P. 23–37. http://dx.doi.org/10.22316/poc/03.1.03.

Boyle C., Barrellb C., Allenb K.-A., She L. Primary and secondary pre-service teachers’ attitudes towards inclusive education. Heliyon. 2023. Vol. 9. P. e22328. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e22328.

Chayka R., Zelenin V. Exploring the relationship between Personality and Subjective Career Success: A Study of the Big Five Traits Among Ukrainian IT Specialists. Conhecimento & Diversidade, Niterói. 2024. Vol. 16 (41). P. 347–375. https://doi.org/10.18316/rcd.v16i41.11504.

King G., Kingsnorth S., McPherson A. C., Tajik-Parvinchi D. Autonomy, self-realization, and psychological empowerment: a prospective mixed methods study of the effects of residential immersive life skills programs for youth with physical disabilities. Disability and Rehabilitation. 2023. Vol. 46 (14). P. 3097–3107. https://doi.org/10.1080/09638288.2023.2243222.

Kozlovskiy Y., Iievliev O., Mykytyuk O., Tiurina T., Say D. Características da formação da competência pedagógica de um professor universitário nos principais países do mundo. Revista Tempos E Espaços Em Educação. 2022. Vol. 15 (34). P. e17033. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17033.

Kulichenko A., Boichenko M. Origins of medical education on the territory of modern Ukraine. AD Alta. 2021. Vol. 11 (1). P. 157–161. http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/14537.

Roth K., Mollvik L., Alshoufani R., Adami R., Dineen K., Majlesi F., Peters M., Tesar M. Philosophy of education in a new key: Constraints and possibilities in present times with regard to dignity. Educational Philosophy and Theory. 2020. Vol. 54. P. 1147–1161. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1851189.

Zelenin V. Coaching in the Development of Leadership Qualities of Heads of Ukrainian Business Organizations in the Conditions of War. Journal of Law and Sustainable Development. 2023. Vol. 11 (3). P. e817. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i3.817.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

ХАНЕЦЬКА, Т., ФЕДОРЕНКО, А., & КОВАЛЕНКО, О. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ КЛІЄНТІВ ЩОДО ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (66), 122-126. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.18