PERSONNEL MANAGEMENT OF RECREATIONAL AND RESORT COMPLEXES IN THE CONTEXT OF IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE FUNCTIONING OF THE TOURIST INDUSTRY
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4536/62-7Keywords:
tourism, resort business, recreation, tourist, personnel management, demand, supply, costs, profit, human resources, serviceAbstract
The article substantiates the general and special microeconomic features of recreational and resort complexes. The exceptional need to improve personnel management measures in recreational complexes and resorts has been proved. The opinion is highlighted that the tourism industry is one of the promising areas of effective development of the national economy. Modern tourism has many varieties. Recreation and resort business form complexes of tourist sphere. Their activities include providing a number of services to their clients. Each enterprise in the field of recreation and resort business has its own characteristics. These features depend on natural conditions, climate, historical and cultural values, health resources and means of relaxation. It is noted that tourism enterprises seek to achieve key indicators of microeconomic stability. The priority is to achieve a balance between the supply of recreational and resort services and the demand of tourists and other customers for resort and recreational services. It is confirmed that the next task is to minimize the average and marginal costs of recreational and resort customer service in the short and long market periods. It was found that the third priority of recreational and resort businesses is to increase the volume and improve the quality of recreational and resort services. It is argued that increasing the financial benefits is also one of the key goals of tourism enterprises. Graphs of microeconomic stability are graphically depicted. The basic laws of economic theory are applied. It is proved that the improvement of methods, measures and methods of personnel management allows increasing the efficiency of staff work. The human resources of an economic entity are its dominant factor of production. A number of measures and ways to improve the personnel management of the subjects of the recreational sphere and the resort sphere are proposed. High productivity of employees has a positive effect on the financial performance of recreational complexes and resorts. It is noted that the methods and tools of personnel management should be constantly updated.
References
Андрєєва Г.П. Аналіз основних видів діяльності територіальних туристично-рекреаційних комплексів щодо виробництва і реалізації туристичного продукту. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2015. № 10. Ч. 1. С. 23–27.
Бербенець О.В. Управління персоналом (людськими ресурсами) як фактор збільшення капіталізації компанії. Економiка та держава. 2017. № 7. С. 31–33.
Величко В.В. Організація рекреаційних послуг : навчальний посібник. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2013. 202 с.
Годящев М.О. Управління персоналом підприємства як фактор підвищення його ділової активності. Інтелект ХХІ. 2017. № 3. С. 74–79.
Основи рекреалогії (економіко-екологічний та маркетинґовий аспект) : навчальний посібник / І.О. Гродзинська та ін. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 264 с.
Науково-методичні засади реформування рекреаційної сфери : наукове видання / B.C. Кравців та ін. Львів : ІРД НАН України, 1999. 78 с.
Кулинич Т.В. Управління персоналом вітчизняних підприємств з урахуванням трудової мотивації. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. № 5. С. 91–95.
Управління персоналом : підручник / О.М. Шубалий та ін. ; за заг. ред. О.М. Шубалого. Луцьк : Луцький НТУ, 2018. 404 с.
Andrjejeva Gh.P. (2015) Analiz osnovnykh vydiv dijalnosti terytorialnykh turystychno-rekreacijnykh kompleksiv shhodo vyrobnyctva i realizaciji turystychnogho produktu [Analysis of the main activities of territorial tourist and recreational complexes for the production and sale of tourist products]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Economic Sciences Series. Vol. 10. P. 1. pp. 23-27.
Berbenecj O.V. (2017) Upravlinnja personalom (ljudsjkymy resursamy) jak faktor zbiljshennja kapitalizaciji kompaniji [Personnel management (human resources) as a factor in increasing the company's capitalization]. Economy and state. Vol. 7. pp. 31-33.
Velychko V.V. (2013) Orghanizacija rekreacijnykh poslugh [Organization of recreational services]. Kharkiv.: KhNUMG them. O.M.Beketova. (in Ukrainian)
Ghodjashhev M.O. (2017) Upravlinnja personalom pidpryjemstva jak faktor pidvyshhennja jogho dilovoji aktyvnosti [Personnel management of the enterprise as a factor in increasing its business activity]. Intelligence ХХІ. Vol. 3. pp. 74-79.
Ghrodzynsjka I.O., Nezdojminov S.Gh., Ghusjeva O.V., Zamkova A.V. (2014) Osnovy rekrealoghiji (ekonomiko-ekologhichnyj ta marketyngovyj aspekt) [Fundamentals of recreation (economic, ecological and marketing aspect)]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)
Kravciv B.C., Ghryniv L.S., Kopach M.V., Kuzyk S.P. (1999) Naukovo-metodychni zasady reformuvannja rekreacijnoji sfery [Scientific and methodological principles of reforming the recreational sphere]. Lviv: IRD NAS of Ukraine. (in Ukrainian)
Kulynych T.V. (2014) Upravlinnja personalom vitchyznjanykh pidpryjemstv z urakhuvannjam trudovoji motyvaciji [Personnel management of domestic enterprises taking into account work motivation]. Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute. Vol. 5. pp. 91-95.
O.M.Shubalyj, N.T.Rudj, A.I.Ghordijchuk, I.V.Shubala, M.I.Dzjamulych, O.V.Potjomkina, O.V.Sereda (2018) Upravlinnja personalom [Personnel management]. Lutsk: IVV Lutsk NTU. (in Ukrainian)