АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЗАДАЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.20Ключові слова:
акмеологія, задачний підхід, психологічна служба університету, професійна діяльність психолога, теорія діяльності, професійний розвиток, консультативна взаємодіяАнотація
У статті проаналізовано можливості реалізації акмеологічного підходу в діяльності психологічної служби закладу вищої освіти в контексті сучасних змін в освітньому середовищі. Акцентовано увагу на важливості задачного підходу як методологічної основи, що дає змогу ефективно організовувати професійну діяльність психолога, спрямовану на підтримку особистісного та професійного зростання студентської молоді. Зазначено, що такий підхід передбачає трансформацію зовнішніх труднощів студентів у внутрішньо прийняті завдання, які мотивують до саморозвитку, формування рефлексивності, емоційної зрілості та усвідомленого професійного вибору та подальшого навчання в університеті. Ключовим елементом дослідження визначено оргтехнологічну модель діяльності психологічної служби, яка реалізується через чотири змістові модулі: інформаційно-пізнавальний, нормативно-регулятивний, ціннісно-рефлексивний і духовно-реалізаційний та спроможна забезпечити цілісну, етапну й змістовно насичену роботу фахівців психологічної служби зі здобувачами освіти. Показано, що психологічна служба виконує не лише консультативну функцію, а й виступає каталізатором розвитку внутрішнього потенціалу особистості, формування її суб’єктності та відповідальності. Доведено, що системна робота ПСУ в контексті задачного підходу сприяє створенню розвивального освітнього середовища, у якому особистість студента поступово переходить від адаптації до активного самовизначення та досягнення професійної зрілості. Визначено, що саме задачна організація діяльності психологічної служби сприяє акмеологічному розвитку – досягненню найвищого рівня особистісного та професійного становлення учасників освітнього процесу. Зроблено висновки про інноваційні можливості функціонування акмеологічно зорієнтованої психологічної служби у вищій школі та представлено перспективи впровадження у практику освітнього закладу.
Посилання
Алєксєєва Г., Тихонова Л., Антоненко О., Овсянніков О. Компетентнісний підхід у професійній освіті та інтеграція практико орієнтованих задач для розвитку сучасної особистості. Нова педагогічна думка. Рівне: РОІППО, 2025. № 1 (121). С. 81–88.
Гуменюк (Фурман) О. Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: монографія. Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. 340 с.
Дубасенюк О. А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти. 2015. № 84. С. 25–31.
Надвинична Т. Л. Крупник З. І. Task organization of professional activity of а psychologist. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 197–203.
Надвинична Т. Л. Психологічне проектування вчителем системи навчальних задач: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. “Педагогічна та вікова психологія”. Тернопіль, 2009. 286 с.
Панок В. Г., Острова В. Д. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти). Київ: “Освіта України”, 2010. 230 с.
Пинзеник О., Орбан В. Акмеологічний підхід як методологічний орієнтир професіоналізації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. № 1 (221), 2024. С. 97–100.
Проколієнко, Л. М., Балл, Г. О. Проблема співвідношення навчання, виховання і психічного розвитку в науковій спадщині Г.С. Костюка. Психологія: Республіканськ. Наук.-метод. зб. Вип. 25. Київ: Рад. школа, 1985. С. 3–11.
Фундаментальна акмеологія – наука ХХІ століття: монографія / редкол. В.О. Огнев’юк, В. М. Гладкова, Я. С. Фруктова. Київ : Інтерсервіс, 2019. 206 с.
Фурман А. А. Психологія смисложиттєвого розвитку особистості: монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2017. 508 с.
Фурман А. В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: монографія. Тернопіль: Астон, 2007. 300 с.
Фурман А. В., Надвинична Т. Л. Діагностичний напрям узмістовлення діяльності психологічної служби університету. Психологія і суспільство. 2014. № 3. С. 69–101.
Фурман А. В., Надвинична Т. Л. Психологічна служба університету: від моделі до технології. Психологія і суспільство. 2013. № 2. С. 80–104.
Фурман А.В. Сфера психології у вітакультурному парадигмальному обґрунтуванні. Освіта і управління. 2007. Т. 11, № 2. С. 50–56.
Фурман О. Є. Я-концепція як предмет багатоаспектного теоретизування. Психологія і суспільство. 2018. № 1–2. С. 38–67.
Фурман А. В. Архетектоніка теорії діяльності: рефлексивно-вчинковий сценарій метаметодологування. Психологія і суспільство. 2022. № 1. С. 7–94.
Furman O., Shandruk S., Gerasymova E., Panok V., Vasylkiv O., Lukashuk M. Psychological and educational support of students’ self-regulation development. International journal of management (IJM). Vol. 11, Issue 4. Р. April 2020. P. 326–338.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.